אושר פיצוי גם על ביטול של טיסות פנים-ארציות
"חוק טיבי", שקבע שתקבלו פיצוי במקרה של עיכוב או ביטול טיסה לחו"ל, יחול בקרוב, בשינויים מסוימים, גם על טיסות בין שדה דב לאילת, חיפה, מחניים ושאר מקומות בארץ
ועדת הכלכלה אישרה אתמול (ג') תקנות, לפיהן נוסעים בטיסות פנים ארציות יפוצו במקרה של ביטול טיסה או שינויים בתנאיה, בדומה לפיצויים שנקבעו לנוסעים בטיסות בינלאומיות בחוק שהתקבל בכנסת הקודמת ביוזמת ח"כ אחמד טיבי (תע"ל).
הפיצוי בגין טיסה שבוטלה בקווים לאילת משדה דב, נתב"ג או חיפה יהיו 250 שקלים, בקו בין שדה דב לעין יהב או מחניים - 150 שקלים, ובכל קו אחר 200 שקלים. התקנות אושרו כהוראת שעה לשנת ניסיון וייכנסו לתוקף בעוד כחודשיים.
עוד על הטיסות שלכם בערוץ התיירות:
- סקר באוויר: מה הדבר שהכי מעצבן בטיסה?
- איזו חברת תעופה מאבדת הכי הרבה מזוודות?
- מי מבזבז יותר כסף בדיוטי-פרי: נשים או גברים?
עו"ד רון חלפון ממשרד התחבורה, הסביר כי עד כה הנוסעים בטיסות פנים ארציות היו זכאים רק
למספר שירותי במקרים של ביטול טיסה. נציגת אל-על, עו"ד הילה שטרן-אטיאס, התנגדה בטענה שבטיסות פנים ארציות הביטולים שכיחים מסיבות שאינן תלויות בחברות התעופה, כמו ערפל ופגעי מזג אוויר אחרים. היא ביקשה להכיר במקרים אלה רק בחלופה של הסעת הנוסעים באוטובוסים. חלפון הבהיר, כי החוק לא מאפשר להכיר בחלופה זו. לכן לא ניתן לקבוע זאת בתקנות אלא לתקן את החוק.
מנהלת התכנון המסחרי באל על, עדית גולדנברג, אמרה כי מאז שנכנס לתוקף החוק של ח"כ טיבי, לפני פחות משנה, אל-על שילמה לנוסעים פיצויים בסך של יותר מחצי מיליון דולר על ביטולי טיסות מלבד עלויות הסיוע (אירוח בבתי מלון וכדומה).
היו"ר, פרופ' אבישי ברוורמן (עבודה), ביקש פרטים על מספר הנוסעים שנפגעו ומה היקף הפגיעה. ח"כ יצחק וקנין (ש"ס) אמר כי "חברות התעופה לא יוכלו לצאת בידיים נקיות אם לא יגישו את הנתונים לוועדה".
ח"כ טיבי אמר, כי נודע לו על מקרים שבהם החוק שלו לא מיושם וציין כי הוגשה אפילו תביעה ייצוגית נגד אל-על, בטענה לעיכוב טיסות לתאילנד שבהם הנוסעים לא זכו לסיוע או פיצוי. הוא גם ציין כי חברות שכר מנסות להערים על החוק ומנפיקות את הכרטיסים רק 48 שעות לפני הטיסה. עו"ד חלפון הגיב כי בכוונת משרדו לתקן את החוק כך שיכסה נושאים נוספים.
מהו הזמן שמוגדר לטיסה מבוטלת?
באשר לטיסות הפנים ארציות, קרא ח"כ טיבי לקצר את הזמן שממנו תיחשב טיסה לטיסה שבוטלה, לשעתיים וחצי במקום מארבע שעות לפי הצעת משרד התחבורה בתקנות. באשר לטענות בדבר אילוצי מזג אוויר, אמר טיבי כי "באירופה מזג האוויר קשה יותר".
גם נציגת המועצה לצרכנות, עו"ד אביטל פריזמנט, טענה כי ארבע שעות הן פרק זמן ארוך, גם בהתחשב בעובדה שהנוסע צריך להגיע לשדה שעה וחצי לפני הטיסה. היא הציעה לקבוע כי איחור של שעתיים יחשב לביטול.
היו"ר ברוורמן אמר כי לא ניתן לבחון לעומק את הטענות של חברות התעופה כל עוד הן לא מציגות לוועדה את מלוא הנתונים. הוא הציע לאשר את התקנות כפי שהציע משרד התחבורה, לפיהן ישולם פיצוי על טיסות שבוטלו או המריאו באיחור לאחר שחלפו לפחות ארבע שעות מהמועד המקורי, רק כהוראת שעה לשנה.
בתום השנה, אם המשרד התחבורה לא יתקן את התקנות, יקוצר הזמן לשלוש שעות לפחות. הצעתו התקבלה. הוועדה הודיעה כי היא תדון בנושא לקראת תום שנת הניסיון על סמך נתוני חברות התעופה.