מבקר המדינה: הממשלה עושה עבודה כפולה
דו"ח המבקר עוסק בשני מקרים של עבודה כפולה במשרדי הממשלה: תחום הדיפלומטיה המסחרית נמצא בטיפולם של משרדי החוץ והכלכלה גם יחד - דבר שיוצר כפילויות בתפקידים ובחינוך המקצועי לנוער מטפלים משרד הכלכלה וגם משרד החינוך - דבר שפוגע בזכות התלמידים לשיוויון הזדמנויות
קורה לעתים שתחומים בפעילותה של הממשלה נמצאים תחת תחום האחריות של יותר ממשרד אחד. דו"ח מבקר המדינה שפורסם היום (ד') עוסק בשניים מהמקרים הללו: הדיפלומטיה המסחרית, שנמצאת בטיפולם של משרדי החוץ והכלכלה גם יחד, והחינוך המקצועי לנוער, שבו מטפלים הן משרד הכלכלה והן משרד החינוך.
הסיפורים הכי חמים - לפני כולם - בפייסבוק של ynet
בחודשים מרס 2011 - יוני 2012 בדק המבקר את ממשקי העבודה בין משרדי החוץ והכלכלה באחד מתחומי הפעולה החשובים ביותר של הממשלה בשנים האחרונות. הדיפלומטיה המסחרית קיבלה משנה חשיבות בשנים האחרונות, בעקבות המשברים הכלכליים בעולם המערבי, שמחייבים את ממשלת ישראל למצוא יעדי ייצוא חדשים לתעשייה הישראלית, מעבר לאירופה וצפון אמריקה.
ממצאי הבדיקה מלמדים שמשרד החוץ ומשרד הכלכלה עושים עבודה כפולה. נמצא, כי ליחידות המטה של שני המשרדים תחומי פעילות חופפים אך הן מעולם לא פעלו כדי לתאם את פעילותן זו עם זו ולחלק תפקידים. כמו כן, ב-5 מדינות בעולם פועלים שני נציגים של ממשלת ישראל שעושים עבודה דומה - נספח כלכלי מטעם משרד הכלכלה ושליח כלכלי מטעם משרד החוץ. המשרדים מעולם לא בחנו האם יש כפילות בעבודתם של הפקידים השונים והודיעו זה לזה רק בדיעבד כאשר הם הוחלפו.
"בהיעדר כללים ברורים לעבודה משותפת בנציגויות ובהיעדר שיתוף פעולה מובנה בין המטות של שני המשרדים נוצרות כפילויות בעבודתם של הנציגים הכלכליים בנציגויות, והדבר גורם לבזבוז משאבים ואבדן מידע", קובע דו"ח המבקר. מהדו"ח עולה כי הוצאות הממשלה על העסקת נספחים של משרד הכלכלה בחו"ל הגיעו ב-2012 לסכום של 17.5 מיליון שקל. הוצאות משרד החוץ על העסקת שליחים כלכליים בחו"ל הגיעו ל-4 מיליון שקל.
פגיעה בשיוויון ההזדמנויות לתלמידי החינוך הטכנולוגי
לפני שנתיים התרכז דו"ח המבקר בליקויים בממשקי העבודה בין משרד הכלכלה למשרד החינוך, סביב ניהול מערכת החינוך המקצועי לנוער. השנה פרסם המבקר מעקב אחר יישום המלצותיו בדו"ח הקודם. כאן מדובר במקרה חמור במיוחד, שכן הממשלה קיבלה החלטה עוד ב-1989 על איחוד החינוך הטכנולוגי תחת אחריות משרד החינוך, אך דו"ח המבקר הקודם מצא כי ההחלטה לא יושמה.
בבדיקת המעקב, שתוצאותיה מפורסמות היום, נמצא כי לא חל כל שינוי. החלטת הממשלה על העברת האחריות למשרד החינוך עומדת בעינה, ובכל זאת אינה מיושמת. זאת ועוד, עיכוב יישומה של ההחלטה גורם לתופעות הפוגעות בזכותם של תלמידי החינוך הטכנולוגי לשוויון הזדמנויות. המבקר מעיר כי בשל העובדה שהחינוך הטכנולוגי אינו כפוף למשרד החינוך, הלומדים בו אינם זכאים לציוני מגן לבגרות ואף אינם נחשבים כמי שמקיימים את חובת חוק חינוך חובה.
"חיזוק קשרי הגומלין בין המשרדים במציאות שבה מתקיים הפיצול בין שתי מערכות החינוך הוא תנאי לחיזוק מערך החינוך המקצועי, ובייחוד מערכת החניכוּת המקצועית שמקיים משרד התמ"ת", מעיר המבקר בדו"ח. "הדבר יסייע להגשים את המטרות של פיתוח ההון האנושי הדרוש לפעילות הכלכלית ולצמיחה במשק, ובכלל זה הכשרה מקצועית בתעשייה, וכן להציע חלופה הולמת לבני הנוער ובכלל זה לבני נוער המתקשים להיקלט במסגרות אחרות...על שני השרים הנוגעים בדבר להידרש לנושא בהקדם במטרה להבטיח כי תלמידי מוסדות ההכשרה המקצועית לא יקופחו".