שתף קטע נבחר
 

כץ: לא נשלח חיילים להפעלת הנמלים

שר התחבורה נערך לרפורמה גם במחיר של שביתה: "אי אשר לעצור את הרפורמה, נאתר חברות מתאימות בחו"ל שיוכלו להחליף את עובדי הנמלים. נקדם חקיקה שתאסור בפועל על שביתה בנמלים". עם זאת הוא מבהיר: הצבא לא כלול בתוכנית

"אי אפשר לעצור את הרפורמה בנמלים" - כך אומר היום (א') שר התחבורה, ישראל כץ, בראיון ל-ynet. השר מבטיח כי משרדו יקדם את רפורמת הנמלים, גם אם המהלך יביא לעימות עם ועדי העובדים וההסתדרות.

 

הסיפורים הכי חמים - לפני כולם - בפייסבוק של ynet

  

"ההתנהגות היהירה והכוחנית לא תנצח", אומר כץ, "במציאות הנוכחית, ומאז המחאה הציבורית, אם נגייס את הציבור לצדנו, לאף ועד לא תהיה זכות וטו. אני משוכנע שיו"ר ההסתדרות, עופר עיני, מבין את זה". 

 

בדבריו מתייחס השר כץ לפרסום התוכנית, לפיה חיילי צה"ל יחליפו את עובדי הנמלים, אם אלה יבחרו להשבית את העבודה בנמלי הים כמחאה על קידום הרפורמה. "הצבא לא כלול בתוכנית שלנו", מבהיר השר. "גם מאחר שאין לו כוח אדם לזה, וגם מאחר שאין לחיילים הכשרה מתאימה להפעיל נמל". כיצד בכל זאת נערך משרד התחבורה לקראת השבתה אפשרית של הנמלים? 

 

"הנחיתי את חברת נמלי ישראל (האחראית על הנמלים, ש.ה) לאתר חברות מתאימות בחו"ל, שיוכלו במקרה הצורך להחליף את עובדי הנמלים". עם זאת, השר כץ סבור כי הממשלה תוכל להגיע לפתרון שיהיה מוסכם על כל הצדדים. "אנחנו מוכנים להידברות", הוא מסביר. "אמנם בניית נמל מתחרה לא תהיה נתונה למשא ומתן, אבל אני חושב שדרישה של אחד הנמלים הקיימים לקבל תנאים המאפשרים תחרות - תהיה דרישה לגיטימית".

 

"לא תהיה להם זכות וטו"

בשבועות הקרובים יקבל שר התחבורה, בהתייעצות עם שר האוצר, יאיר לפיד, החלטה משמעותית - היכן להקים את הנמל החדש, בחיפה או באשדוד. לדבריו, לכל אחת מהחלופות יש יתרונות וחסרונות. "בחיפה יש נמל עבודה מוכן, וזה יכול לחסוך הרבה זמן, אבל באשדוד ההיתכנות הסטטוטורית יותר מתקדמת", אומר השר בשיחה עם ynet. לאחר שתתקבל ההחלטה, יפורסם מכרז להקמת הנמל בתוך כחודשיים.

 

לדברי השר כץ, ההחלטה להקים את הנמל החדש כך שיהיה עצמאי, ולא כחלק מאחד הנמלים הקיימים, תקל על קידום הרפורמה ותקשה על ועדי העובדים להפריע או אף להתנגד. "ההחלטה להקים את הנמל ליד נמל קיים הופכת את היכולת הציבורית, המוסרית והציבורית של הוועדים להתנגד - למוגבלת מאוד. צריך גם לזכור שלוקח ארבע או חמש שנים להקים נמל. יהיה להם (לוועדים) מאוד קשה להתנגד".  

 

במהלך ההידברות עם הוועדים וההסתדרות, כך ממשיך שר התחבורה, יסכים משרדו לשקול צעדים שישפרו את יכולתם של נמלי הים באשדוד וחיפה להתחרות עם הנמל העתידי. "זה בהחלט לגיטימי אם אחד הנמלים יטען כי מאחר שהנמל החדש יהיה נמל מים עמוקים, הם דורשים להעמיק רציף. זה ייתן להם אפשרות להתחרות, וזה בסדר גמור. אבל לא תהיה להם זכות וטו".

 

"גיבוי מוחלט מראש הממשלה"

אם בכל זאת יחליטו הוועדים וההסתדרות להיאבק בכל מהלך שיקדם את הקמת הנמל החדש, מבטיח השר כץ כי הממשלה תגיב בחומרה. "אם נידרש, נקדם חקיקת בזק שתגדיר את נמלי הים כשירותים חיוניים, וכך תאסור בפועל על שביתה בנמלים", אומר השר. אם גם לכך לא יצייתו הוועדים, תפעל הממשלה, כאמור, לשכירת שירותי חברה זרה, שעובדיה יוכלו להחליף את עובדי הנמלים. 

 

במהלך השיחה, מתייחס השר כץ כמה פעמים להשוואה בין הרפורמה שיושמה ברכבת ישראל וזו המתוכננת בנמלי הים. לדבריו, ועד הרכבת נכשל בניסיונותיו לטרפד את הרפורמה, ולכן הוא מעריך שגם העובדים בנמלי הים לא יזדרזו לשבות.

 

"נכון, זה לא אותו דבר - לרכבת יש חלופות, ולנמלי הים אין", הוא אומר, "אבל גם הם (בנמלים) מסתכלים על הרכבת, ורואים שהוועד הוחלף. יש לי גיבוי מוחלט מראש הממשלה, וגם אם הקרב הזה יהיה יותר קשה מהקודמים, אני אגייס את שרי האוצר והכלכלה - וניישם את התוכנית".  

 

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס היום לרפורמה בנמלים בפתיחת ישיבת הממשלה השבועית. "בחודשים הקרובים יצא מכרז לנמל נוסף בישראל בהפעלה פרטית", הבטיח נתניהו. "יש לכך הרבה מאוד השלכות על יוקר המחייה. כמעט כל דבר שאתם רואים עובר דרך הנמלים. במהלכים שאנו הולכים לעשות יש רוב בקרב השרים, ונגבש את הממשלה כולה כדי לעשות את הרפורמה הזו".  

 

מנגד, בוועדי העובדים בנמלים ובהסתדרות מבהירים בימים האחרונים כי לא יירתעו מעימות עם הממשלה. "אני מבין שכדי למצוא חן בעיני קפיטליסטים כמוך החלטת שצריך למצוא קורבן", כתב היום יו"ר ועד עובדי הנמל באשדוד, אלון חסן, לשר הכלכלה והמסחר, נפתלי בנט. "אני מבין שהחלטת לקחת אותנו בתור שק חבטות. אנחנו לא שק חבטות. לא שלך ולא של המדינה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
השר ישראל כץ
צילום: ירון ברנר
מומלצים