מועצת המובילים מאיימת: לא נעסיק קציני בטיחות
לטענת מועצת המובילים, קציני הבטיחות חייבים לעבור קורסי הכשרה מקצועית. שמעון סודאי יו"ר איגוד קציני הבטיחות: אי העסקת קצין בטיחות היא עבירה על החוק
מועצת המובילים מאיימת להפסיק את העסקתם של קציני בטיחות, אם משרד התחבורה לא יפעיל תוכנית שתחייב הכשרה לנהגי רכב כבד ולקציני בטיחות של חברות הסעה והובלה. במכתב ששיגר יו"ר מועצת המובלים, גבי בן הרוש, למנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי, הוא מתריע על בעיות בנוגע לרמתם המקצועית של קציני הבטיחות, קביעת תחומי פעילותם של הקצינים, סמכותם, וקבלת אחריות מקצועית על מצב הבטיחות שבאחריותם.
עוד כותב בן הרוש כי לצד הטיפול בהכשרתם של קציני הבטיחות, קיים צורך בהכשרת נהגי רכב כבד, במטרה להקטין את מספר התאונות בהן מעורבות משאיות.
לטענתו, במרבית התאונות הקטלניות שאירעו בשנים האחרונות, עמדה כשירותם המקצועית של הנהגים במוקד המסקנות של משטרת התנועה ושל הרשות הלאומית לבטיחות.
בן הרוש מזכיר כי בחודש מרץ השנה נבדקו כ-1,600 משאיות, ומתוכן הורדו מהכביש 328 בשל ליקויי בטיחות. כל אחת ואחת מהמשאיות שהורדו מהכביש, הייתה מפוקחת - על-פי חוק - על-ידי קצין בטיחות.
איפה היה קצין הבטיחות שאפשר לרכב עם ליקויי של בטיחות לצאת לכביש, ומדוע לא מדווחת נקיטת הצעדים כנגד אותם קצינים, שואל בן הרוש. "משהו לקוי במתכונתו הנוכחית של תפקיד קצין הבטיחות. אם לא יקודם נושא הכשרתו, תפעל מועצת המובילים לבטל את משרת קצין הבטיחות בענף ההובלה". לדבריו, בשנים האחרונות קמו משרדים עצמאיים המעניקים שירותי קציני בטיחות, אולם על-פי התוצאות נראה שהם חסרי ידע מקצועי, ומן הראוי לשקול את סגירתם.
"מועצת המובילים מתכוונת להגיש למשרד התחבורה מודל אחר של תחזוקת רכב ושל הכשרת נהגים, וזאת על-פי מתווה של גורמים בעלי ותק וניסיון מעשי מתוך אמונה שאפשר להביא יותר בטיחות בדרכים", אמר בן הרוש.
שמעון סודאי יו"ר איגוד קציני הבטיחות, אמר בתגובה כי "אין זו פעם ראשונה שבן הרוש מאיים בנקיטת צעדים המנוגדים לחוק. החוק מחייב חברות להעסיק קציני בטיחות, ולכן מי שיפסיק את העסקתם יעבור על החוק. טוב יעשה בן הרוש אם ידאג לכך שהחברות שהוא מייצג לא יאפשרו לנהגים חסרי ניסיון לנהוג בכלי רכב כבדים בהם לא הוכשרו לנהוג. אנו מסכימים שצריך לשפר את מסלולי ההכשרה, גם לקציני בטיחות, ואולי לשנות את ההסדר הנוכחי המאפשר הקמת משרדים המעניקים שרותי קציני בטיחות לחברות, ולחזור לשיטה המחייבת העסקת קצין בטיחות בשכר בכל חברה.