עמיר פרץ: "בטר פלייס היא פרויקט לאומי"
השר להגנת הסביבה מצטרף הערב לניסיונות להציל את בטר פלייס מסגירה. לדבריו, "מדינת ישראל תרמה את חלקה, יש לעשות מאמץ נוסף כדי להציל את הפרויקט". אלא שעד כה, לא הצליחו בכירי החברה לגייס את ההון הנחוץ להמשך פעילותה. בעלי מכוניות חוששים כי כבר בימים הקרובים תכריז החברה על פשיטת רגל
המאמצים להציל את בטר פלייס נמשכים: השר להגנת הסביבה יפנה לחברה לישראל בבקשה שתימנע את סגירתה. השר עמיר פרץ אמר הערב (שבת) כי בטר פלייס היא "פרויקט לאומי, שמבטיח עתיד נקי וירוק יותר. הסגירה תגרום לנזק חמור לאלה שהאמינו בפרויקט, ותביא לפגיעה בציבור העובדים". עם זאת, ראוי לזכור כי בטר פלייס אינה חברה ממשלתית או פרויקט לאומי, וכל מניותיה נמצאות בבעלות גופים פרטיים, ובעיקר - החברה לישראל של משפחת עופר.
- בטר פלייס: מאמצים אחרונים להצלת החברה
דברי השר פרץ נאמרו על-רקע הערכות לפיהן בטר-פלייס תיאלץ, כנראה כבר בימים הקרובים, להודיע על פתיחת הליכי פשיטת רגל. בשבועות האחרונים מנסים בכירי החברה, בשיתוף פעולה עם הנהלת החברה לישראל, לגייס את ההון הנחוץ להמשך פעילותה. אולם עד כה לא צלחו ניסיונות אלה, ונראה כי ללא פריצת דרך מפתיעה בזמן הקרוב, תתקבל החלטה לסגור את החברה, או לכל הפחות לצמצם דרמטית את היקף פעילותה - פעילות שכבר צומצמה משמעותית בחודשים האחרונים.
"מדינת ישראל תרמה את חלקה למכוניות החשמליות", אמר הערב השר פרץ, "בכך שהן כמעט פטורות ממס קנייה. יש לעשות מאמץ נוסף כדי להציל את הפרויקט". דברים אלה מנוגדים לטענות שהעלה היזם והמנכ"ל הראשון של בטר פלייס, שי אגסי, ולפיהן מדינת ישראל לא תרמה דבר להצלחת החברה. למעשה, בכמה ראיונות אף הבהיר אגסי כי היקף ההטבות שמעניקה ממשלת ישראל מכוניות חשמליות היה חסר משמעות - "מכירות (בטר פלייס) מגיעות למרות תמריצים זניחים שהעניקה ממשלת ישראל", אמר בטור פרי עטו שהתפרסם בהאפינגטון פוסט. שנים ספורות מוקדם יותר, ב-2009, אמר אגסי בראיון ל-ynet: "לא קיבלנו שקל אחד מהמדינה, למרות שהיא תרוויח מהפרויקט, בדיוק כמו הלקוחות שלנו".
- שי אגסי מתלונן: המדינה לא תמכה בנו מספיק
- שי אגסי: "המדינה לא תרמה לי כלום"
- הממשלה בשירות שי אגסי והאחים עופר?
פשיטת רגל כבר השבוע?
ביום שישי בערב פורסמה באתר החדשות של רשת ה-CNN ידיעה בדבר כוונת בטר פלייס להכריז על פשיטת רגל כבר בשבוע הקרוב. לידיעה זו לא נמצא אישור בחברה עצמה, אך על-פי הערכות מצבה הפיננסי לא יאפשר את המשך פעילותה אחרי הקיץ הקרוב. בעקבות הידיעה ב-CNN, העלו בעלי מכוניות חשמליות בישראל חשש מפני השפעת המהלך על יכולתם להמשיך לעשות שימוש בתשתית הטעינה של החברה, ובעיקר בתחנות להחלפת סוללה.
מאחר שחלק גדול מהמכוניות שנמכרו בישראל נמצאות בבעלותן של חברות ליסינג, סביר להניח כי חברות אלה יספקו פיתרון לבעלי המכוניות החשמליות - אם באמצעות החלפתן במכוניות אחרות, ואם על-ידי מתן תמיכה עד תום תקופת החכירה. יש לציין כי גם אם תחל החברה בהליכי פשיטת רגל, בשוק הרכב מעריכים כי בטר פלייס לא תיסגר מיידית, וביחד עם יצרנית הרכב רנו והחברה לישראל ייעשו מאמצים למצוא פתרון שיאפשר את המשך מתן השירותים לבעלי המכוניות.
בדברים שאמר ל-ynet ביום שישי, העריך בכיר לשעבר בבטר פלייס כי אחד הפתרונות האפשריים למצבה הוא מכירה לגורם בשוק הרכב - או לחילופין לחברת תשתיות. לדבריו, גם אם תצליח החברה לגייס כעת הון ממשקיעים חדשים או קיימים, ההשקעה לא תביא להתאוששות במצבה. הסיבה לכך, הסביר אותו בכיר, היא הפסקת פעילות הפיתוח של בטר פלייס, ביחד עם עזיבת כל השדרה הניהולית של החברה - עזיבה שהחלה עם הדחתו של אגסי, באוקטובר האחרון.
לקראת הכרעה השבוע
הדחיפות בקבלת החלטה באשר לעתידה של בטר פלייס נובעת גם מהידלדלות מקורותיה הכספיים, וגם מכך שבימים הקרובים צפוי דירקטוריון החברה לישראל לקבוע אם להמשיך להזרים כספים לחברה הכושלת. ראוי לזכור כי בסבב ההשקעה האחרון בבטר פלייס, השקיעה החברה לישראל סכום גבוה משמעותית משיעור אחזקתה - סימן לכך שמשקיעיה האחרים של החברה איבדו את אמונם, ומנסים כעת להקטין את הפסדיהם.
לדו"ח הכספי האחרון שפרסמה החברה לישראל בחודש מרץ צורפה אזהרה חמורה, ולפיה מצבה של בטר פלייס מעלה חשש כי זו לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה. מאז הקמתה, צברה בטר פלייס הפסדים של יותר מ-3 מיליארד שקל. למרות שהנהלתה, בהובלת אגסי, הצליחו לגייס מאות מיליוני
דולרים ממשקיעים, ההצלחה בקרב יצרניות רכב הייתה מוגבלת מאוד. רק רנו הסכימה לייצר מכונית חשמלית בעלת סוללה מתחלפת - אך רק בדגם אחד, שנמכר בשני שווקים בלבד.
כאשר יחליט דירקטוריון החברה לישראל אם להמשיך להשקיע בבטר פלייס, תידרש התייחסותו לדברים שאמר לאחרונה נשיא קונצרן רנו-ניסאן, קרלוס גוהן - בן-בריתה היחיד בתעשיית הרכב עד כה. בדברים שצוטטו בהרחבה בכלי תקשורת בעולם, אמר גוהן כי עתיד המכוניות החשמליות טמון בסוללות קבועות, ולא סוללות מתחלפות. הצהרה שכזו, מפיו של מי שהביע תמיכה ואמון במודל שהציעה בטר פלייס, העלתה חשש כבד באשר לעתיד שיתוף הפעולה בין החברות.