EOS-M של קנון - מצלמה לסבלניים
קנון EOS-M היא הנציגה הראשונה של החברה בתחום מצלמות ה-"ללא מראה", עם גוף קטן יחסית, מסך מגע וחיישן שמגיע היישר ממצלמות ה- DSLR. היא טובה, אבל הפוקוס שלה ממש איטי
בשנים האחרונות מיקדה חברת קנון את רוב האנרגיות שלה בענף ה-DSLR עם ארבעה דרגים: מצלמות הכניסה (כאשר ה-700D היא העדכנית כרגע), מצלמת הכניסה המתקדמת 60D, מצלמת סמי מקצוענים 7D ו-6D, והדרג המקצועני, בדגמי 5D ו-1D. פרט לדרגים המקצוענים, כל מצלמות ה-DSLR של קנון מתבססות על אותו חיישן קרופ APS-C, עם 18 מגה פיקסל, שבשנים האחרונות מוביל את ליין המצלמות, כאשר ההבדל בין הדגמים הוא המעבד.
מול זה, שוק הצילום השתנה מאוד בשנים האחרונות. הגבול בין מצלמות מקצועיות גדולות לבין קטנות יותר, היטשטש כאשר קטגוריית המצלמות ללא מראה החלה לתפוס נפח משמעותי. אולימפוס ופנסוניק נחשבות לחלוצות, ולאחר מכן הגיחו גם המתחרות הנוספות - סמסונג, סוני, פוג'יפילם ולאחרונה (וזו העובדה המאיימת ביותר)- גם היריבה הותיקה של קנון – חברת ניקון. אז מה קורה כאשר קנון יוצאת מהגבולות המוכרים לה? ה-EOS-M, יצור חדש במשפחת ה-EOS, היא מצלמת הקנון הראשונה (עם עדשות מתחלפות) שאינה מכילה מראה. גם כאן, החיישן הוא זה שהתרגלנו להכיר, עם 18 מגה פיקסל, אשר מלווה במעבד תמונה DIGIC 5.
עוד ב-dtown:
מצלמות חדשות של פנסוניק: G6 ו- LF1
רסיבר קולנוע ביתי Marantz SR7007 במבחן
רמקולים Living Voice Auditorium R3 במבחן
מפרט מסורתי
מפרט ה-EOS-M אינו שונה באופן מהותי מזה של דגם ה-650D, למעט העובדה כמובן שמדובר במצלמה ללא מראה. החיישן והמעבד זהים, כמו גם יכולת צילום הווידאו אשר זהה לשאר מצלמות קנון המודרניות עם תמיכה ברזולוציה עד 1080P וקצב של 30 פריימים לשנייה, כאשר ב-720P ניתן לעלות אף ל-60 פריימים לשנייה. ההבדל הגדול מצוי בטכנולוגיה ובעיקרון הבנייה של המצלמה: ברוחב 109 מ"מ, גובה 66 מ"מ ועובי של 32 מ"מ, . מדובר במצלמה קטנת מימדים בהשוואה למצלמות ה-DSLR. המשקל עם הסוללה והעדשה, הינו כבד יחסית. 298 גרם לגוף של סגסוגת מגנזיום, עם גימור איכותי אפילו יותר ממצלמות הכניסה מעולם ה-DSLR. למצלמה מסך מגע מלא בגודל של 3 אינץ' וברזולוציה של 1,040,000 מיליון נקודות.
בואו להיות חברים שלנו בפייסבוק
גוף המצלמה וממשק
בין אם אתם צלמים ותיקים ובין אם זו המצלמה הראשונה שלכם, ממבט ראשון, לא תילחצו כלל. למצלמה אין כפתורים רבים וזאת בשל תלות בממשק המגע (לטעמי זה לא דבר רע כלל). בצידה השמאלי של המצלמה נמצאות כניסות ה-מיקרו USB, מיקרו HDMI והפתעה נהדרת - כניסה למיקרופון חיצוני. בנוסף ישנו Hot Shoe (מסילה עליונה להלבשת מבזק חיצוני או מיקרופון) נורמטיבי לחלוטין, כך שתוכלו לעבוד כרגיל עם פלאש חיצוני במידה והוא תואם ל-Canon. המחבר הזה הינו חיוני – משום שבגוף המצלמה עצמו אין פלאש פנימי ויש להשתמש באחד חיצוני שכלול באריזה. התאכזבנו לגלות שהפלאש המקורי לא מאפשר הטיה כלפי מעלה או לצדדים.
בגב המצלמה ולצד המסך נמצא כפתור ייעודי להקלטת וידאו, כפתור תפריט, כפתור לניגון תמונות וווידאו, כפתור להצגת מידע על המסך ואת הגלגלת המוכרת אשר מכילה כפתורי תפריט מהירים וכן גם משמשת לדפדוף במצלמה. בחלקה העליון של המצלמה לא קיימת גלגלת לבחירת מצבי צילום כפי שהתרגלנו עד כה. במקום ישנה גלגלת קטנה אשר בוררת בין צילום "חכם" (מצב סופר-אוטומטי לצלמים מתחילים), צילום סטילס וצילום וידאו. על גבי גלגלת זו נמצא כפתור הצילום. מעט מתחתיו, כפתור ההדלקה. הכפתורים נוחים לתפעול, איכותיים כמו גוף המצלמה ונבנו כך שלא יידרשו מקום מיוחד ולא יגזלו עוד שטח.
תפעול המצלמה
כדי לעבוד עם ה-EOS-M ביעילות ולנצל את כל תכונותיה, Canon ייצרה שתי עדשות חדשות: עדשת הקיט (כלולה בקיט): 18-55, עדשה איכותית למדי במבנה ובאיכות, לא מזכירה כלל את עדשת הקיט הפלסטיקית של מצלמות ה-DSLR, ועדשת הפנקייק- 22 מ"מ עם צמצם F/2 קבוע. שתי העדשות מתכתיות, בנויות היטב ועובדות בסינרגיה מוצלחת עם המצלמה. 90 אחוז מהפעולות שתעשו עם המצלמה יהיו דרך ממשק המגע. קנון לא ייצרה ממשק חדש במיוחד אבל יחד עם זאת, בדרך פלא, הוא נוח מאוד והכפתורים מספיק גדולים למגע. מסך המגע הוא מסוג קפסטיבי (כמו באייפון), שדורש נגיעה קלה בלבד. שינוי ערכי ISO, מהירות תריס וגודל צמצם – כל זה מתבצע במגע.
ביצועים
החיישן אמנם ותיק, אבל מעבד ה-DIGIC 5 עושה כאן עבודה מצויינת גם בוידאו וגם בסטילס, והמצלמה מסוגלת לצלם ברגישות של עד ISO 25,600. התמונות שצולמו עד ערך ISO של 6,400 הן שמישות ואיכותיות. עדשת הקיט מספקת תוצאות מרשימות ויפות, הצבעים הנקלטים בחיישן טבעיים ונאים לעין והתמונות חדות יחסית, כך שלא תצטרכו לבלות שעות נוספות מול תוכנת העריכה. לאלו שאוהבים אפקטים - ניתן לערוך את התמונות עם מגוון אפקטים מיוחדים בתוך המצלמה, טרם ההעתקה למחשב.
לעומת הפלוסים, חשוב לציין, וזאת לאחר התנסות ארוכה עם המצלמה, כי מערכת הפוקוס איטית מאוד ומתקשה לפקס, במיוחד בתנאי תאורה ירודים. מצאתי עצמי נאבק עם המצלמה, אשר ניסתה בכל כוחה לפקס – לפעמים במשך פרק זמן ארוך יחסית (דוגמה בוידאו למטה). ניתן לפקס גם באמצעות מגע על המסך וגם באמצעות חצי לחיצה על כפתור הצילום. אני כלל לא בטוח איזה מהם יעיל יותר, שכן ברגע שהמצלמה תתקשה לפקס, אף אחד מהם לא יבוא לעזרתכם מהר מהשני.
במידה וקנון ידעו לשפר את וזריזות הפוקוס, מצלמת ה-EOS-M הבאה תהווה שיפור משמעותי. כך או לא מדובר במשהו שיגרום לכם לבטל את העסקה. לעומת זאת הפוקוס בזמן וידאו פועל אוטומטית בצורה חלקה, ובשקט מוחלט. זוהי תכונה שלא הייתה זמינה עד לאחרונה והיא מאפשרת להשתמש במצלמה לצרכי וידאו, מבלי לרכוש ציוד נוסף שיכפר על הרעשים שנבעו מהמנגנון.
חיי סוללה
הסוללה מספיקה לכמה שעות או כ-200 תמונות, כמחצית מההספק של ה-650D, כאשר צילום וידאו מקצר עוד יותר את אורך החיים של הסוללה. בולטת בהיעדרה העינית, אשר ממנה תצטרכו להיגמל או להימנע בשמחה - תלוי באיזו מצלמה השתמשתם לפני כן.
סיכום
ה-EOS-M מהווה טבילת מים ראשונה של קנון בעולם המצלמות ללא מראה. מי יקנה אותה? צלמים ותיקים וסקרנים (ואמידים). צלמים מתחילים שמעוניינים לעבוד עם ציוד איכותי ולקבל ביצועים טובים ובמימדים קטנים. באמצעות מתאם מיוחד אגב - ניתן להשתמש בעדשות קנון המוכרות כסוג EF כולל מיקוד אוטומטי ושליטה מלאה מהמצלמה. עם כל זה, בסיטואציות מסוימות תוכלו לקבל מה-EOS-M תוצרים שלא יביישו אף מצלמת קנון.
מדובר במצלמה חדשנית, איכותית ויעילה, אך יחד עם זאת, מערכת הפוקוס לוקה בחסר, ואם אתם חסרי סבלנות או מעוניינים לתפוס רגעים חשובים ומהירים יתכן והמצלמה הזו אינה מתאימה לכם. לנופים, וווידאו, זהו חלומו של כל צלם. זווגו ל-EOS-M מיקרופון חיצוני והיא תוכל לשמש בקלות לראיונות וסרטים קצרים לאתרים או אפילו סרטי תדמית. אך התענוג אינו זול. מחיר המצלמה הינו 4,500 ₪ באמצעות היבואן הרשמי קראט. במחיר זה תקבלו נוחות ותפעול חדשני.
בעד: איכות תמונה, גודל, מסך מגע, כניסת מיקרופון לוידאו.
נגד: מערכת פוקוס איטית.