שתף קטע נבחר

 

הקלפים ברשת: הסדרות פורחות באינטרנט

נטפליקס, הולו, AOL, יאהו, אמזון מאמינות שתרצו לשלם ולצפות בסדרות שלא דרך הערוצים המסחריים, הכבלים והלויין. במקביל גם יוטיוב הצטרפה ותציע לכם תוכן בתשלום. איך נוכל לצפות בכל הטוב הזה? דרך הטלוויזיה

שש שנים וחצי אחרי שגוגל רכשה את יוטיוב, היא הבינה שבשביל להרוויח כסף צריך לגבות כסף. בסוף השבוע האחרון היא הודיעה על כך שהקימה ערוצים בתשלום, ושיצרני תוכן אחרים כמוני וכמוכם, מוזמנים להשתתף בחגיגה ולהציע את התוכן שלהם בתשלום, תמורת חלוקת הרווחים עם יוטיוב שמספקת את הפלטפורמה.

 

גוגל לא יוזמת את המהלך הזה לתוך ריק, והיא לא הראשונה שמציבה חומת תשלום תמורת תוכן.

 

כבר בסוף 2005 אפל הציעה לקנות פרקים של תוכניות טלוויזיה ב-1.99 דולר ולנגן אותם על האייפוד,  המחשב או הסטרימר אפל טיוי שאפשר לחבר לטלוויזיה, ובהמשך כמובן גם לאייפון ולאייפד. פחות משנה לאחר מכן, אמזון הכריזה על "אנבוקס" - שירות שמאפשר לרכוש פרקים של תוכניות טלוויזיה לצפייה במחשב - ואחר כך גם לטלוויזיה באמצעות Tivo - המקליט הדיגיטלי.

 

אייטונס מזמן כבר שם ()
אייטונס מזמן כבר שם

 

סדרות רשת של ממש

חזרה ל-2013. בהשקה של התוכן בתשלום הציגו ביוטיוב 53 ערוצי תוכן (מאז נוסף עוד אחד), כאשר הבולטים שבחרו לציין ביוטיוב הם פרקים ישנים של רחוב סומסום, והאבקות ואגרוף מליגת ה-UFC. שאר הערוצים מציעים סרטים עצמאיים, משחקי גולף, הופעות סטנדאפ, ערוצי ילדים ועוד תכנים קטנים ועצמאיים. אף אחד מהערוצים, אגב, אינו זמין לגולשים ישראלים.

 

יוטיוב רוצה כסף ()
יוטיוב רוצה כסף

 

בינתיים, בשאר האינטרנט, הולכת וצומחת תעשייה של סדרות של ממש. ולא סדרות אינטרנט של 3-7 דקות, אלא סדרות באורך מלא, שאנחנו רגילים לצפות בהן בטלוויזיה. מכיוון שעם הטלוויזיות החכמות והאפשרות לצפות בתוכן ברשת, לצורך הדיון, "טלוויזיה", היא ערוצי השידור המסחריים או הכבלים והלווין.

 

נטפליקס, חברה שהחלה כספריית סרטי DVD שנשלחו בדואר אמיתי - כזה עם בולים והכל, שידרה לצופים אמריקאים את "בית הקלפים" המוערכת - סדרת דרמה פוליטית עם פרקים של כשעה, בכיכובו של קווין ספייסי.

  

נטפליקס די הצליחה. לפי דיווח של האטלנטיק, נטפליקס פחות או יותר כיסתה את ההוצאה של 100 מיליון דולר על הסדרה, לאחר שצירפה מיליוני מינויים לשירות. נטפליקס, לפי דיווח של מגזין ורייטי, אף עקפה את HBO במספר המינויים בארצות הברית. אמנם מדובר בחישובים גס ולא מדוייקים, שיש להם לא מעט סייגים. אבל הנתונים הללו בהחלט מעידים על מגמה חיובית לטובת תשלום על תוכן בנטפליקס ובכלל באינטרנט. 

 

חשוב לציין גם כי העסק העיקרי של נטפליקס הוא עדיין השכרה ומכירה של תוכן קיים מגופי שידור אחרים (והיא משתדלת לשמר אותו), ולאו דווקא סדרות חדשות, אך לצופים נוסף עוד מקום לצפות דרכו בסדרות מקוריות שהוא לא בזפזופ בממיר או טלוויזיה. לסדרות הללו יש מודל חדש של שידור, על פלטפורמה חדשה, והוא אפילו די מצליח.

 

 (צילום: © 2013 Sony Pictures Television International. All Rights Reserved.) (צילום: © 2013 Sony Pictures Television International. All Rights Reserved.)
(צילום: © 2013 Sony Pictures Television International. All Rights Reserved.)
 

 

לינארי זה לחלשים

מאז כניסת הווידאו בשנות ה-80, המקליטים הדיגיטלים בתחילת ה-2000, ובמיוחד האינטרנט המהיר ואיתו ההורדות החוקיות והפיראטיות בעשור האחרון, נשבר הרגל הצפיה הלינארי של פרק שבוע אחרי שבוע (או יום אחרי יום, אם מדובר ב"דרמה יומית"). הוא עדיין קיים, ומרבית הסדרות משודרות בטלוויזיה המסורתית במבנה הזה. אך הצופים מורידים, מקליטים וצופים מתי שבא להם.

 

בנטפליקס הבינו את זה ו-13 הפרקים של "בית הקלפים", הועלו בבת אחת לרשת. כך עם Hemlock Grove, סדרה נוספת של נטפליקס, וכך יהיה עם העונה השניה של בית הקלפים, ועם משפחה בהפרעה שנזרקה מהטלוויזיה, ותעלה בעונה חדשה בבת אחת לנטפליקס בעוד כשבועיים.

 

 

נטפליקס לא לבד

נטפליקס כמובן לא תישאר לבד במערכה הזו וחברות נוספות מתחילות להציע סדרות מקור עם כוכבים מוכרים. הולו, אתר ששיך ל-NBC, פוקס ודיסני (בעלים של רשת ABC), ומשמש כספריית VOD יציג בחודשים הקרובים גם 11 סדרות מקור חדשות, ובהן למשל The Awsomes - סדרה מונפשת בכיכובו של סת' מאיירס (סאטרדי נייט לייב ובקרוב תוכנית הלילה של NBC). יאהו, שבדיבורים על רכישת הולו, רכשה את זכויות השידור לסאטרדיי נייט לייב החל מ-1975, גם הכריזה לאחרונה על סדרות משלה ובהן קומדיה בכיכובו של אד הלמס מהמשרד, ותוכנית אירוח ידוענים בנושא אובדן הבתולין שלהם בהנחיית ג'ון סטאמוס (כן, הדוד ג'סי מצער גידול בנות).

 

יהיהכוכב רשת? סטאמוס (צילום: AP) (צילום: AP)
יהיהכוכב רשת? סטאמוס
 

 

מי עוד? אמזון שמעו שאתם אוהבים ריאלטי, אז הם יצרו ריאלטי אינטרנטי של סדרות בחברת הבת שלהם LoveFilm: באתר העמידו 14 פיילוטים לשיפוט והצבעת הקהל, ובהן סדרה על ארבעה סנאטורים אמריקאים שותפים לדירה בוושיגנטון DC, בכיכובם של ביל מוריי וג'ון גודמן, Beats - סדרה על מפתחי אפליקציה שמחפשים משקיע ועוד. לאחר שקלול ההצבעה של הגולשים וקריאת המשובים על הפיילוטים, קברניטי אמזון יחליטו מה שבא להם, ויקבעו מה ימשיך להפקה ולשידור.

 

גם AOL, ספקית אינטרנט ותיקה בארצות הברית, הכריזה על 15 סדרות אינטרנט חדשות שתשדר ובהן דוקו-דרמה על בלט של שרה ג'סיקה פרקר, סדרה של ראיונות נשים שעברו פציעה ושוקמו עם גוונית' פאלתרו, סדרה על הורות עם האנק אזריה (משפחת סימפסון) ועוד. בהודעה לעיתונת הגדירו זאת ב-AOL כ-"גישור על הפער בין מה שאנשים צופים בו בשידורי הטלוויזיה, לבין מה שהם צופים בו ברשת.

 

 

יופי! איך צופים בזה?

כל האתרים הללו יהיו והינם חסומים לצפייה ברוב המדינות מחוץ לארצות הברית ואירופה, ובטח יהיו חסומים לצפייה בישראל דרך האינטרנט. כלומר, למרות הכפר הגלובלי, והחיבור שלנו במהירות אינסופי לאינטרנט בכבים תת מיימים מטורפים, כנראה שלא נוכל לראות הכל באייפון ברכבת, או במחשב במשרד בזמן ארוחת הצהריים. 

 

בשביל לצפות בכל הטוב הזה, יהיה צריך לראות אם יס או הוט רכשו אותן לשידור מהמפיצות. הסיבות הן כנראה כלכליות, יותר מאשר טכנולוגיות.

 

ובכל זאת החדשות הטובת הן שבחלק מהסדרות, יהיה ניתן לצפות בטלוויזיה הישנה - בהוט וביס, וכנראה שסמוך למועד עלייתן לרשת בארצות הברית. בחלק מהסדרות נוכל לצפות בכל הפרקים בבת אחת, בחלקן בשידור לינארי וקאץ'-אפ (כלומר לזמן מוגבל אחרי השידור הלינארי), וחלקן במודלים אחרים - תלוי בהסכם בין חברת ההפצה לגופי השידור בארץ.

 

ככה תצפו (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
ככה תצפו(צילום: shutterstock)

 

חזרה ליוטיוב

מה יקרה בהמשך? יש להניח שהטלוויזיה המסורתית וגופי השידור לא ייחרבו בגלל כמה סדרות רשת, וכנראה המלבן הגדול בסלון, והממיר הקטן מתחתיו עוד יהיו מדורת השבט בעתד הנראה לעין. מצד שני,  השוק בהחלט תוסס ומתעורר.

 

יוטיוב, אתר הווידאו הגדול בעולם לו מיליארד צופים לפי הנתונים שלהם בעצמם, לא הכריזו על שיתוף פעולה עם גוף תוכן מרכזי שיספק סרטים או פרקים של סדרות. יוטיוב גם לא הכריזה על אף סדרת מקור שתפיק בעצמה או בעזרת אחד מהשותפים שלה.

 

יתכן מאוד שביוטיוב, שלאחרונה טענו למפרסמים כי התשובה לשאלה "איפה הכסף?", היא "ביוטיוב", מסתירים איזה בית קלפים בשרוול ובקרוב נראה שם סדרת מקור. יתכן גם שהמודל החדש של צפייה בתשלום ימשוך מפרסמים וגופי תוכן גדולים לאתר שיש לו נגן נוח ומתקדם וקהל גדול של צופים. האם המודל הנוכחי של גופי תוכן קטנים ויוצרים עצמאיים יספק צספיק תוכן לצופים ויכניס מספיק כסף ליוטיוב וליוצרים? את זה נדע בפרק הבא של עלילות יוטיוב באינטרנט. שווה להוריד אותו. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הייתם צופים בו ברשת? ג'ון גודמן ושותף לדירה
מומלצים