שתף קטע נבחר

 

מ' החינוך למורים: היזהרו בדבריכם על תלמידים

מנכ"לית המשרד הפצירה במורים להיזהר בחוות הדעת, עקב המסמך שדלף בשרון ובו כתבו מורים על תלמידים "תינוקת מגודלת" ו"קטע עם בנים", ומקרה נוסף בת"א. ההוראות: להתחיל בדברים טובים, להיצמד לעובדות ולהימנע מפרשנות

מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר העבירה הבהרות למורים במערכת החינוך, לפיהן יש להיזהר בהעברת מידע כתוב על תלמידים, בעקבות שני המקרים שאירעו לאחרונה, שבהם תלמידים נחשפו לדברים סודיים שכתבו מוריהם על חבריהם - דברים שכללו לפחות במקרה הראשון התבטאויות מפוקפקות. "אין להעביר מידע על תלמידים בתפוצה כללית, ויש לשקול בכובד ראש העברת מידע כתוב", הורתה המנכ"לית, "כל האמור לגבי שיח נכון גם לגבי העברת מידע כתוב".

 

עדכונים נוספים בעמוד הפייסבוק של ynet

 

עוד חדשות ב-ynet:

 

לפני חודשיים אירע מקרה חמור, כשחוות דעת של מורי תיכון "רבין" בכפר-סבא על תלמידי כיתות י"א שעתידים היו לצאת במשלחת לפולין דלפה והתפרסמה, לאחר שרכזת המשלחת שלחה בטעות את הרשימה לתלמידים בתפוצה רחבה, במקום לשלוח קובץ אחר. על יד שמם של חלק מהתלמידים נכתבו תיאורים מעליבים כמו "סוציומט", תינוקת מגודלת", "שקרנית" ו"קטע עם בנים".

 

מחאת התלמידים בכפר-סבא אחרי חשיפת המסמך (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
מחאת התלמידים בכפר-סבא אחרי חשיפת המסמך(צילום: עידו ארז)

 

לפני שלושה ימים נחשף מקרה דומה, שבו יועצת בית ספר אליאנס בתל-אביב שכחה בכיתה מסמכים רגישים ובהם פרטים אישיים ורפואיים של תלמידי התיכון. תלמידים מצאו את המסמכים, צילמו אותם בטלפונים הניידים והפיצו אותם לחבריהם באפליקציית וואטסאפ. כך למשל לצד שמה של אחת התלמידות נכתב שהיא נוהגת להפריע ו"צריכה ריטלין", ועל תלמידה אחרת נכתב: "הוריה גרושים. בן זוגה של האם בכלא. התלמידה נוהגת לבקר אותו".

 

בעקבות המקרים הללו, הוציאה מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר מכתב למורים והמורות ובו כתבה: "פעמים רבות אנו נדרשים להשתמש במידע שיש לנו על אודות התלמיד בפורומים רחבים יותר - ישיבות פדגוגיות, ועדות השמה, ועדות החלטה, מפגשי היוועצות ועוד. באותן הזדמנויות אנו מבקשים ומתבקשים להשמיע את קולנו על מנת להשפיע מדעותינו וממסקנותינו על קבלת ההחלטה בשאלה הנדונה.

 

"לצערנו, לאחרונה נחשף במספר מקרים ברשת מידע פדגוגי אישי שנרשם בידי מורים על אודות תלמידים. בעקבות האירוע, צוותי חינוך רבים בארץ אכן שוחחו על הנושא וחידדו לעצמם מנגנונים תוך בית ספריים של היוועצות והעברת מידע באופן מכבד, מקצועי ונאמן לכללי האתיקה שלנו, עובדי החינוך וההוראה".

 

"מאפייני מב"ר". גם זה נכתב במסמך שדלף (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
"מאפייני מב"ר". גם זה נכתב במסמך שדלף(צילום: עידו ארז)

 

כדי למנוע הישנות מקרים אלה ציינה שטאובר במכתבה עקרונות לשיחה ומנגנוני אתיקה וחיסיון, שלפיהם על המורים לפעול בהעברת מידע על תלמידים. "כל שיח על תלמיד, כדאי שיתחיל בתיאור החוזקות שלו ובטוב", הבהירה שטאובר, "כל בעל תפקיד במוסד הנדרש להשתתף בישיבה או בהיוועצות על אודות תפקוד של תלמיד, ימסור מידע נחוץ והכרחי לאותה נקודת זמן וייצמד לעובדות ללא פרשנות".

 

שטאובר כתבה כי "יש להקפיד על קבלת הסכמת הורים להעברת מידע בכל מקרה שהסכמה כזו נדרשת לפי חוק ונוהל. כל

עובדי מוסד חינוכי מחויבים לשמור על סודיות מידע הנוגע לתלמידים ולמשפחותיהם, ואשר מגיע אליהם בתוקף תפקידם, ולהשתמש בו רק למטרה שלשמה נועד".

 

המנכ"לית הוסיפה כי בעל תפקיד יפעל למניעת פגיעה בשלומו, בכבודו ובפרטיותו של תלמיד ומשפחתו גם במסגרת שיח מקצועי, והדגישה כי חבר בצוות חינוכי שנחשף לשיח על אודות תלמיד שאינו עומד בעקרונות אלה חייב לעצור את ההתנהלות הלא נאותה. לבסוף הבהירה שטאובר: "אין להעביר מידע על תלמידים בתפוצה כללית, ויש לשקול בכובד ראש העברת מידע כתוב. כל שיח נכון גם לגבי העברת מידע כתוב".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
מחאת תלמידים בכפר-סבא על המסמך שדלף
צילום: עידו ארז
מומלצים