שתף קטע נבחר

 

Oculus Rift: מהפכת המציאות הווירטואלית בדרך

במשך שנים מנסה התעשיית הגיימינג ליצור קסדת מציאות מדומה מוצלחת ושמישה, ללא הצלחה יתרה. ה-Oculus Rift מתיימרת לשנות זאת. שנה הבאה תהיה שנת הפריצה שלה?

במהלך השנים האחרונות עולם הגיימינג שרוי בתהליך סיזיפי ואיטי, אשר מנסה להזניק אותו אל עבר העתיד. למרות השיפורים הטכנולוגיים הניכרים, כגון טכנולוגיית קריאת התנועה, מסכי המגע ושדרוגים משמעותיים בחומרה הגרפית, נדמה שעדיין לא התגלה המוצר אשר יהווה "קפיצת הדרך" אשר יגרום למהפכה בתעשיית משחקי המחשב והקונסולות. ה- Oculus rift, טכנולוגית מציאות מדומה מהפכנית, יכול להיות הזרז למהפכה הזו.

 

 

בואו להיות חברים בפייסבוק של ynet

 

ההיסטוריה של טכנולוגיית ה-VR מתחילה בשנות ה-50 וה-60, כאשר אנשי תעשיית הקולנוע ניסו לפתח אמצעי אשר יגרום לצופים לשקוע באופן עמוק וחוויתי יותר בסרטים. הטכנולוגיה המשיכה להתפתח בעיקר לצרכים צבאיים, ופריצה נוספת הגיעה בסוף שנות ה-80, כאשר אנשי טכנולוגיה ותעשיית הגיימינג לפתח קסדות מציאות מדומה אשר תגרום לשחקן "לשקוע" בעולם המשחק. קסדות המציאות המדומה נעשו נפוצות בעיקר באולמות הארקייד, וחלקן אף שווקו לשימוש ביתי. למרבה הצער, הטכנולוגיה מעולם לא הצליחה לגרום לתחושה אמיתית של הימצאות בעולם המשחק, והובילה בעיקר לבחילות וכאבי ראש.

 

עיניים לעולמות אחרים

מפתחי הריפט מבטיחים כי זו טכנולוגית ה-Vr אשר תטרוף מחדש את הקלפים בעולם הגיימינג. נדמה שהקהל, המבקרים ואנשי התעשייה שותפים להתלהבות זו: המוצר הצליח לגייס סכום של 2.4 מיליון דולר בקיקסטרטר, לזכות בפרס המבקרים לחומרת גיימינג של כנס E3 2012, ולזכות לשבחים משמות גדולים בעולם הגיימינג כגון גייב נואל מ-Valve, ג'ון קורמאק מ-ID, קליף בלזינסקי מ-Epic ועוד.

 

הייחוד של הריפט מתבטא במאפייני התצוגה שלו, בדגש על היקף שדה הראייה. בעוד שמכשירים דומים מציגים שדה ראייה מצומצם למדי, הריפט מכיל תצוגה של 110 מעלות במאוזן ו-90 מעלות במאונך, כמעט כפול ממירב קסדות המציאות המדומה. המכשיר אוטם לחלוטין את שדה הראייה של השחקן מהעולם האמיתי, ולמעשה מדמה כמעט במדויק שדה ראייה אנושי, מה שמשדרג באופן משמעותי את תחושת ההימצאות בעולם המשחק. בנוסף לשדה הראייה הייחודי, המכשיר, באמצעות מערכת מורכבת של גיירוסקופים,מסוגל לעקוב באופן מדויק אחר תנועת הראש האנושי, ובכך לדמות צפייה אנושית בעולם. המכשיר יופעל באמצעות חיבור USB פשוט, אשר מייתר מקורות כוח כבדים, ולכן בעל משקל קל יחסית של כ-380 גרם בלבד.

 

 

חווית משתמש אותנטית במיוחד

חוויות ראשוניות של מבקרים ומתנסים עם הריפט מייצרות התלהבות רבה במיוחד, שלעיתים נראית טובה מדי מכדי להיות אמיתית. מבקרים קובעים רבים קובעים כי מדובר בחווית המציאות המדומה הטובה ביותר שהתנסו בה אי פעם: התנסות קצרה עם דמו רכבת ההרים למשל, מפיקה תחושות אמיתיות של פחד גבהים, והתנסות בסימולטורים, כמו משחק האקשן רובוטי –Hawken, יוצרת חווית נהיגה ושליטה מוחשית שלא היתה קיימת בעבר. בנוסף לכך, המכשיר נוח במיוחד, ולא מרגיש כמו תוספת מלאכותית, בדומה לכפפות או קסדות המציאות המדומה המגושמות מהעבר, אלא בסך הכל מוסיף תמונה דמיונית לתוך מערכת פיזיולוגית מתפקדת היטב, חוש הראייה.

 

נוכח העובדה שקצת קשה לתאר את החוויה במילים, או להתנסות במוצר, ניתן פשוט לצפות בתגובות של משתמשים לחווית הריפט. כך למשל, התנסות בדמו רכבת ההרים של המכשיר, מפיקה התלהבות בשילוב אימה צרופה:

 

 
סבתא חביבה זו, מתנסה בחוויה רגועה הרבה יותר, טיול וירטואלי בטוסקנה. התוצאה משעשעת ומרגשת:
 
 
פוטנציאל מדהים נוסף שיש לריפט, הינה היכולת לשנות לעד את ז'אנר משחקי האימה, כפי שמדגים דמו הגיליוטינה הבא:

 

 

הריפטמאניה בפתח

במהלך שנת 2013 הפיצו מפתחי הריפט "גרסת פיתוח" למשקיעי קיקסטרטר של יותר מ-300 דולר. ערכה זו, בשילוב ערכת פיתוח תכנה ייעודית, נועדה עבור מפתחי משחקים לטובת פיתוח משחקים ייעודיים שינצלו באופן מיטבי את התכונות של הריפט. גרסא ביתית, המכונה ריפט 2.0, נמצאת בפיתוח ואמורה להכיל מאפיינים משופרים כגון רזולוציה משופרת, חיבור אלחוטי ועוד.

 

כרגע, עשרות משחקים נמצאים בפיתוח עבור שימוש ייעודי במכשיר, ומספר משחקים מאפשרים כבר היום שימוש בטכנולוגיית המציאות המדומה שלו, כגון Doom 3, Team Fortress ועוד. חברת Epic, מפתחת המנוע הגרפי Unreal, הודיעה כי המנוע הקרוב אשר בפיתוחה יותאם לטכנולוגיה החדשה, וג'ון קורמאק, יוצר המשחקים האגדיים דום וקוויק, הודיע כי "דום" הרביעי יותאם במיוחד לריפט. המשחק המשונה "Among the sleep", אשר נועד לדמות את העולם דרך עיניו של עולל בן שנתיים, מפותח במיוחד לשימוש בריפט.

 

 

המודר Virtuix, החליט לקחת את חווית המציאות המדומה לשלב הבא, ושילב את הריפט יחד עם הליכון רב- כיווני ורובה אור, על מנת ליצור חווית משחק פעולה מגוף ראשון אותנטית עד כאב:

 

 
נראה טוב לא? יכול להיות שבעוד כמה שנים זה יהיה חזיון נפוץ בסלון של כולנו. אם ההייפ מוצדק, נראה שהריפט עומד לשנות כל מה שהכרנו אודות חווית המשחק, ושנת 2014 עומדת להציג מהפכה של ממש בעולם הבידור הביתי. כלומר, כל עוד לא מדובר במזימה זדונית של נבל קומיקסי לשאוב את תודעתנו ולהפוך אותנו לזומבים מזילי ריר,
 
 
 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים