שתף קטע נבחר

סקר: זומנתם לשימוע? 98% שגם תפוטרו

שיעור השימועים שהסתיימו באי פיטורי העובדים עומד על 2.31% בלבד. מתי כן אפשר לשנות את רוע הגזירה? מדריך

במשק הנמצא במיתון, הזמנת עובדים לשימוע לפני פיטורים נפוצה מאוד. עם זאת, האם השימוע מתקיים כדי להקשיב לעובד? האם אפשר באמת לשנות את רוע הגזרה? לא ממש. רק ב-‭2.31%‬ מהשימועים הצליחו עובדים לבטל את פיטוריהם הצפויים. כך עולה מסקר "ממון" בעריכת "עוקץ מערכות‭,"‬ המתמחה בפיתוח מערכות טכנולוגיות לניהול וחישוב שכר ומערכות נוכחות חכמות.

 

 

בתי המשפט פסקו כי אחת הזכויות הבסיסיות שיש לכל עובד היא כי המעסיק ישמע את דבריו לפני שיקבל החלטה העלולה לפגוע בעובד, ובכלל זה לפני שיחליט לפטר את העובד. הפסיקה קבעה כי לפני קיום השימוע על המעסיק למסור לעובד זימון לשימוע - מסמך שבו מפורטות במדויק הסיבות שבגללן הוא שוקל לפטר את העובד, וגם את המסמכים הרלוונטיים לעניין.

 

על המעסיק לקבוע את מועד השימוע כך שיהיה לעובד פרק זמן מספיק שיאפשר לו להתכונן אליו, ובכלל זה זמן לעיין מסמכים מתיקו האישי ולצלמם. העובד רשאי להיות מיוצג בשימוע על ידי כל מי שהוא מעוניין בכך, לרבות עו"ד ונציג ארגון העובדים. במהלך השימוע על המעסיק לשמוע את טענות העובד ולהיות פתוח להשתכנע מדבריו, כאשר יש לערוך פרוטוקול במהלכו. לאחר השימוע על המעסיק לשקול את דברי העובד, ורק בשלב הזה עליו לקבל את ההחלטה.

 

עוקץ בדקה בשביל "ממון" מהו מספר המקרים שבהם השימוע הסתיים בהחלטה שלא לפטר את העובד/ת. כדי לבחון סוגיה זו קיימה עוקץ סקר בקרב חלק מלקוחותיה, 767 חברות עסקיות במשק. לצורך כך התבקשו 767 גורמים רלוונטיים (מנהלי משאבי אנוש, חשבי שכר, או אלה האמונים על פיטורי עובדים וקליטתם) להקפיד על ניהול רישום מסודר של כל שיחה עם העובדים בעניין מידת שביעות הרצון מתפקודם המקצועי.

 

כמו כן, התבקשו לפרט בכל מקרה שבו הוחלט לזמן עובד לשימוע את העילות לכך, לרבות פרטים נוספים הרלוונטיים לאופן התנהלות השימוע. נבחנו נתוני ‭2,360‬ תיקי פיטורים בקרב 310 בתי עסק קטנים (עד 30 עובדים‭,(‬ נתוני ‭2,471‬ תיקי פיטורים בקרב 256 בתי עסק בינוניים (80-31 עובדים) ונתוני ‭2,671‬ תיקי פיטורים בקרב 201 בתי עסק גדולים (יותר מ-80 עובדים‭.(‬

 

סיכוי קלוש

מבדיקת עוקץ עולה נתון מדהים ומטריד: ממוצע שיעור השימועים שהסתיימו באי-פיטורים של העובד/ת הוא ‭,2.31%‬ ובחלוקה לפי סוג בית עסק: בתי עסק קטנים, ‭,1.6%‬ בתי עסק בינוניים, ‭,2.34%‬ ובתי עסק גדולים, ‭.2.99%‬ במילים אחרות, המעסיקים הישראלים לא ממש משנים את החלטתם בשל הליך השימוע, ויש שיאמרו כי הם מנהלים למעשה הליך מכור מראש.

 

לכאורה, הנחת העבודה היא כי כשמדובר בפיטורי צמצום למעסיק אין ברירה אלא לפטר את העובד, קל וחומר בבית עסק קטן או בינוני, שבו אין אפשרות לרוב למצוא לעובד תפקיד אחר. לכן בחנה עוקץ גם את מספר השימועים שקוימו בשל תפקוד לקוי שהסתיימו באי-פיטורים לאור טיעונים מוצקים שהעלה העובד/ת למילוי ראוי של התפקיד. ממוצע השימועים שהסתיימו באי-פיטורים על הרקע הזה עומד על ‭.1.45%‬

 

עו"ד גל גורודיסקי, מומחה בדיני עבודה המייצג עובדים, מציין כי "תוצאות הסקר משקפות כנראה את המצב בפועל אבל לא את המצב הרצוי. קשה (אם כי לא בלתי אפשרי) למצוא דוגמאות שבהן מע סיקים שינו דעתם והשאירו עובד בעקבות שימוע. מעביד המבקש לפטר עובד ישנה את דעתו רק לעיתים רחוקות בעקבות הליכי השימוע.

 

סיכויי העובד שלא להיות מפוטר בעקבות שימוע משתפרים במקום עבודה מאורגן, והעובד מקבל את תמיכת ארגון העובדים. כך, למשל, עובד דואר שהמעסיק שקל לפטרו הושאר בתפקידו לאחר התערבות הסתדרות העובדים הלאומית (הע"ל) שהעובד היה חבר בה. כמו כן, סיכוייו של עובד הפעיל בהתארגנות עובדים להישאר בתפקידו גדולים יותר, שכן אז יש חזקה שהפיטורים קשורים לפעילותו למען ארגון העובדים, ולכן הוא מוגן על פי החוק.

 

עובד שמעסיקו אינו מקיים לו שימוע כדין זכאי לפיצוי, ובמקרים מיוחדים גם לביטול הפיטורים. במצב הקיים, הסיכוי הטוב ביותר שיש לעובד להתמודד עם הליכי השימוע הוא לטעון שהמעסיק לא מילא אחר דרישות השימוע. הגורם המרכזי למצב הקיים הוא חוסר ההרתעה כלפי מעסיקים. כשמעסיק מפר את חובות השימוע, הסיכון שלו אינו רב. בתי הדין לעבודה פוסקים לזכות עובד שלא בוצע לו שימוע כדין פיצוי נמוך יחסית, ופעמים רבות כדאי למעסיק להסתכן‭."‬

 

עו"ד דפנה שמואלביץ, מומחית בדיני עבודה ממשרד רובין שמואלביץ, המייצגת מעסיקים גדולים, טוענת כי תוצאות הסקר לא מפתיעות. "שימוע לפני פיטורים הוא שלב סופי של תהליך שהחל להתגבש הרבה קודם. למעביד יש כוונה לעשות שינוי בנוגע לעובד, יש לו ראיות שתומכות בכך, והוא רק רוצה לוודא שלא טעה בקריאת המצב או שאין מידע חשוב נוסף שיכול להשפיע על ההחלטה. ברוב המקרים אין לעובד 'שפנים ‭,'בכובע‬ והכוונה שהייתה לפני השימוע לא משתנה‭."‬

 

לא עושים שיעורי בית

חרף האפשרות שקיימת לבטל למעשה את ההחלטה לפטר את העובד בגין פגמים שנפלו בשימוע ולהשיבו לעבודה, "המציאות מלמדת‭,"‬ מסביר עו"ד דרור גל, מומחה לדיני עבודה ממשרד סטריקובסקי, גל, ברוך ‭,'ושות‬ כי "מעטים הם המקרים שבית הדין קובע לעשות כך, שכן לתפיסתו, יחסי עבודה הינם יחסים אישיים, ואין לכפות את המשכם בניגוד לרצון אחד הצדדים.

 

"בה בעת, התפיסה כי מדובר במשחק מכור גורמת לא פעם לעובדים להגיע לשימוע בלא לעשות קודם לכן שיעורי בית. הם מופתעים לגלות כי מועלות נגדם טענות, והתשובות המגומגמות שלהם הן בעצם התבטאויות שנחשבות כהסכמה להן, בוודאי כשאין בידיהם מסמכים או נתונים שמאפשרים להם להדוף אותם‭."‬

 

עו"ד דרור גל מזכיר מקרה שבו הוחלט לקבל את טענת העובד ולהשיבו לעבודה: עובד נמל אשדוד פוטר, אבל טען כי פעלו נגדו בחוסר שקיפות, בלא ששקלו את ביטול המשרה באופן אמיתי או את האפשרות לתת לו תפקיד אחר המתאים לכישוריו. בפסק הדין נקבע כי נסיבות המקרה חריגות בחומרתן עד כדי כך, שאינן משאירות ברירה אלא להורות על השבתו לעבודתו.

 

במקרה אחר, הוחלט שלא להשיב עובדת לעבודתה, אך לפסוק לה פיצויים. התובעת, שעבדה באוניברסיטת תל-אביב, פוטרה. היא טענה בין היתר כי נפלו פגמים מהותיים בעריכת השימוע, ועל כן הורה בית הדין האזורי לעבודה להשיבה לעבודה. בערעור שהוגש לבית הדין הארצי לעבודה נקבע כי התובעת לא תשוב לעבודתה באוניברסיטה, אך בה בעת תפוצה בגין פיטורים שלא כדין ב-24 משכורות.

 

במקרה אחר, אומר עו"ד חמי לפידור, מומחה לדיני עבודה ממשרד לפידור ‭,'ושות‬ הגישה עובדת בקשה לבית הדין לעבודה כדי שייתן צו זמני המורה להשהות את הליך הפיטורים בשל פגמים שלטענתה נפלו בהליך השימוע והפיטורים.

 

היא טענה, בין היתר, כי פיטוריה אינם נובעים מהליכי התייעלות לאור מצבה הפיננסי הקשה של החברה שעבדה בה, וכי לא התאפשר לה להסתייע בעו"ד כדי שייצג אותה בשימוע. בית הדין דחה את בקשתה ופסק, כי מהראיות עולה לכאורה שהחברה שעבדה בה אכן נמצאת בהליך של הבראה והתייעלות, ושפיטורי העובדת נעשו במסגרת פיטורי צמצום.

 

ההיריון הציל

מתי כן יסתיימו השימועים באי-פיטורים? מבדיקת עוקץ עולה כי כ-‭49.31%‬ בממוצע מכלל השימועים שנעשו לנשים שהסתיימו באי-פיטוריהן נבעו מהודעתן למעסיק בשימוע כי הן בהיריון. כמו כן, כ-‭52%‬ בממוצע מכל השימועים שנעשו לגברים שהסתיימו באי-פיטוריהם נבעו מהתחשבות במצב כלכלי רעוע שעליו דיווחו. שיעור המקרים שבהם מיצו העובדים את הזכות הקיימת בחוק וביקשו לעיין בכל החומר הנוגע לנימוקי הפיטורים במהלך השימוע ‭.4.84% –‬

 

עמי ברגמן, מנכ"ל משותף בעוקץ מערכות, מציין כי לכאורה נתוני הסקר תומכים בסברה כי שימועים לא מעטים הם משחק מכור, אבל "אני סבור כי רוב המעסיקים מתייחסים למהלך הפיטורים בכובד ראש ופועלים בהגינות ובתום לב. בל נשכח כי במקרים רבים אין מדובר בפיטורים רצוניים, אלא במציאות הכלכלית שנכפתה על העסק וחייבה אותו להקטין את מצבת עובדיו, טובים ומסורים ככל שיהיו‭."‬

 

"כך או אחרת, על המעסיקים לדעת כי מבחינה משפטית, בתי הדין קבעו במפורש, ולא אחת, כי השימוע צריך להיעשות בפתיחות, בהגינות ובתום לב, בצורה מסודרת, לא בעמידה במסדרון או בפתח הדלת, לא דקות ספורות לפני היציאה ממקום העבודה בסיום יום העבודה. על המעביד לשקול את הדברים הנאמרים בשימוע ולא להתייצב לשימוע כשבידו מכתב פיטורים".

 

עו"ד לפידור מסביר כי השימוע הוא הפעולה האחרונה בשרשרת קבלת ההחלטות של המעביד אם לפטר את העובד. אי- אפשר להתייחס אליו במנותק מהאירועים שקדמו לו, מהשיחות שמקוימות לרוב עם העובד לפני השימוע ומההזדמנויות שנותן המעסיק לעובד למלא אחר המצופה ממנו. בה בעת, המעסיק אינו יכול להתייחס לשימוע כאל מעשה סמלי בלבד. לא אחת, כשביהמ"ש מצא כי נפלו פגמים בהליך השימוע, הוא הורה לבטל את הפיטורים‭."‬

 

לדברי עו"ד שמואלביץ, מעביד שרוצה להקטין את הסיכויים שיתקפו אותו על פגמים בשימוע צריך לקיים תיעוד מתמיד של בעיות שעלו ביחסי העבודה כדי למנוע טענה של הפתעה מצד העובד; להוציא זימון מסודר שבו יפורטו עילות הפיטורים ודוגמאות להן; לתת לעובד זמן להתכונן לשימוע; לנהל רישום מסודר של ההליך; לאפשר לעובד ייצוג על ידי עורך דין; ובעיקר לבדוק את טענות העובד ולהשיב להן בהחלטה הסופית בשימוע. מומלץ שלא להיחפז בקבלת ההחלטה, כי גם בכך יש להעיד על דעה קדומה.

 

הכתבה פורסמה במוסף "ממון" של ידיעות אחרונות

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים