שתף קטע נבחר
 

את החוק יש לאכוף נגד בעל משאית, ולא רק הנהג

בית המשפט העליון הקל בעונשם של ארבעה נהגי משאית, שהורשעו בנהיגה בכלי רכב שאינם עומדים במידות המותרות בחוק. הסיבה: השופטים קבעו כי את החוק ראוי לאכוף גם נגד בעלי הרכב, ולא רק נגד הנהגים. "הם הנהנים הכלכליים, ויש פן מוסרי-ציבורי באכיפה כלפיהם", כותבים השופטים

צדק חברתי: ראוי שאכיפת התקינות של משאיות תתבצע נגד בעלי הרכב, ולא רק נגד הנהגים. כך קבע בית המשפט העליון, בפסק דין שבו הקל בעונשם של ארבעה נהגים, שהורשעו בנהיגה במשאיות שאינן עומדות במידות המותרות לפי תקנות התעבורה. בפרקליטות הסבירו כי המדינה שוקלת לקדם תיקון לחוק, שיאפשר להשבית כלי רכב שחורגים מהמותר בתקנות. אלא שבפרקליטות גם הודו כי כיום ישנם "קשיים אכיפתיים לגבי בעלי הרכב, שבגינם אין אכיפה נגדם".

 

ראוי לציין כי שופטי תעבורה טוענים כבר תקופה ארוכה כי הקנסות המוטלים על נהגים, ביחד עם היעדר אכיפה נגד בעלי משאיות, גורמים להתעלמות מהחוק. השופט אברהם טננבוים הבהיר בעבר כי "נהגים ובעלי חברות מתעלמים לחלוטין מהחוק, מתוך הנחה כי גם אם ייתפסו - ישלמו קנס שולי, וזאת מתוך שיקול כלכלי קר שמשתלם לעבור על החוק".

 

"קשיים אכיפתיים מסויימים לגבי בעלי הרכב" (צילום: דוברות כבאות והצלה פ"ת) (צילום: דוברות כבאות והצלה פ
"קשיים אכיפתיים מסויימים לגבי בעלי הרכב"(צילום: דוברות כבאות והצלה פ"ת)

 

"הם הנהנים הכלכליים העיקריים"

ארבעת הנהגים, שערערו לבית המשפט העליון נגד חומרת העונשים שנקבעו בארבעה בתי משפט מחוזיים, הורשעו בעבירה שולית לכאורה - נהיגה בכלי רכב שאורכו מעל המותר לפי תקנות התעבורה. מפסק הדין בעניינם עולה כי טענתם העיקרית הייתה - "על שום מה אין אוכפים את החוק נגד בעלי כלי הרכב, אלא נגד הנהגים בלבד (?)".

 

שופטי ההרכב שדן בעניינם בבית המשפט העליון, מציינים תחילה כי כלי רכב שאורכו אינו עומד בתקנות התעבורה מסוכן, ולכן יש לראות בחומרה כל מקרה שכזה. לעניין זה יפים דברי השופט טננבוים, שכתב בעבר כי "לא יתכן כי יסתובבו כלי רכב באורכים ארוכים (מהמותר, ש.ה) של עשרות מטרים, משום שהדבר יהווה סכנה של ממש לציבור ולנהגים האחרים, וכמובן שיפגע משמעותית באפשרויות התנועה בכביש".

 

לאור הסכנה, מבהירים שופטי העליון כי יש מקום לאכוף את החוק נגד נהגים, אך גם נגד בעלי הרכב. "נוכח הסיכון הבטיחותי הטמון ברכב ארוך שמעבר להיתר החוקי, יש בהחלט מקום לאכיפה בנושא זה, וכמובן גם כלפי נהגים", הם כותבים. "עם זאת, אכיפה זו צריך שתהא גם לגבי בעלי כלי הרכב". ולמה מתעקשים השופטים על אכיפה נגד בעלי משאיות?

 

השופטים מסבירים: "הם (בעלי המשאיות, ש.ה) הנהנים הכלכליים העיקריים מכלי הרכב, ויש פן מוסרי-ציבורי באכיפה כלפיהם, ואולי פן הרתעתי משמעותי... כמובן ערים אנו לכך שקל לאכוף כנגד הנהג הנלכד 'על חם' מאשר כנגד בעל הרכב, אך אין קושי לאכוף גם כלפי בעלי כלי הרכב". בהתייחסות לכוונת המדינה לתקן את החוק כך שתתאפשר השבתת כלי רכב במקרים אלה, מבהירים השופטים כי "איננו רואים סיבה שבשכל הישר, שלא יתוקן גם עניין ההשבתה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ליאת ונגרובסקי
"צריך שאכיפה תהא גם לגבי בעלי הרכב"
צילום: ליאת ונגרובסקי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים