דרך צלחה: כ-33 מיליארד שקלים נגבו מנהגים
דו"ח שמפרסם משרד האוצר מגלה כי בשנת 2011 גבתה המדינה מנהגים מסים ואגרות בסך של 33.4 מיליארד שקל. את עיקר הכנסותיה משוק הרכב חייבת המדינה למס הדלק ומס הקנייה המוטל על מכוניות חדשות
רוצים לנהוג? פתחו את הארנק. בזמן ששר התחבורה, ישראל כץ, קורא לאזרחים להימנע מלרכוש מכוניות חדשות, מפרסם היום (א') משרד האוצר כי ב-2011 גבתה המדינה מנהגים מסים ואגרות בסך של כ-33.4 מיליארד שקלים. הכנסות המדינה משוק הרכב נובעות משורה ארוכה של מסים ואגרות שמוטלים על נהגים - מס הקנייה על כלי רכב חדשים, מכס, מע"מ, בלו על הדלק, ואגרות רישיון ורישוי.
על-פי דו"ח הכנסות המדינה שמפרסם משרד האוצר, סך ההכנסות משוק הרכב ב-2011 היה נמוך במעט מזה שנגבה ב-2010. הירידה מיוחסת ברובה לרפורמת מיסוי, שהקטינה את מס הקנייה הממוצע המוטל על כלי רכב חדשים. עם זאת, במשרד האוצר מעריכים כי סך הכנסות המדינה ממסים ואגרות בשוק הרכב צפוי להגיע ב-2012 לכ-35 מיליארד שקלים.
את עיקר הכנסותיה מהנהגים חייבת המדינה למס המוטל על דלק - כ-16 מיליארד שקלים נגבו באמצעות מס הדלק ("בלו"). כ-8 מיליארד שקלים נוספים נגבו ממי שרכשו כלי רכב חדש, באמצעות מס קנייה, ששיעורו הממוצע הגיע בשנת 2011 ל-63%. בנוסף, משרד התחבורה גבה מהנהגים אגרות רישוי ורישיון בסך מצטבר של כ-3.5 מיליארד שקלים.
ראוי להזכיר כי בשבוע שעבר אישרה הממשלה רפורמה בשוק הרכב, אשר לטענת השר כץ תביא להגברת התחרות ולירידה של "20% לפחות" במחירי המכוניות החדשות. אלא שבשוק הרכב טוענים בתוקף כי ללא הפחתת מסים לא יוזלו המכוניות החדשות. לאחר אישור תוכניתו בממשלה, אף פנה השר כץ לנהגים בעמוד הפייסבוק שלו, וקרא - "אל תיקנו רכבים חדשים עד שהמחירים ירדו! דברו עם משפחותיכם ועם חבריכם והסבירו גם להם".
איך חולבים פרה חולבת?
מנתוני משרד האוצר עולה כי חשיבות המסים שגובה המדינה מנהגים הולכת וגוברת מאז תחילת שנות ה-2000. בתחילת העשור הקודם היוו מסים אלה כ-3.2% מהתוצר במשק, אך בשנים האחרונות מתקרב חלקם מהתוצר ל-4%. אלא שבאוצר אומרים כי המסים המוטלים על הנהגים אינם מספיקים, שכן הם נמוכים "מאומדנים של עלות ההשפעות החיצוניות (של שוק הרכב)".
במלים פשוטות, במשרד האוצר מבהירים כי המסים המוטלים כיום על הנהגים אינם מכסים את הנזקים שנגרמים למשק כתוצאה מהשימוש בכלי רכב - למשל זיהום אוויר, עומסי תנועה, אובדן שעות עבודה ותאונות דרכים. באוצר מתכננים כבר שנים ארוכות להביא ל"הפנמת" הנזקים, שהיא למעשה גביית מלוא עלות הנזקים מהנהגים. כיצד מוצע לעשות זאת?
במשרד האוצר, וגם במשרד התחבורה, אומרים כבר כמה שנים כי יש להפחית את "העלויות הקבועות" של השימוש בכלי הרכב, ולייקר משמעותית את "העלויות המשתנות". מה כל זה אומר? להוזיל את כלי הרכב, אך לייקר את השימוש בהם. למשל, באמצעות הפחתת מס הקנייה המוטל כל מכוניות חדשות, במקביל לייקור מס הדלק או הטלת "מס נסועה" - מס המוטל על נהגים, ומחושב לפי נתונים כמו מרחק נסיעה, זמן ביצוע הנסיעה וסוג כלי הרכב.
על-פי נתוני האוצר, ב-2011 חלה ירידה בהכנסות המדינה ממס הקנייה המוטל על כלי רכב חדשים. באוצר מייחסים את עיקר הירידה לרפורמת "מיסוי ירוק", שקבעה הטבות מס למכוניות בהתאם לכמות הזיהום שהן פולטות. הרפורמה, שאת יישומה הובילה רשות המסים, שינתה משמעותית את שוק הרכב הישראלי, והביאה לראשונה לשיווק כלי רכב קטנים וידניים, שמחירם נע בין 70 ו-80 אלף שקלים בממוצע.
בקרוב צפויים משרדי האוצר והגנת הסביבה לאשר עדכון למיסוי הירוק, שיביא להחמרת הקריטריונים הנדרשים לקבלת הטבות מס. בשוק הרכב מעריכים כי כתוצאה מכך יתייקרו חלק מהמכוניות החדשות, ובכלל זאת מכוניות משפחתיות ומכוניות קטנות שמחיריהן עשויים לעלות בכמה אלפי שקלים. עם זאת, התחזקות השקל בחודשים האחרונים עשויה למתן את הייקור.