שתף קטע נבחר
 

המאמא של הבלאק אייד פיז

כשאידה גורביץ' החלה לעבוד בתעשיית המוזיקה האמריקנית, היא היתה המנהלת האשה היחידה בתחום. עם השנים הפכה לגורם הבכיר המחבר מוזיקה למשחקי מחשב. בקריירה שלה מסומן גם עוד "וי" קטנצ'יק, על תגלית אחת: בלאק אייד פיז, שהקדישו לה את השיר "Hey Mama". ראיון

אידה גורביץ' הוא לא שם שסביר שאתם מכירים. גם אם אתם בקיאים בעולם הבידור, במקרה זה מדובר במישהי שמושכת בחוטים מאחורי הקלעים, ובמי שהפכה במשך השנים לאחד השמות הגדולים בתעשיית המוזיקה של ארצות הברית.

 

גורביץ' מתעסקת במוזיקה כבר מסוף שנות ה-80. אחרי שעבדה במספר חברות תקליטים, התגלגלה ל"Cherry Lane", חברה ותיקה שתפקדה באותה תקופה כחצי סוס מת. תוך זמן קצר הפכה למנהלת ונשיאת החברה, לא לפני שייסדה את החיבור בארה"ב בין תעשיית המוזיקה לתעשיית משחקי המחשב. "זה תחום שלא היה קיים קודם לכן", היא מספרת בשיחה עם ynet. "חברות התקליטים המסורתיות ויתרו עליו מראש ולא אישרו לחברות המשחקים להשתמש ביצירות מוזיקליות".

 

שברה את תקרת הזכוכית הגברית. אידה גורביץ' (צילום: AG Solution)  (צילום: גבי ביטון) (צילום: גבי ביטון)
שברה את תקרת הזכוכית הגברית. אידה גורביץ' (צילום: AG Solution)

 

את התחום הפרוץ הזה, כמו גם את החיבור בין עולם המוזיקה לעולם הספורט, וליתר דיוק עבור NFL - ליגת הפוטבול האמריקנית, ייסדה גורביץ'. אבל לפני שמעמיקים בקריירה שלה, אי אפשר להתעלם מפריצת תקרת הזכוכית שביצעה, בעת בה כל התעשייה היתה גברית.

 

"עד היום, למרות שמדובר בתחום יצירתי ואמנותי כל כך, בתעשיית המוזיקה שולטים גברים. נכון, היום ישנן נשים בתפקידים בכירים בחברות, אבל עדיין מורגש ההבדל הזה". בתחילת הדרך, היא משחזרת, המצב היה חמור יותר. "אני זוכרת שבשנות התשעים לא היתה אשה בחברות שעבדתי בהן שהתקדמה לתפקיד גדול משל מזכירה. כאמור, המצב קצת שונה היום אבל לא מושלם".

 

לישראל, הגיעה גורביץ' כחלק מעבודתה הנוכחית בחברת MMG הישראלית-בינלאומית ("מדיה מן גרופ"). כאן היא אמורה לחבר יוצרים ישראלים למפיקים ואנשי תעשייה בינלאומיים, על מנת להביא את המוזיקה הישראלית לחשיפה גדולה ואיכות גבוהה. בהמשך, היא מתכננת גם להביא לישראל אנשי תעשייה אמריקנים שיעבדו עם יוצרים ישראלים שיסומנו על ידה.

 

הבלאק אייד פיז שרים לאידה גורביץ': היי מאמא

 

אבל עוד לפני שגורביץ' תמצא את הכישרון הישראלי הבא שיעשה את זה בענק בחו"ל, צריך להבין שמדובר בגברת עם קבלות. ההצלחה הגדולה בקריירה שלה, בתחום החתמת האמנים, היתה כשהאזינה לקלטת של בחור שכינה את עצמו וויל.איי.אם, ושלח לה דמו. קלטת דוגמה לא מופקת עד הסוף, אך כזו שממנה אפשר להתרשם.

