תאונת רכבת: הנהג ישב הפוך, 12 קרונות הושבתו
שוב מוסך הרכבת בלוד, פעם נוספת מהירות גבוהה פי כמה מהמותר, וגם כעת התוצאה קשה: הנהג נפגע ו-12 קרונות נוסעים דו-קומתיים הוצאו מהשירות עם נזק כבד. הרכבת: הנהג היה בצד הפוך לכיוון הנסיעה וכלל לא בלם
עוד תאונת רכבת שצריך היה למנוע - נהג קטר ישב הפוך לכיוון הנסיעה, פגע ברכבת חונה, נפצע והשבית 12 קרונות. ביום חמישי האחרון, קצת אחרי שמונה בערב במוסך בלוד, הסיעו שני נהגי רכבת - בהליך שגרתי המתבצע מדי יום - מערך קרונות למקום חניה. אך כמו בתאונת הרכבות שחשף ynet לאחרונה, גם כאן הסתיים ההליך השגרתי בתאונה קשה. הרכבת הנוסעת פגעה ברכבת חונה במהירות של 16 קמ"ש, פי שלושה מהמהירות המותרת.
כתוצאה מהתאונה בין שתי הרכבות נפגע אחד הנהגים באורח קל, ו-12 קרונות דו-קומתיים ניזוקו קשות והושבתו. כאמור, רק בדצמבר האחרון אירעה תאונה דומה במוסך בלוד, ובעקבותיה נערכו תחקירים ברכבת ובמשרד התחבורה, והופקו לקחים. אלא שכעת מתברר כי אותם לקחים לא הוטמעו ברכבת - שוב הופרו נהלים, ושוב נגרמה תאונה מיותרת.
"הכל בסדר ואפשר להירגע"
על-פי ממצאי החקירה הראשונית, הנחשפים כאן לראשונה, ההליך השגרתי בוצע בצורה רשלנית והיה רצוף ליקויים. כבר בתחילת הנסיעה הקצרה התברר כי יש בעיה בהפעלת הבלמים, אך בעיה זו נפתרה. אלא שבהמשך הסתבכו הדברים במהירות, ככל הנראה כתוצאה מתקשורת לקויה בין שני הנהגים.
"הרכבת החלה בתנועה, ונהג הקטר קרא (לדבריו) לנהג השני לעצור ולבצע קודם בדיקת בלימה כנדרש - אך ללא מענה", נכתב בדו"ח החקירה. "רק בפעם החמישית שקרא לו, הנהג בתא הניהוג ענה במכשיר המירס, ואמר שהכל בסדר ואפשר להירגע", ממשיך דו"ח החקירה ומבהיר. אלא שמיד לאחר מכן, התברר שהכל ממש לא בסדר.
"כעבור זמן קצר אירעה ההתנגשות, ונהג הקטר נפגע", קובע הדו"ח. ואיפה היה בכל אותו זמן הנהג הנוסף, שאמור היה לשבת בתא ניהוג בקדמת הרכבת הנוסעת? "בשיחה עם הנהג לאחר התאונה, הוא מסר כי כלל לא היה על המערך שנסע, והיה באותו זמן בחצר". ובמלים פשוטות, הנהג שהוביל את הרכבת היה בצד ההפוך לכיוון הנסיעה, ובצד האחר - ובניגוד לנהלים - לא היה נהג.
הנסיעה ארכה שתי דקות ו-41 שניות, ובמהלכה הגיעה הרכבת - שנסעה לאחור - למהירות של 16 קמ"ש. במהירות זו גם פגעה הרכבת הנוסעת בזו שעמדה בקו הדיור. על-פי הבדיקה הראשונית שערכה הרכבת, "לא הופעל בלם בשלב כלשהו במהלך הנסיעה לאחור". הנהלים ברכבת אוסרים במפורש על ביצוע ההליך השגרתי באופן שבו בוצע ביום חמישי האחרון.
כך משפרים את הבקיאות בנהלים?
בבדיקה שערך משרד התחבורה בעקבות התאונה בדצמבר, התגלו ליקויים חמורים בהכשרה של נהגי הרכבת. "נמצא כי למרות ההכשרה, ההדרכה והרענון, רמת הבקיאות בנהלים והוראות אינה מספקת", נקבע בדו"ח הבדיקה שהוגש למנכ"ל משרד התחבורה ומנכ"ל הרכבת. בתגובה לממצאים, הבהירו ברכבת כי הם "פועלים ללא הרף לשיפור ההדרכות הניתנות לעובדי החברה, על-מנת לשפר את בקיאותם בנהלים ובהוראות הרכבת".
התאונה ביום חמישי מעידה כי פעילות הרכבת בנושא כנראה אינה מספיקה. כאמור, ממצאי הבדיקה הראשונית מבהירים כי ההליך השגרתי בוצע בניגוד לנהלים, ולדברי מקור ברכבת האחריות אינה של הנהגים בלבד. בשיחה עם ynet, אומר המקור כי "העובד הקטן אמור ליישם את מה שמחליטים המנהלים, אבל אם הם בעצמם לא מיישמים החלטות ולקחים של ועדות חקירה ובדיקה, מה אפשר לצפות מאותו עובד קטן?".
מרכבת ישראל נמסר בתגובה כי "על-פי הממצאים הראשוניים, הנהג היה בצד ההפוך לכיוון הנסיעה - דבר האסור על פי נהלי החברה. בהתאם לכך ינקטו צעדים משמעתיים כלפי הנהג, והוא הושעה מיידית מעבודתו". על-מנת למנוע הישנות מקרים דומים, הוחלט ברכבת להציב ב-"מתחמי דיור" משגיח בטיחות בלילות. בנוסף, כך אומרים שם, פועלת כעת הרכבת להכשיר תפקיד חדש בחברה - "נהגי מתחמים".
בעניין הנזק שנגרם לקרונות, מסבירים ברכבת כי אלו "עוברים בדיקות, על מנת לבדוק כמה כשירים וכמה זקוקים לתיקון". בדו"ח הבדיקה מובהר כי לקרונות "נגרם נזק כבד". יש לזכור כי על-פי משרד התחבורה, בשנים האחרונות נגרמו בתאונות נזקים ל-39 קרונות דו-קומתיים. ביחד עם 12 הקרונות שנפגעו ביום חמישי, המספר מזנק ל-51. עלות תיקון הקרונות נאמדת במיליוני שקלים רבים לאורך השנים, כאשר חלק הושבתו לתקופות ארוכות וחלק נשלחו לתיקון בחו"ל.