הרכבת הקלה לא זזה? אולי המטרונית תצליח
העיכובים האינסופיים בפרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, שכנעו כנראה את שר התחבורה לפנות לכיוון אחר לגמרי - נתיבים מוגבהים בהם יעברו אוטובוסים רבי קיבולת, דוגמת המטרונית בחיפה
אם אין רכבת קלה, שייסעו באוטובוסים מהירים. משרד התחבורה מפרסם היום (ה') מכרז ראשון בפרויקט הסעת המונים חדש, שייקשר בין ערי השרון ותל אביב. במסגרת הפרויקט ייסללו מסלולים ייעודיים לאוטובוסים רבי-קיבולת מהירים (B.R.T) בשני צירים עיקריים - האחד בין כפר סבא, רעננה והרצליה, והאחר מכפר סבא למרכז תל אביב, דרך צומת מורשה. במשרד התחבורה מבטיחים כי הפרויקט ייפתח לתנועה בסוף שנת 2017.
לדברי שר התחבורה, ישראל כץ, אוטובוסים רבי-קיבולת עשויים לשכנע בעתיד את הישראלים לוותר על נסיעה במכוניות פרטיות, שכן הם מציעים רמת שירות גבוהה וזמני נסיעה קצרים יחסית. במשרד התחבורה מסבירים כי אוטובוסים שכאלה - שכבר מופעלים בחיפה בפרויקט ה"מטרונית" - עושים שימוש במסלול תחבורה ייעודי ומוגבה, וזוכים להעדפה ברמזורים.
ראוי להזכיר כי בשנים האחרונות המליצו מומחי תחבורה לקדם פרויקטי B.R.T גם בתוך תל אביב, וזאת לאור העיכובים בהקמת הרכבת הקלה בעיר, שאינה צפויה להתחיל לפעול לפני סוף העשור הנוכחי. למעשה, ח"כ דב חנין ותנועת "עיר לכולנו" אף הציעו ב-2010 להפעיל אוטובוסים רגילים בכבישים שייסגרו לתנועת מכוניות פרטיות, מתוך כוונה להציע פתרון תחבורה ציבורית זמין וזול יחסית. ההצעה, שדווקא זכתה לתמיכה מצד בכירים במשרד התחבורה, לא יושמה.
המכרז שפורסם היום הוא הראשון במסגרת "הקו הוורוד", שאורכו הכולל הוא כ-19 ק"מ. המכרז כולל עבודות בשתי ערים - רעננה והרצליה - ובהיקפים קטנים יחסית: כ-1.5 ק"מ ברעננה, ו-1.5 ק"מ בהרצליה. לדברי השר כץ, אוטובוסים רבי-קיבולת יפעלו בקו הוורוד בתדירות גבוהה יחסית - בתדירות של אחת ל-5 דקות בין ערי השרון ותל אביב, ואחת ל-10 דקות בין כפר סבא, רעננה והרצליה.
השר כץ גם אמר היום כי הפעלת אוטובוסים רבי-קיבולת "תביא לשדרוג מרכזי הערים של כפר סבא, רעננה והרצליה והחייאתם, באמצעות שיפור חזות הרחובות וצמצום החשיפה לרעש וזיהום אויר". במסגרת הפרויקט, כך מבטיח השר, "יוחלפו וישודרגו כל התשתיות לאורך התוואי". יש לציין כי במקביל לקו הוורוד, מתכנן משרד התחבורה להקים קווי B.R.T נוספים, בין השאר בין נתניה ותל אביב ובין צומת ביל"ו (ליד רחובות) וחולון.