פולקסווגן: העתיד יהיה נקי, חסכוני וחזק יותר
קבלו הצצה לעתיד הלא-רחוק של קונצרן הרכב האירופי הגדול מכולם, מפיו של מרטין וינטרקורן, אחד מבכירי תעשיית הרכב - תיבת DSG עם 10 הילוכים, מנועי דיזל סופר-חזקים, אמונה בגז טבעי ובעיקר ברכב היברידי
כיצד מתכננת פולקסווגן לעמוד בהבטחתה, ולהפוך ליצרנית הרכב הגדולה בעולם עד 2018? למרטין וינטרקורן, האיש החזק בקונצרן הרכב האירופי הגדול, יש כמובן תשובות מדויקות לכך - את חלקן חשף לאחרונה בכנס בינלאומי של תעשיית הרכב שנערך בוינה, אוסטריה.
בין ההפתעות: גרסה מתקדמת של תיבת ה-DSG המוכרת עם 10 הילוכים, מנועי דיזל סופר-חזקים, גרסאות גז טבעי למכוניות משפחתיות, הקטנת נוספת של צריכת הדלק הממוצעת במנועים קונוונציונלים, וכמובן שילוב גרסאות היברידיות לכל הדגמים הקיימים.
המכונית שבתמונה מעל, ה-XL1 שהייתה ניסיונית והפכה סדרתית (אם כך ניתן לכנות ייצור של עשרות יחידות בלבד), מסוגלת לטענת פולקסווגן לנסוע למרחק של 111 ק"מ תוך שהיא מנצלת ליטר סולר בודד. וזו כמובן הנקודה המרכזית בתעשיית הרכב כיום - הקטנת פליטת מזהמים על-ידי שיפור צריכת הדלק. המהלך הזה, בו עוסקות כל היצרניות ללא יוצא מהכלל, נחשב כרגע חשוב לא רק בגלל תקנות זיהום הולכות ומחמירות, אלא בעיקר בגלל חשיבותו השיווקית.
הרבה כוח לנפח
וינטרקורן, הנואם הבכיר בכנס החשוב, חשף בדבריו רשימה ארוכה של נושאים בהם עוסקות מחלקות הפיתוח של הקונצרן. למשל המשך שיפור מנועי טורבו-דיזל בנפח קטן ובינוני, כך שיציעו הספק מרבי ראוי, ובאות עת יהיו חסכנים במזהמים ודלק. היעד אותו הגדיר וינטרקורן - ניצולת אנרגיה מתקדמת שתאפשר יחס הספק לנפח של 136 כ"ס (100 קילוואט) לליטר נפח מנוע, טורבו-דיזל כמובן. כדאי להזכיר בהקשר זה כי לא מדובר בטכנולוגיה עתידנית, שכן ב.מ.וו הוכיחו ב-M550D כי בעזרת שלושה מגדשי טורבו ניתן לשחרר 127 כ"ס לליטר ממנוע דיזל.
הרבה הילוכים לתיבה
פיתוח נוסף אותו חשף וינטרקורן, הוא הוספת מספר יחסי העברה לתיבת DSG חדשה, שתעבור כמובן שינויים נוספים. תיבת המצמד הכפול של פולקסווגן, הנחשבת לפורצת דרך (בעיקר שיווקית, אך לא רק) ומתווה כיוון לשאר התעשייה, מציעה כיום שבעה הילוכים "בלבד". כאן בתחום זה כדאי לזכור כי תיבות תשעה הילוכים קיימות כבר (ריינג' רובר וקרייזלר), וכמובן שמונה הילוכים. עם זאת, ולמרות שמטרת תוספת יחסי ההעברה זהה, תיבות אלה אינן כפולות-מצמד.
מקורות הנעה
וינטרקורן חשף כי להערכת פולקסווגן, ובהתאם לכך יפעלו מחלקות הפיתוח המתאימות, בטווח הזמן הבינוני והרחוק ישווקו פתרונות הנעה שונים זה לצד זה. החל במנועי בעירה פנימית יעילים עוד יותר מהמקובל כיום, דרך מנועים שיעשו שימוש בגז טבעי וכמובן מנועים היברידים בשילוב חשמל ודיזל או בנזין, ועד מכוניות חשמליות לגמרי הניזונות מסוללה בלבד. כל זאת, כפי שכבר הוזכר, במטרה להקטין את תצרוכת הדלק הממוצעת של כל קבוצת פולקסווגן ל-95 גרם לק"מ עד שנת 2020.
"מאז 2000 הקטנו את תצרוכת הדלק הממוצעת במנועי ה-TDI וה-TSI בכ-30%, ועד שנת 2020 בכוונתנו להקטין אותה ב-15% נוספים" אמר, והתייחס בעיקר לקפיצת המדרגה האדירה שעשתה פולקסווגן בתחום הנצילות של מנועי בנזין ודיזל קטני-נפח.