ישראל כץ: "מחירי המכוניות יוזלו לפחות ב-20%"
הממשלה אישרה רפורמה בשוק הרכב, שכוללת הרחבה של הייבוא האישי והיתר לחברות ליסינג למכור מכוניות חדשות. הרפורמה תביא - כך מבטיח שר התחבורה - להוזלה ניכרת של המכוניות החדשות. להערכת בכירים בשוק הרכב, לא ניתן יהיה להוריד מחירים, עד הפחתה במיסוי
הממשלה אישרה היום (א') רפורמה בשוק הרכב, שלדברי שר התחבורה, ישראל כץ, תביא להוזלה של כ-20% במחירי המכוניות החדשות. במשרד התחבורה גם מעריכים כי יישום הרפורמה יביא להוזלה משמעותית של תחזוקת כלי הרכב - מטיפולים במוסך ועד מחירם של חלקי חילוף. בין השאר, הרפורמה תתיר לחברות ליסינג למכור מכוניות חדשות, וכן תתאפשר הרחבת הפעילות של סוכני יבוא אישי.
- דו"ח הוועדה הציבורית להגברת התחרותיות בענף הרכב
- אפריל 2012: מסקנות ועדת זליכה יעברו לכנסת
בגלל המיסוי - המחיר לא צפוי להשתנות
הרפורמה שאישרה הממשלה מבוססת ברובה על עבודת ועדה ציבורית שמינה השר כץ בשנת 2011 ("ועדת זליכה"). עם זאת, סעיפים משמעותיים בהמלצות שהגישה אותה ועדה אינן נכללות ברפורמה שאושרה היום. עם החשובות שבהן, אפשר למנות המלצות לחייב את יבואניות הרכב להחזיק במותג אחד בלבד, והגבלת ההנחה שמקבלות חברות הליסינג מהיבואניות.
מול ההערכות האופטימיות של שר התחבורה, סבורים רבים בשוק הרכב כי השפעת הרפורמה על מחירי המכוניות החדשות תהיה זניחה, כל עוד לא יופחתו המסים שמטילה המדינה. יש לציין כי גם בדיקה שערך בשנה שעבר צוות בינמשרדי העלתה כי "בניכוי מרכיב המיסוי, רמות המחירים של רכבים חדשים אינן חריגות באופן מיוחד מהמקובל בעולם".
לדברי בכיר בשוק, הוזלת המכוניות בכ-20% - כפי שמבטיח השר כץ - אינה אפשרית ללא הפחתת מס. לדבריו, "גם אם יחליטו כל היבואניות להפסיק להרוויח, אי אפשר להפחית את המחיר ב-20%. מספיק לבחון את הדו"חות הכספיים של היבואניות שנסחרות בבורסה, כדי להבין שזה פשוט בלתי אפשרי". גם חלקי החילוף, כך ממשיך הבכיר, לא יוזלו משמעותית, שכן הבעיה העיקרית מתקיימת באותם חלפים שמחיריהם מושפעים ישירות מהתנהלות חברות הביטוח.
ראוי להזכיר כי בקרוב צפויה הממשלה לאשר החלטה שדווקא תביא לייקור המכוניות החדשות. משרדי האוצר והגנת הסביבה גיבשו עדכון ל-"מיסוי ירוק", שמעניק הטבות מס למכוניות בהתאם לכמות הזיהום שהן פולטות. העדכון יחמיר את הקריטריונים הנדרשים לקבל ההטבות, ולכן צפוי לגרום להעלאת מחירים של חלק גדול מהמכוניות, ובכלל זאת מכוניות קטנות ("מיני") ומכוניות משפחתיות.
חלפים, מוסכים וחלקים נעלמים
חלק גדול מהרפורמה שאושרה היום עוסק בתחום המוסכים וחלקי החילוף. במשרד התחבורה מסבירים כי הרפורמה תביא להסרת חסמים "שמנעו עד כה את הוזלת החלפים". בין השאר, המשרד מציין כי ביטול דרישות ייחודיות לשוק הישראלי יביא להגדלת ההיצע, ולכן גם להורדת מחירים.
סעיפים אחרים ברפורמה מוקדשים לשוק הייבוא האישי, שישפיע בעיקר על מי שרוכש מכונית יוקרה. הרפורמה ממשיכה למעשה את מאמצי המשרד להסדיר את העיסוק בתחום, שכבר תקופה ארוכה מתגלים בו ליקויים רבים ואף הונאות מס בהיקפים של מיליוני שקלים.
למרות שהסדרת הייבוא האישי צפויה להשפיע בעיקר על שוק היוקרה, יש מי שסבורים כי המהלך יביא בסופו של דבר גם להגברת התחרותיות בשוק כולו. בשיחה עם ynet הסביר לאחרונה בכיר בשוק כי הגברת התחרות, בכל קטגוריה, תביא לתוצאות חיוביות. "גם יבוא אישי הוא זרז לתחרות", אמר הבכיר.
ראוי לציין כי בהצעה המעודכנת שהובאה היום לאישור הממשלה, נכללו כמה שינויים לעומת טיוטות שפורסמו בעבר. בין השאר, נכללים בהצעה כמה תנאים חדשים לעוסקים בייבוא אישי ו-"מקביל" - יבוא של מכוניות מסוכנים ומפיצים בחו"ל, ולא באמצעות יצרניות הרכב עצמן.
עוד שינוי נוגע לנוסח ההצעה. למשל, מסקנות של צוות בינמשרדי, לפיהן בשוק הרכב החדש לא התגלו כשלים מהותיים בתחרות, נעלמו מההצעה המעודכנת שאושרה היום. גם התייחסות לרמת המחירים בשוק, לפיה המיסוי הוא שגורם לפערים העצומים מול המחירים בשווקים אחרים, אינה נכללת בהצעה.