עצומה נגד הבגרות במתמטיקה: 'הכשלתם אותנו'
התלמידים שניגשו לבחינה לא נרגעים: קיר הפייסבוק של שר החינוך הוצף בתלונות, ורבים חתמו על עצומה נגד ה"התעמרות". יו"ר מועצת התלמידים: "נדרוש פקטור". תיכוניסטית: "אנחנו כיתה עם ממוצע 90 ואיש לא יעבור". הפתרונות בפנים
שעות אחרי בחינת הבגרות במתמטיקה עוד המשיכו אמש (יום ג') תלמידים להתלונן על רמתה של הבחינה, שלדבריהם הייתה קשה במיוחד ולא מספיק הוגנת. באינטרנט כבר פתחו תלמידים עצומה הממוענת לשר החינוך שי פירון, ובה מחו על רמת הקושי. גם עמוד הפייסבוק של שר החינוך הוצף באין-ספור פניות של תלמידים. "למה אתם מכשילים אותנו?!", כתבה תלמידה אחת, "אנחנו לא מחפשים בחינה קלה, אבל שתהיה הוגנת, זה הכול", הוסיפה אחרת.
עדכונים נוספים בעמוד הפייסבוק של ynet
השאלונים והפתרונות:
שאלון 801 - 3 יחידות לימוד. וזהו הפתרון
שאלון 802 - 3 יחידות לימוד. וזהו הפתרון
שאלון 803 - 3 יחידות לימוד. וזהו הפתרון
שאלון 804 - 4 יחידות לימוד. וזהו הפתרון
שאלון 805 - 4 יחידות לימוד. וזהו הפתרון
שאלון 806 - 5 יחידות לימוד. וזהו הפתרון
שאלון 807 - 5 יחידות לימוד. וזהו הפתרון
עיקר התלונות הושמעו על שאלונים 807 ברמה של 5 יחידות ו-805 ברמה של 4 יחידות, אולם תלונות היו גם על שאלונים אחרים. יוזם העצומה שעלתה לאינטרנט ושעליה כבר חתמו תלמידים רבים, יובל גאון מבית הספר "מנור כברי", כתב בה: "הרגשתי בטוח בעצמי, ביכולת שלי ובידע שלי, וגם במורה שלי ובמערכת החינוך. השאלון אותו קיבלתי היום היה לא הוגן, לא נתן ביטוי לכל הנושאים שנלמדו, ובמקום זאת משקל גדול ביותר ניתן לנושאי הלימוד המורכבים והקשים ביותר.
"זו הייתה בחינה קשה, ללא כל פרופורציה לבחינות שבהן נתקלתי כחלק מהתרגול וההכנה שלי למבחן - הכנה שכללה פתרון כ-25 בחינות קודמות", כתב יובל, "הרגשתי מרומה ומאוכזב. האם זהו ניסיון ליצור רתיעה מלימודי מתמטיקה? מערכת מתעמרת אינה מייצרת תלמידים בטוחים יותר וסקרנים".
עוד חדשות ב-ynet:
יו"ר מועצת התלמידים הארצית יובל כחלון, שנבחן בשאלון 807 ברמה של 5 יחידות, העיד בעצמו: "הייתה בחינה ממש קשה. היו שאלות ברמה שקשה מאוד להבין וזה לא שלא היינו מוכנים לבחינה - היא פשוט הייתה ברמה גבוהה מדי. כשיצאתי מהבחינה גיליתי שאני לא לבד ושכולם חשבו כמוני, וגם עכשיו תלמידים שעשו את השאלונים האחרים ברמת 4 ו-5 יחידות אמרו שהיה להם קשה". כחלון אמר כי בכוונת מועצת התלמידים הארצית לאגד את כל הפניות מתלמידים ולבדוק אם מדובר בשאלון קשה במיוחד או במגמה של הבחינה כולה: "נבקש תשובות ממשרד החינוך, ואם יהיה צורך - נדרוש פקטור (העלאת ציון כללית לתלמידים שנבחנו)".
גם תלמידה שנבחנה בתיכון מקיף אור דתי בבית שאן בשאלון 807 סיפרה על חוויה דומה: "היה קשה מאוד. הרי איך אנחנו לומדים למבחן? קוראים את כל השאלונים מהשנים הקודמות. קראתי את השאלונים, הרגשתי בקיאה, ציון המגן שלי היה גבוה מאוד - ובמבחן עצמו לא הצלחתי". היא סיפרה על דבר שהקשה עליה במיוחד: "בדרך כלל, בכל שנה יש שאלה אחת מכל נושא ויש בחירה. השנה החליטו משום-מה לעשות מנושא אחד שתי שאלות בלי לחבר בין הסעיפים - א' לא היה קשור ל-ב'. בגלל מורכבות השאלות, קשה היה לעמוד בזמן".
היא בטוחה שצרתה היא צרת רבים: "בכיתה שלי, מתוך שישה נבחנים כמעט כולם הגישו את השאלונים כמעט ריקים, הם הספיקו ממש רק כמה סעיפים, לא שאלות שלמות. מה שבטוח הוא שאף אחד מהקבוצה שלנו לא יקבל ציון עובר, וזה עומד בניגוד לעובדה שהממוצע של ציוני המגן שלנו עומד על 90".
אריאל ממקיף א' בבאר-שבע: "נבחנתי בשאלון 01, והוא היה קשה מבחינת הניסוח. היה קשה להבין מה בכלל רוצים, מה שואלים. זה לא הסגנון שלימדו אותנו במשך כל השנה. היה שם נושא אחד שלא למדתי בכלל, זה היה בלתי אפשרי. באמצע גם הייתה לנו הפסקת חשמל, ישבנו בכיתה חמה בטירוף - שעות בלי מזגן. זוועה".
נועם, תלמיד י"א מרמת השרון שנבחן בשאלון 806: "השאלון לא היה דומה לאף שאלון אחר שהיה בשנים האחרונות. הבחינה הייתה פשוט הרבה יותר קשה ממש שציפינו שיהיה". חברתו לכיתה, לין אשר: "הבחינה הייתה ברמה הרבה יותר גבוהה מהציפיות המוקדמות שלנו. המורים שלנו אמרו שהם מלמדים עשרות שנים וזמן רב שלא הייתה בחינה כזו קשה. אפילו התלמידים הכי טובים בכיתה לא הצליחו לסיים את הבחינה".
גם שחר שיטרית, תלמידת י"א מצפת, נבחנה בשאלון 806 בחמש יח"ל: "היה קשה מאוד. ההכנה שעשינו הייתה ברמה מאוד גבוהה לדעתי, והרמה בבגרות הייתה לא סבירה לחלוטין. הבחינה הייתה קשה באופן לא הגיוני. אני חושבת שקיבלתי בין 55-60, כשהציונים בכל המבחנים שלי עד כה עומדים על 100. מתמטיקה זה המקצוע שלי, וכשהתחלתי את הבחינה פשוט הייתי בשוק. לא ידעתי עם איזה תרגיל להתחיל".
רן יחיאלי, רכז מתמטיקה ברשת אנקורי, אמר אתמול אחרי הבחינות בשאלונים 803, 805 ו-807: "אי אפשר להגיד שהבחינה לא הייתה הוגנת או שהנושאים שהיו בה לא נלמדו בכיתה, אבל בשלושת השאלונים, בעיקר באלה של 4 ו-5
יחידות, חלק מהשאלות היו ברמה מאוד גבוהה של הבנה, חשיבה ויכולת, ולתלמידים שהם לא ממש תלמידים של 100 לא היה סיכוי אמיתי לפתור אותם. זו הייתה בחינה ברמה גבוהה יותר מבחינות קודמות".
הוא אמר כי המגמה נשארה דומה גם בשאר השאלונים ב-4 וב-5 יחידות לימוד: "באופן כללי הייתה בחינה מאוד קשה. המגמה מהשאלונים הראשונים לא השתנתה. אלו מבחנים שרק תלמידים ממש טובים יכולים להצליח בהם, ואחרים ממש לא".
זו התחושה שלי ושל תלמידים רבים שפנו אליי. זו הייתה בחינה קשה ומתישה, שצריך לחשוב בה כל הזמן. לדעתי, ביחס למועדים אחרים זו הייתה בחינה יותר קשה ואני לא צופה אחוז הצלחה מדהים בבחינה הזו".
אנא וקנין, מנהלת תחום מתמטיקה ברשת "עמל" אמרה: "הבחינה הייתה מתוחכמת, אך לא קשה. המתמטיקה בתקופה האחרונה יצאה מפתרון טכני ועברה לחשיבה. יכול להיות שהבעיה של התלמידים נבעה מהתחכום. השאלות בהחלט דרשו הבנה וחשיבה. בבחינות ברמת 4 ו-5 יחידות לימוד אנו דורשים מהתלמידים חשיבה וזה מה שהשאלונים האלה בדקו".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "אם במסגרת בדיקת המחברות יימצא שהתעוררו קשיים בבחינה, המשרד ייתן את המענה הנדרש בכדי שהתלמידים לא ייפגעו".