טעות בבגרות במתמטיקה: ניקוד מלא לשאלה
בשורה למאוכזבי הבגרות במתמטיקה: פתרתם ומחקתם את התשובה? תוכלו לקבל את מלוא הנקודות. הסיבה: באחת השאלות בבגרות נדרשו התלמידים לחשב כמות פרחים במחסן, והתברר כי התשובה כוללת פרח לא שלם
גם אתם יצאתם מאוכזבים מהבגרות במתמטיקה? ייתכן שהבשורה הבאה תעודד אתכם: משרד החינוך הנחה את מעריכי הבחינות להעניק לתלמידים ניקוד מלא על תשובה נכונה שנמחקה. הסיבה: בשאלה שהופיעה בבחינת הבגרות ב-4 יחידות היו צריכים התלמידים לחשב כמה פרחים יש לחקלאי במחסן - ובניגוד להיגיון, מתברר שהמספר אינו שלם.
"היה ממש קשה". הפתרונות בבגרות במתמטיקה
עדכונים נוספים בעמוד הפייסבוק של ynet
הממונה על לימודי המתמטיקה במשרד החינוך, ד"ר אירמה ג'ן, הנחתה את מעריכי הבגרויות במתמטיקה להעניק נקודות גם על תשובה שנמחקה. כיום תשובה נכונה היא שילוב בין הפתרון הסופי ובין השלבים
לפתרון. כלומר, כל תלמיד מקבל את מלוא הנקודות רק כאשר הוא עבר את כל השלבים בדרך לפתרון והצליח להראות זאת באופן מובהק. משרד החינוך הבהיר כי תלמיד שביצע את התהליך נכון ומחק את התשובה יוכל ליהנות מניקוד מלא.
הדבר מגיע כשברקע ביקורת חריפה על משרד החינוך בשל הקושי שתלמידים רבים הביעו לאחר בחינת הבגרות במתמטיקה. הסוגיה עלתה לדיון בעיקר לאור שאלה מספר 3 בשאלון 804 ל-4 יחידות לימוד, שבה נטען כי נפלה טעות. בשאלה נשאלו תלמידים בנוגע למספר הפרחים שיש במחסן. התשובה הייתה 1,575 ובנוסף נתון היה כי 25% מהפרחים הם ורדים. אלא שמי שבדק את תשובתו גילה להפתעתו כי 25% מ-1,575 שווים 393.75 ורדים - מה שאומר שאחד הפרחים היה שבור. התלמידים הטובים, אלו שבדקו את עצמם בזכוכית מגדלת ודאי נלחצו ולא הבינו היכן הם טועים.
"זה כמובן לא ייתכן, כיוון שמספר הוורדים חייב להיות שלם", הסביר המורה למתמטיקה יואל גבע. "קורה שיש טעויות, אלא שיש תלמידים ששילמו מחיר כבד. אני מכיר לפחות תלמידה אחת שהייתה בטוחה שהיא טעתה ובזבזה זמן כדי לנסות למצוא את הטעות שלה. התלמידים האלה ניזוקו ובגדול".
200 אלף תלמידי התיכונים ניגשו בחודש שעבר לבחינת הבגרות במתמטיקה והתלוננו כי היא הייתה קשה מהרגיל.
גם מורים רבים למתמטיקה התלוננו כי הבחינה הייתה מסובכת במיוחד. בימים הקרובים אמורים במשרד החינוך לקבל את המדגם של אלפי בחינות מרחבי הארץ הבודק אם אכן הבחינה השנה הייתה קשה יותר מבשנים עברו. אם אכן יתברר כי הבחינה הייתה קשה יותר, ייתכן שיבוצעו שינויים בניקוד הבחינה.
ממשרד החינוך נמסר: "בכל שנה, בעת הבדיקה של מחברות הבחינה במקצוע מתמטיקה, נוהג המשרד לשים את הדגש על הדרך המובילה לפתרון השאלה ופחות על התוצאה הסופית. המשרד מצוי בהליך הערכה ראשונה של מחברות הבחינה".