שתף קטע נבחר
 

לפני ואחרי: כך תיראה חיפה אחרי השדרוג

ועדות התכנון אישרו שני פרויקטים מרכזיים בעיר ובמפרץ חיפה שעלותם מיליארדי שקלים: פיתוח נמל חיפה והקמת נמל המפרץ. המטרה: לקדם את התוכנית להפוך את חיפה לברצלונה. כעת ממתינות התוכניות לאישור המועצה הארצית לבנייה ולאישור הממשלה. איך ייראה המתחם החדש? צפו בתמונות לפני ואחרי

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה בחיפה אישרה היום (ב') שני פרויקטים מרכזיים בעיר ובמפרץ חיפה, שעלותם מיליארדי שקלים. הראשון הוא התוכנית לפתיחת חלקו המערבי של נמל חיפה, סמוך לממגורות דגון. הפרויקט השני הוא נמל המפרץ, שיוקם (אם הממשלה תחליט כי הנמל הפרטי יוקם בחיפה) מזרחית לנמל הקיים עד לאזור קריית חיים. כעת יועברו התוכניות להגשת התנגדויות הציבור, ולאחר מכן יועברו למועצה הארצית לתכנון ולבנייה ולאישור הממשלה.

 

כתבות נוספות על חיפה בערוץ הנדל"ן :

 

את התוכנית לפתיחת הנמל, חוזרים בחיפה ומשווים למצב בעיר ברצלונה, שם פתוחה חזית העיר לנמל הנוסעים והיאכטות. כאשר תמומש, יהפוך חלקו המערבי של נמל חיפה למתחם בילוי ותרבות, ובמקביל ימשיך האזור לתפקד כנמל נוסעים. השטח הפתוח יתחבר למושבה הגרמנית בדרומו, ולאזור קמפוס הנמל במזרח. התוכנית תכלול פיתוח שטחי ציבור, טיילת חוף ושיקום מבנים בעיקר באזור המזרחי, תוך חיזוק המסחר, התיירות, הבילוי והתרבות.

 

אחת מאבני הנגף, שעדיין לא ברור מתי יימצא לה פיתרון, היא שיקוע מסילת הרכבת שמפרידה בין העיר לים וחוצה גם את אזור הפרויקט. תושבים בחיפה מנהלים כיום מאבק בעירייה, שלטענתם אינה פועלת די לשיקוע המסילה, אשר אמורה להפוך למסילה חשמלית שמעליה כבלי חשמל ו"פורטלים" לנשיאתם.

 

ראש עיריית חיפה, יונה יהב, אמר היום כי אישור התוכנית על ידי הוועדה המחוזית, "מכוננת והיסטורית עבור העיר חיפה. היא משקפת את פרי היוזמה והמאמץ המתמשך של עיריית חיפה לפתח ולשקם את חזית הים העירונית, וכן לחבר מחדש אזורים מוזנחים ועזובים אל המרקם העירוני של העיר. זו בשורה גדולה".

 

צילום: עמי שנער אדריכלים/ עיריית חיפה

 

 

הדמיה: עמי שנער אדריכלים/ עיריית חיפה

 

 

"יום חג לעיר חיפה ולצפון הארץ"

בנוגע לנמל המפרץ, מדובר בתוכנית להקמת נמל פרטי בישראל, והממשלה אמורה לקבל החלטה אם יוקם בחיפה או באשדוד. בחיפה אמרו היום כי השאלה האם יוחלט על הקמת נמל באשדוד כלל אינה באה בחשבון. נמל המפרץ המתוכנן יכלול מספר רציפים, שהגדול בהם יהיה באורך של יותר מק"מ וברוחב של כחצי ק"מ, מה שיאפשר עגינה של 3 ספינות ענק בו זמנית, פריקה והעמסה באמצעות יותר מ-30 מנופים ואחסון של קרוב ל-50 אלף מכולות.

 

עלות הקמת הנמל צפויה להגיע לכ-4 מיליארד שקל, ובנוסף יושקעו עוד 1.5 מיליארד שקל בתשתיות סביבו - כבישים, מסילות רכבת ועוד. על פי התוכנית, הנמל יופעל במשך כ-30 שנה על ידי זכיין, כאשר המדינה היא זו שתשקיע ותקים את התשתיות, ואילו הזכיין יקים את מתקני הנמל ויתפעל אותו.

 

במקביל להקמת נמל המפרץ, יבוצעו עבודות תשתית שייאפשרו את הרחבת פעילות הימים במפרץ, ובהן בניית שובר גלים חדש ממזרח לנמל, הארכת שובר הגלים הראשי, הארכה והעמקה של תעלת הכניסה, קיצור שובר הגלים בכניסה לנמל הקישון כדי לאפשר כניסת אוניות גדולות יותר ועוד.

 

בהתייחסו לנמל אמר יהב כי להקמתו תהיה השפעה דרמטית על צפון המדינה בכלל ועל חיפה בפרט. "אנו סבורים שזהו מהלך להצלת צפון הארץ. זה יום חג לעיר חיפה ולצפון הארץ", אמר.

 

מהנדס העיר, אריאל וטרמן, הוסיף כי התוכנית לוותה בתסקיר השפעה על הסביבה, שהוכן על פי הנחיות המשרד להגנת הסביבה והמועצה הארצית לתכנון ובנייה. "במסגרת התסקיר נבחנו באופן מעמיק וחסר תקדים בהיקפו, בכל ההיבטים החזותיים והסביבתיים הכרוכים בנמל העתיד. נמל המפרץ מהווה את אחד המנועים הכלכליים החשובים לצפון המדינה. חשוב לזכור כי פיתוח הנמל יוסיף אלפי מקומות תעסוקה לצפון המדינה בכלל ולחיפה בפרט", ציין.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמי שנער אדריכלים/ עיריית חיפה
נמל חיפה, כיום. שדרוג במיליוני שקלים
צילום: עמי שנער אדריכלים/ עיריית חיפה
הדמיה: עמי שנער אדריכלים/ עיריית חיפה
הדמיית הנמל החדש. כמו ברצלונה?
הדמיה: עמי שנער אדריכלים/ עיריית חיפה
מומלצים