רכבת ישראל - "תאונה קשה היא רק עניין של זמן"
מערכת היחסים בין הנהלת הרכבת לעובדיה מידרדרת, ובמקביל מתרבים במהירות דיווחים על בעיות בטיחות, איחורים וקרונות מזוהמים. עובדים: חזרנו שנתיים לאחור. יש התרופפות משמעת בגלל כעס על ההנהלה. הרכבת: הנהלת הרכבת פועלת ביד קשה כלפי עובדים הפועלים שלא על פי הנהלים
מאי האדום ברכבת ישראל: עשרות תקלות, אירועי בטיחות ועיכובים. בזמן שברכבת מתגאים בהישגים, המציאות בה נתקלים לאחרונה הנוסעים מתגלה דווקא כעגומה. חמור מכך, לעיתים קרובות מדי היא אף מסוכנת. מסמכים ונתונים שהגיעו לידי ynet מלמדים על רצף של אירועים חמורים - החל במקרי אי ציות לרמזור אדום, ירידת קטרים מהפסים, עיכובי נוסעים עקב סרבנות עבודה, איחורים מיותרים וקרונות מזוהמים.
- רכבת ישראל הסתירה תאונה חמורה וסיכנה נוסעים
לפניכם רשימת אירועים שהתרחשו במהלך שבעה ימים בחודש מאי בלבד:
- רכבת יצאה מתחנת באר שבע-מרכז באיחור של 31 דקות, בגלל תקלות שונות.
- רכבת התעכבה בפאתי מודיעין בגלל תקלה, ולאחר מכן הושבתה במודיעין.
- טעות וחוסר הכוונה בשילוט עיכבו רכבת, וכתוצאה מכך התעכבו שתי רכבות נוספות.
- רכבת מבאר שבע יצאה באיחור בגלל תקלה שהשביתה אותה. הנוסעים הועברו לרכבת אחרת.
- רכבת התעכבה בבת גלים בגלל תקלה בבלמים, ולאחר מכן הנוסעים הועברו לרכבת אחרת.
- רכבת התעכבה בנהריה בגלל תקלה בשחרור בלם חניה, והנוסעים הועברו למערך חלופי.
"עד שלא תהיה תאונה"
לדברי מקור ברכבת, רצף האירועים בחודש האחרון אינו מקרי, וצריך לעורר את בכירי משרד התחבורה לפעולה מיידית. "ההרגשה היא שחזרנו שנתיים לאחור, ותאונה קשה היא רק עניין של זמן", אומר המקור ל-ynet, "לצערי, עד שלא תהיה תאונה קשה אף אחד לא יתעורר". לדבריו, הסיבה להידרדרות ברכבת ישראל היא הרעה משמעותית ביחסים בין ההנהלה והעובדים.
"היחסים בין ההנהלה והעובדים הולכים ומידרדרים בחודשים האחרונים, וכתוצאה מכך ניכרת התרופפות של משמעת בקרב העובדים", מבהיר המקור. "יש הרבה מאוד כעס על ההנהלה, ועל כך שהיא פוגעת בעובדים באופן חד-צדדי. אנשים מסתובבים עם הראש למטה ועסוקים בצרות שלהם, וזו התוצאה. אין לעובדים אמון בהנהלה, וזה הולך לקראת פיצוץ. מישהו חייב להתעורר".
יש להזכיר כי בבדיקה שערך משרד התחבורה בעקבות תאונת רכבת שאירעה לפני כחצי שנה ונחשפה ב-ynet, התגלו ליקויים חמורים בהכשרה של נהגי הרכבת. בדיקת התאונה, עליה לא דיווחה הרכבת למשרד התחבורה אלא לאחר חשיפתה ב-ynet, העלתה כי "רמת הבקיאות בנהלים והוראות אינה מספקת".
בתגובתה לדברים המתפרסמים בכתבה זו ולרשימת האירועים במהלך החודש האחרון בלבד, בחרה הרכבת שלא להתייחס להם - כולל לחמורים מבחינה בטיחותית. "רכבת ישראל הינה חברה תפעולית המפעילה כ-10,000 רכבות בחודש כשעל כל רכבת נוסעים כ- 800 איש בממוצע. כמו בכול חברה, גם ברכבת ישראל, לעיתים מתרחשות תקלות תפעוליות שונות, כאשר חשוב לציין כי בשנה האחרונה כמות התקלות ירדה משמעותית. הנהלת הרכבת פועלת ביד קשה כלפי עובדים הפועלים שלא על פי הנהלים ומבצעים עברות משמעת. בנוסף, מקפידה החברה לבצע באופן שוטף רענונים והדרכות מקצועיות לשיפור הידע של העובדים.
הדוחות הכספיים האחרונים, אחוז הדיוק הגבוה (95% ), אמון הציבור וגידול בכמות הנוסעים לכ-4 מיליון נוסעים בחודש מדברים בעד עצמם. הניסיונות הבלתי פוסקים של אינטרסנטים לפגוע במהלכים שההנהלה מובילה חוטאים למציאות וצר לנו על כך. הנהלת החברה תמשיך לפעול ליישום הרפורמות, ההתייעלות ושיפור השירות לטובת ציבור הנוסעים ".