בוטל קיצוץ של 50 מיליון שקל במשרד רה"מ
הצעת התקציב של הממשלה כוללת כמה קיצוצים שבוטלו ברגע האחרון, ביניהם קיצוץ בתקציב משרד רה"מ - כך עולה ממסמך שחשף הפורום לביטול חוק ההסדרים שהגיע לידי ynet. הכסף אושר במסגרת תקציב 2012 ומשרד רה"מ כבר התחייב עליו מול ספקים, אך לא שילם עדיין בפועל. מנגד יתבצע קיצוץ רוחבי של 2%-3% בכל המשרדים, למעט החינוך והביטחון
תקציבי הממשלה יקוצצו, למעט הביטחון והחינוך. עודפי משרד ראש הממשלה, עם זאת, ניצלו. החלטת הממשלה בנוגע לתקציב המדינה, על שלל השינויים שהוכנסו בה ברגע האחרון, הגיעה לידי ynet וממנה עולה כי מספר הצעות קיצוץ של משרד האוצר בוטלו ברגע האחרון, בדיונים בין השרים. כדי לממן את ביטולם, הוחלט על קיצוץ רוחבי בכל משרדי הממשלה, למעט משרד החינוך ומשרד הביטחון.
- התקציב: מס הכנסה יעלה ב-1.5%, המע"מ באחוז
- תקציב הביטחון יקוצץ ב-4 מיליארד שקל
- "העניים קיבלו מכה". הפרשנות של סבר פלוצקר
רוצים שכולם ישמעו אתכם? כתבו את דעתכם בפייסבוק שלנו , ואת התגובות הנבחרות נפרסם לכולם
בין הקיצוצים שבוטלו, נמצא קיצוץ של 50 מיליון שקל בעודפי תקציב של משרד ראש הממשלה שלא נוצלו בשנים קודמות. הסכום בתקציב משרד ראש הממשלה שקיצוצו בוטל הוא בגדר "עודפים מחויבים", כלומר, כסף שאושר במסגרת תקציב 2012 והמשרד כבר התחייב עליו מול ספקים, אך לא שילם עדיין בפועל.
כמו כן, הוחלט שלא לסגור 5 נציגויות של משרד החוץ במדינות קטנות וגם תקציב הבחירות לרשויות המקומיות ניצל מקיצוץ. עוד החלטת קיצוץ שבוטלה היא ההחלטה להפחית 5 מיליון שקל מתקציב הפיתוח של המועצה לביטחון לאומי.
מנגד, הוחלט על קיצוץ רוחבי של 2% השנה ועוד 3% בשנת 2014 בכל תקציבי הממשלה, למעט תקציב החינוך שיקוצץ ב-1% בלבד בשנה זו ותקציב הביטחון שלא יקוצץ כלל. במסגרת הקיצוץ הרוחבי הוחלט גם להפחית את בסיס התקציב של המוסד לביטוח לאומי בסכום של 13 מיליון שקל (5.2 מיליון ב-2013 ועוד 7.8 מיליון ב-2014).
הקיצוץ בתקציב הביטוח הלאומי יושת על התקציב המנהלי של המוסד בלבד, ולכן הוא לא צפוי להשפיע על שיעורי הקצבאות והתגמולים או על תנאי הזכאות לקצבאות.
האוצר מעודד את המשרדים לקצץ בעצמם בכוח האדם
צעד נוסף שהוחרף, כדי לממן את הקיצוצים שבוטלו, הוא ההחלטה לבטל תקני כוח אדם בשירות המדינה. ההצעה המקורית של האוצר כללה הפחתה של תקני כוח האדם ב-1% ב-2013 ובעוד 1% ב-2014. לבסוף, אושרה הפחתת תקנים של 1.5% ב-2014. משמעות המהלך אינה פיטורי עובדים, כי אם צמצום של היקף ההעסקה של עובדים חדשים.
כמו כן, להחלטה על הגדלת הקיצוץ בתקני כוח אדם נוסף סעיף המבטל את ההקפאה המוחלטת של העסקת עובדים חדשים עבור משרדים שיבצעו בעצמם את הקיצוץ הנדרש בהתאם לקיצוץ הרוחבי ויגישו תכנית מתאימה למשרד האוצר. המגמה במשרד האוצר היא לעודד את המשרדים לבצע את הקיצוץ על פי סדר העדיפויות שלהם. נוסף לכך, ועדת החריגים של נציבות שירות המדינה, רשאית להפחית מהיקף ההפחתה ב 2014 עד לרצפה של 1%, במקרים מיוחדים.
"אי פרסום התקציב - סותר עקרונות מנהל תקין"
בפורום לביטול חוק ההסדרים, שחשף את המסמך, אומרים כי התקציב כפי שאושר בממשלה עבר שינויים גדולים ביחס להצעת המחליטים של משרד האוצר. בפורום, בו חברים האגודה לזכויות האזרח, שתיל, רבנים לזכויות אדם והאגודה לזכויות החולה, אומרים כי אי פרסום רשמי של התקציב אותו אישרו השרים לאחר שעבר שינויים מהותיים סותר עקרונות מהותיים של שקיפות ומנהל תקין.
"התוכנית לקצץ בבירוקרטיה מנופחת בוטלה, הקיצוץ היחיד שנותר רלוונטי לסעיף זה נוגע רק לביטול לשכת סגנית השר לתחום מעמד האישה וצעירים. מקיצוץ רחב של לשכות כפולות רבות, בחרה הממשלה לקצץ דווקא בלשכה האמורה לקדם את הנשים והצעירים בישראל", אומרים בארגון. ברבנים לזכויות אדם ערכו ניתוח של הפערים בין הצעת התקציב כפי שאושרה בממשלה ובין הצעת המחליטים של משרד האוצר. לדברי הרב עדית לב, מנהלת תחום צדק חברתי ברבנים למען זכויות האדם, "היעדר השקיפות בדרך לתקציב איננו רק פגם טכני. בחסות ההסתרה בוחרים לפגוע בעקרות בית, ששיעור העניות בקרבן כפול מזה שבאוכלוסייה הכללית, ובוחרים לבטל את הלשכה הנוגעת למעמד האישה. לעומת זאת לשכות כפולות של שרים לא בוטלו. כל אלו מעידים כי סדר העדיפויות של קובעי התקציב מוביל לעוולות חברתיות".