מי אחראי לחישוקי הסגסוגת של טויוטה?
יבואנית טויוטה משווקת חישוקים לא מקוריים שהתגלו כלא בטוחים בבדיקה מקצועית. כעת מבקש בעל טויוטה אוונסיס להגיש כנגדה תביעה יצוגית בסכום עתק של יותר מ-615 מיליון שקלים
יבואני מכוניות ישראלים ממש לא אוהבים כאשר מתקינים במכוניות שלהם חלקי רכב לא מקוריים. לגרסתם הרשמית, חלקים רבים שכאלה אינם בטיחותיים, ועלולים לסכן חיים. לכן ניהלו בין היתר מלחמת חורמה נגד יבואני חלפים תחליפים, ובחלק מהזמן אף הצליחו לצמצם את היבוא הזה. המוטו שעמד מאחורי המאבק היה: "חלקים מקוריים - מצילים חיים". אבל נראה כי מה שהיבואנים טוענים לגבי המתחרים, לא מחייב אותם.
בימים אלה הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לתביעה ייצוגית על-ידי מ', לקוח של טויוטה אשר רכש מהיבואנית - יוניון מוטורס - מכונית משפחתית גדולה מדגם אוונסיס. כאשר רכש את הרכב, אמר כי ברצונו לקבל אותו עם חישוקי (ג'אנטים) סגסוגת קלים (המכונים "מגנזיום"). בשירות הלקוחות של היבואנית הסבירו לו כי יוכל לרכוש אצלם חישוקים מקוריים - שאינם מגיעים עם הרכב - של טויוטה תמורת 1,875 שקלים לאחד. אפשרות אחרת, כך נאמר לו, היא לרכוש חישוקים לא-מקוריים של טויוטה שאף אותם מייבאת החברה, תמורת 850 שקלים ליחידה. בשני המקרים, המחירים אינם כוללים מע"מ.
הלקוח שרכש את האוונסיס ביוני 2010, הזמין גם ארבעה חישוקים קלים שהותקנו על מכוניתו, ונשאו סמל של טויוטה. שנתיים וחצי מאוחר יותר, בינואר 2013, ניתק לפתע החישוק הקדמי שמאלי בנסיעה על כביש 6, ורק בנס לא הסתיים האירוע בפגיעה בחיי אדם.
מ' פנה למוסך "שך טויוטה" בחדרה כדי לתקן את מכוניתו, ואמר כי הנזק נגרם בשל כשל בחישוק. אבל עובדי המוסך שללו כל אפשרות של התפרקות החישוק שלא עקב תאונה. מ' אמנם טען כי הרכב לא היה מעורב בשום תאונה, וכי הנזק היחיד שנגרם למכונית הייתה פגיעה קלה במרכז, סמוך לגלגל השמאלי, וגם היא רק כתוצאה מהינתקות החישוק.
משראה כי טיעוניו אינם משכנעים את אנשי טויוטה, החליט בעצה אחת עם עורך דינו - גיורא אלדן - לשלוח את כל ארבעת החישוקים לבדיקה במעבדה המטלורגית - מעבדת הישר תעשיות מתכת בע"מ. חוות הדעת של המעבדה הייתה חד-משמעית: האירוע נגרם בשל פגם ביציקת החישוקים.
הפגם אותר באמצעות צילום רנטגן, וממוקם בנקודת המפגש הקריטית בין צלעות החיזוק לטבעת החיצונית של החישוק. שם נוצר סדק אשר גרם להתפרקות החישוק והינתקותו. פגם זה נתגלה בכל ארבעת החישוקים, ולטענת המעבדה המוסמכת, ערכיו המדידים היו פי 6 מהרמה המרבית המותרת. כדי לחזק את הטענה ביקש מ' מבעל טויוטה אוונסיס נוספת עם חישוקים זהים להיבדק אף הוא.
בעקבות כך פנה מ' לבית המשפט וביקש להגיש תביעה ייצוגית נגד יוניון מוטורס, בטענה כי החברה מכרה ללקוחותיה מוצר בטיחותי פגום, וכי היא נושאת באחריות לחישוקים הללו שכן היא מייבאת אותם ואישרה אותם להתקנה במכוניות שהיא משווקת כשסמלה המסחרי מתנוסס עליהם. לטענת עורך דינו, החברה עברה על החוק בכך שלא ציינה על החישוקים את שם היצרן ואת ארץ היצור. ומשהוטבע עליהם סימלה המסחרי של טויוטה, יש לראות בה כיצרנית המוצר.
התובע מעריך את הנזק האישי שנגרם לו ב-9,810 שקלים (הכולל את שווי החישוקים, אובדן ימי העבודה בגלל הכשל שנגרם, ובנוסף צער, טרדה ועוגמת נפש). להערכתו, מאז 2006 ועד היום יש כ-62,700 בעלי רכבי טויוטה שבמכוניותיהם הותקנו חישוקים כאלה, ולכן מדובר בפיצוי כספי של יותר מ-615 מיליון שקל, הכולל נזק ממנוני ולא ממוני לכל חברי הקבוצה.
מטויוטה נמסר בתגובה כי "התביעה התקבלה אצלנו בימים אלו. מעיון ראשוני בה ניתן ללמוד שעניינה טענה לכשל באביזר לא מקורי שהותקן ברכב על-ידי אחד מהמוסכים המורשים לאחר רכישתו. אין מדובר בטענה ביחס לכשל ברכב עצמו, ואנו סבורים שאין מקום לתביעה. מכל מקום, אנו נלמד את פרטיה ונגיב בהתאם".