מבחני מיצ"ב: תוצאות נמוכות במוסדות ש"ס
ברקע המאבק על הקיצוץ ברשת "מעיין החינוך התורני", מגלים הנתונים כי כמעט חצי מהמוסדות מדורגים בעשירון הנמוך ביותר של תוצאות מבחני המיצ"ב במתמטיקה ובעברית. "המורים לא לוקחים ברצינות את המבחנים. אי אפשר לכפות ללמד ליבה"
על-רקע קרב הגרסאות בין שר האוצר יאיר לפיד ויו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי בנוגע לקיצוץ המתוכנן ברשת "מעיין החינוך התורני" של ש"ס, נחשפים נתונים קשים על אודות בתי הספר של הרשת. יותר מ-40 אחוזים ממוסדות הרשת נמצאים בעשירון הנמוך ביותר של תוצאות מבחני המיצ"ב במתמטיקה ועברית. כך עולה מעיבוד הנתונים לשנת 2011-2012 שנעשה על-ידי אתר "מדלן" עבור ynet.
עוד עדכונים בעמוד הפייסבוק של ynet
בש"ס הודיעו אמש כי שר האוצר יאיר לפיד הוריד מסדר היום את הקיצוץ המתוכנן בתקציב הרשת. ח"כ דרעי אף טען כי "הורדת הקיצוץ על-ידי שר האוצר היא תחילתה של הידברות חשובה ונחוצה מאוד לכולנו בעת
הזו", אולם לפיד מצדו צינן את הדברים ואמר כי הקיצוץ לא בוטל אלא נדחה. לפיד כתב בדף הפייסבוק שלו: "סיכמנו שנדחה בחצי שנה את ביטול התקנה עד להקמת הרשת החדשה".
רשת המוסדות של ש"ס שהוקמה בשנת 84' כוללת בתי ספר שנמנים תחת הקטגוריה של "מוסד מוכר שאינו רשמי" ופועלת לצדה של רשת החינו העצמאי. הרשת מקבלת מהמדינה מימון זהה לזה של מוסדות המדינה הרשמיים, ובשל התקצוב המלא שהיא מקבלת בתי הספר שלה מחויבים ללמד את מקצועות הליבה באופן מלא.
ועדת טרכטנברג המליצה לפקח על טיבם של לימודי מקצועות הליבה בבתי הספר של הרשת באמצעות הפעלת מבחני המיצ"ב, ואכן, משנת 2011 בתי הספר ברשת נבחנים במיצ"ב, אולם הדבר נעשה רק בכיתות ב' ו-ה' במקצועות מתמטיקה ועברית.
מנתוני "מדלן", שמתבססים על דו"חות בתי הספר של משרד החינוך, ברשת "מעיין החינוך התורני" ישנם 171 בתי ספר יסודיים שבהם לומדים 34,643 תלמידים. עוד עולה מהנתונים כי 75 אחוזים מהתלמידים לומדים בבתי הספר שפורסמו עבורם תוצאות בחינות המיצ"ב.
גורם שעובד עם מערכת החינוך החרדית אמר בהתייחסותו להישגים הנמוכים כי "הילדים, כמו גם המורים, לא לוקחים ברצינות את מבחני המיצ"ב, ובהתאם לכך התוצאות. המבחנים האלה לרוב לא מעניינים גם
את ההורים. המסר שמועבר לילד הוא 'תמלא את הבחינה ותו לא'. בסופו של יום אי אפשר לכפות על אנשים ללמוד ליבה".
ד"ר צבי צמרת, ששימש יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, פירט שלוש סיבות שלדבריו יכולות להוות את הסיבה להישגים הנמוכים. לדבריו, "הסיבה הראשונה היא קבוצת האוכלוסייה שהולכת לבתי הספר, שהיא בדרך כלל קבוצה חלשה יותר. הסיבה השנייה היא שפחות מחשיבים בבתי הספר הללו את מבחני המיצ"ב. הסיבה השלישית נזקפת לרעת המערכת הרגילה, ששם אומרים לתלמידים החלשים להיעדר מבית הספר ביום הבחינה".
"מנסים להרים אותן"
גורם ברשת התייחס אף לנתונים ודחה את הטענות. "זה לא סוד שאנחנו
מטפלים באוכלוסיות מאוד חלשות, הן מבחינה סוציו-אקונומית והן מבחינה פדגוגית ואנחנו מנסים להרים אותן", אמר הגורם. "זו השנה השלישית שבה אנחנו לוקחים חלק בבחינות המיצ"ב, אנחנו מתקדמים עקב בצד אגודל ומנסים עד כמה שאפשר להביא את הילדים אל הרמה הלימודית הסבירה ביותר שיכולה להיות".
עוד אמר הגורם כי יש הבדל בין תלמידים לתלמידות, שלטענתו צולחות יותר את מה שמוגדר כ"לימודי חול", בעוד הבנים מקדישים את רוב זמנם ללימודי קודש. לדבריו, עדיין קיים חוסר התאמה בין חומר הלימוד שלהם לבין החומר שעליו מתבקשים לענות התלמידים בעת הבחינה: "אנחנו נמצאים בדין ודברים מול הגורמים הרלוונטיים ומנסים להגיע לעמק השווה. אין קסמים בנושאים האלה, אבל ישנו רצון להביא את התלמידים לרמות הגבוהות ביותר".