בלי לסכן חיים: פרוטקטור משופר בחיל הים. צפו
בתום תקופת הניסוי המוצלחת חיל הים צפוי לקלוט את הגרסה המחודשת של כלי השיט הבלתי מאויש, שמאפשר בין היתר להגיע ליעדים רחוקים יותר. "ניתן להכניסו למקומות מסוכנים"
כלי השיט הבלתי מאוישים (כשב"מ) סיימו את תקופת הניסוי הארוכה בצה"ל - וגרסתם המשופרת צפויה להיקלט בחיל הים: הפרוטקטורים, שהחלו לפני כשנתיים וחצי את תקופת הפיילוט המבצעית הארוכה של משימות בחיל הים, עברו בהצלחה את טבילת האש הממושכת בגזרה הימית הדרומית שבה נבחנו, וחיל הים צפוי לקבל מרפאל כלים חדשים ומתקדמים יותר, שיבוססו על לקחים מתקופת הניסוי.
עדכונים נוספים בעמוד הפייסבוק של ynet
גורם בכיר בחיל הים סיפר ל-ynet כי בחיל הביעו אמון בכלי הימי הבלתי מאויש, שלקח חלק מרכזי במשימות הבט"ש מול חופי עזה בשנתיים האחרונות, ומקצה השיפורים שהוגש לרפאל כולל בין היתר יכולות כוח ומהירות גדולים יותר על מנת להגיע ליעדים רחוקים יותר ולפעול מהם יותר זמן, וכן יכולות להפעיל מהכלי אמצעי אל הרג, כגון תותח מים למשימות הרחקה של גורמים עוינים ובלתי חמושים כמו דייגים שמסרבים להתרחק מאזורי שיט אסורים ואף מפגינים במשטי מחאה.
לפני כעשרה חודשים חשפה רפאל אבטיפוס לגרסה החדשה של הפרוטקטור, בעל שני מנועים (אורך של 11 מטרים), לעומת הגרסה הראשונה שפועלת על מנוע אחד (9 מטרים). כיום הפרוטקטורים של רפאל פועלים בכמה מקומות בעולם, וממלאים שורה של משימות: חקר אוקיינוסים, יירוט כוחות אויב, לוחמה נגד-צוללות, נ"מ, הגנה על נמלים, נטרול מוקשים ועוד.
"שני המנועים יגדילו את יכולת השרידות והפעולה של הכלי בים גבוה ובתנאי מזג אוויר קשים, ואם מנוע אחד מתקלקל בלב ים, לא נצטרך יותר לשלוח לו צוותי תיקון כמו היום", הסביר הגורם הבכיר בחיל, "זהו כלי שניתן להכניסו למקומות מורכבים ומסוכנים יותר מבלי לסכן חיי אדם, והמטרה שלנו היא שבסופו של דבר הכשב"מ יחליף ספינות מאוישות קטנות למשימות בט"ש, דוגמת השלדג או הדבורה.
כבר בשנה הקרובה יגיעו הכלים החדשים".
מבחינת יכולת אש ותצפית, על הפרוטקטור החדש, שיונהג גם הוא מקרון שליטה ובקרה מהחוף, ניתן יהיה להתקין תותח טייפון, ולא רק מא"ג 7.62 או מקלע כבד, כפי שניתן היום. מערכות התצפית באמצעות מצלמות אופטיות ולוחמה אלקטרונית ישופרו אף הן.
את האור הירוק להמשיך בפרויקט הכשב"מ נתן באחרונה מפקד חיל הים, אלוף רם רוטברג. בינתיים, כחלק מהאמון של החיל במערכת, הכלים הקטנים, שלקחו חלק גם במשימות האבטחה של מתקני העברת
הגז של אסדת תמר על בסיס תשתית מתקן ים תטיס הסמוכים לאשקלון, הועברו לבסיס חיל הים בחיפה, על מנת "להכיר" להם גם את הזירה הימית הצפונית.
בתוך כך, משרד ההגנה הגרמני צפוי להחליט בחודשים הקרובים אם לרכוש מהתעשייה האווירית בשיתוף עם חברת CDN הגרמנית את מל"טי הענק מסוג "איתן". מדובר בחלק מסיבוב נוסף בעסקת המל"טים שעורכת התעשייה האווירית מול גרמניה. מול ה"איתן" הישראלי מתמודדים מל"טים מתוצרת ארה"ב. האמריקנים מפעילים לחץ פוליטי כבד על ממשלת גרמניה כדי להעדיף את תוצרתם. מפקד חיל האוויר הגרמני רא"ל קארל מולנר ביקר לפני חודשיים בישראל, נפגש עם מפקד חיל האוויר אלוף אמיר אשל והתרשם מקרוב ממל"טי ה"איתן". בישראל מקווים כי הביקור ייתן דחיפה משמעותית לסיכויי התעשייה האווירית לזכות במכרז.
Read this article in English