 

"לא האמנתי למה ששמעתי. לא היינו חברה עם אמנים במצעדים באותו זמן ואמרתי שזה זה. התקשרתי למנהל שלו והוא אמר שהם על סף חתימה עם חברת 'יוניברסל'. חוץ מזה, הוא סיפר לי שוויל עצמו נמצא בלוס אנג'לס לשם חתימה."לא חשבתי פעמיים, אמרתי לו שיעכב אותם ושאני עולה על מטוס ומגיעה מניו יורק ללוס אנג'לס, והשאר היסטוריה".

 

למה הם לא חתמו איתם בסופו של דבר?

 

"היה בינינו קליק ראשוני מטורף ואמרנו שאנחנו חייבים לעבוד ביחד. מאותו רגע שנפגשנו לא נפרדנו אני וכל חברי הלהקה, והם פשוט הימרו כמו שגם אני הימרתי". לאורך העבודה המשותפת, הקליטו הבלאק אייד פיז שיר לכבודה של ה"מאמא" שגילתה אותם. כן, ניחשתם נכונה, מדובר בלהיט "Hey Mama".

 

איך הגבת כששמעת אותו לראשונה?

 

"אתה רוצה את הסיפור או את האמת?"

 

את האמת כמובן.

 

"אז האמת היא שידעתי שהם כותבים עליי שיר וראיתי אותו גם תוך כדי העשייה. אבל עדיין היה מדהים לפתוח את הרדיו אחרי שהוא יצא ולשמוע את השיר הזה. הוא גם הפך ללהיט, מה שבכלל גרם לי לאושר רב".

 

אז את בעצם זו שסידרת לבלאק אייד פיז להופיע בסופרבול, כמי שאחראית על זכויות המוזיקה של NFL?

 

"בהחלט".

 

לסיום, עם רקורד עשיר בתעשייה ו-25 שנות עבודה, חזית בלא מעט שינויים בעולם המוזיקה. גם של הפורמטים וגם של אופן הצריכה. איך את רואה את העתיד של העולם הזה?

 

"כדי לענות לשאלה הזאת אני צריכה לחזור להיסטוריה. זוכר את 'נאפסטר', תוכנת ההורדות הלא חוקיות? באותה תקופה, סוף שנות ה-90, מנהלי החברות הגדולות סירבו להגיע איתם להסכם וכיסו את האוזניים, העיניים והפה, כמו שלושת הקופים. לא רצו לשמוע, לראות או לדבר על זה, והאידיוטים האלה חשבו שבכך יחסלו אותם. כמובן שזה לא קרה.

 

אולי תמצא בישראל את ה"בלאק אייד פיז" הבאים (צילום : AP) (צילום : AP)
אולי תמצא בישראל את ה"בלאק אייד פיז" הבאים(צילום : AP)

 

"האינטרס שלהם היה מובן. הם שלטו בחברות התקליטים, באמנים, בייצור הדיסקים שהפך עם השנים יותר ויותר זול. הם לא ויתרו על כללי המשחק הישנים והרעים שלהם, וגבו 25 דולר לדיסק. זו היתה הסיבה המרכזית לקריסה של החברות הגדולות, שלא הבינו שמעכשיו הדברים ייראו אחרת. שהשיטה השתנתה. שהיום אפשר להיכנס ליוטיוב או לכל מקום אחר ולשמוע כמה שירים שאתם רוצים ובחינם.

 

"אז השינוי שאני רואה בהווה ובעתיד הוא במעבר של האמנים לחברות ההפצה, וההפקה העצמית שרק תלך ותתעצם. זה קורה כבר היום, אבל עם השנים, הבנתי שהאידיוטים מהחברות הגדולות שלא הבינו את כללי המשחק החדשים, קיבלו בסופו של דבר בדיוק את מה שהגיע להם".

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בלק אייד פיז. הקדישו לאידה שיר
צילום: נועם שרו
לאתר ההטבות
מומלצים