שתף קטע נבחר

 

עסקת WAZE: שתי חברות יצאו לדרך

רכישה של ווייז על ידי גוגל תהיה מכה למתחרות פייסבוק ואפל שהיו יכולות לעשות בה פלאים. עוד פלוס מבחינת גוגל: רווחים מפרסום שמבוסס על מיקום. כלומר שבעתיד, אם תשלחו מייל בנושא בשר, צפו שמסעדות מסויימות יסומנו במסלול הנסיעה שלכם. ככל הנראה, אלא אם תסמנו "איני הרעב"

עם תוכנה כמו ווייז, שאלת האקזיט הוא עניין של זמן. לאחר שיש עשרות מיליוני נהגים ומפות, כדאי לתת לגדולים את המושכות, ולמקימים והעובדים את הבוחטה הנאה תמורת מה שיצרו עד כה.

 

מחשב עסקה מחדש ()
מחשב עסקה מחדש

 

לקנות, בשביל שלמתחרים לא יהיה

במקרה של ווייז, מהדיווחים עולה כי הפור נפל על גוגל. חשוב לזכור - העסקה עוד לא רשמית וסופית. וגם אחרי שרכישה כזאת תהיה רשמית, בטח רגולטורים ירצו לבדוק אותה, ויקח זמן עד שהיא תצא לפועל באופן מעשי, ושהצעדים הטכניים יושלמו.

 

אבל אם גוגל אכן תבצע את העסקה, ואם אכן היו דיבורים כלשהם עם אפל ועם פייסבוק, כפי שדווח בתקשורת, מדובר במכה לשתי המתחרות הללו. פייסבוק ואפל היו יכולות לעשות נפלאות עם האפליקציה וגם לעשות ממנה כסף. ואפילו בשביל מכת המנע הזו כדאי לקנות את ווייז. וגם אם החברות הללו הכחישו משא ומתן כעת, לא מן הנמנע שהן מעוניינות בווייז, או חיכו להזדמנות משתלמת יותר להיכנס למשא ומתן.

 

אם אתה נמצא כבר בסביבה

למה פייסבוק? בשביל האירועים. אחד הכלים המרכזיים של גוגל פייסבוק הוא האירועים שלה. בין אם זו מסיבה שאתם עושים בבית, או הופעה בפארק הירקון - אפשר לדעת מתי זה קורה, מי מגיע ומי סימן "אולי" מתוך נימוס כשהוא בוודאות לא יגיע. נכון לעכשיו, פייסבוק מחברת לשירות הזה את המפות של בינג, כדי  שיהיה אפשר לראות היכן בדיוק האירע מתקיים.

 

רכישה של ווייז הייתה מאפשרת לפייסבוק לשלב ניווט היישר למקום האירוע מתוך הסלולר. כלומר, גלשו לכם בפייסבוק בנייד, מצאו אירוע, הקישו על נווט, ווייז תפתח. כרגע, דווקא ווייז היא זו שמספקת שירות כזה מהצד השני, פותחים את ווייז, ומנווטים לאירוע של אחד החברים.

 

פייסבוק הייתה יכולה למצוא אירועים ציבוריים שמתקיימים סביב הנהג בכל נקודה שבה הוא נמצא בעולם, ולהציע לנהגים לעשות "Attending" ולנווט אליהם. איך עושים מזה כסף? פייסבוק יכולה הייתה להציע למי שפותח אירוע כזה, לשים כמה שקלים בשביל שהאירוע שלו יבלוט כסיכה על המפה שמוצגת בפני כל הנהגים. וכמובן, הקהל הרב שהתקין את האפליקציה של פייסבוק יוכל לקבל הצעה להתקין גם את ווייז בעדכון הבא.

 

שמעתי שאתם בסביבה, אז בואו להופעה ()
שמעתי שאתם בסביבה, אז בואו להופעה

 

 

למה אפל? כי אפל הודתה שנכשלה במפות שלה. זה קרה אחרי ההשקה של גירסה חדשה למערכת ההפעלה iOs בספטמבר האחרון. במכתב פתוח שפורסם מטעם מנכ"ל החברה, הודתה אפל בכישלון, והמליצה שעד שתשפר את המפות שלה, להשתמש בשירותי ניווט חלופיים כמו בינג (של מיקרוסופט), מאפקווסט (של AOL), גוגל, נוקיה או Waze. מכיוון שהארבע הראשונות שייכות לחברות גדולות ומבוססות, Waze היא בהחלט אופציה שיכולה להפוך מהמלצה זמנית למשהו קבוע. מאות מיליוני אייפונים ואייפדים של אפל שנמכרו הם תשתית לקהל חדש שיקבל את ווייז בעדכון הבא, או ישכנע רוכשים חדשים להעדיף לקנות אייפון.

 

  

פרסומות של דברים שנמצאים ממש פה

גוגל תרצה לחסום רכישות כאלה שיתנו לפייסבוק או לאפל יתרון עצום בתחום הניווט, וכנגזר מכך גם יתרון בתחום הפרסום מבוסס המיקום. גוגל יודעת עלינו כל כך הרבה מהמיילים שנחנו שולחים, הסרטונים ביוטיוב שאנחנו צופים בהם ומעלים, החיפושים שלנו ועוד מידע שאנחנו מוסרים או שנאסף עלינו ברשת. למרות שיש לגוגל גם שירות מיפוי וניווט ששומר מידע, ליקוט מידע על הרגלי הנסיעה של 50 מיליון נהגים בווייז ישלים את הפרופילים שלנו שאותם אפשר למכור למפרסמים בשביל לקבל פרסומות מותאמות אישית. כך אדם שנוסע כל יום לחדר כושר יקבל פרסומות שונות מזה שנוסע כל יום לאכול במסעדת בשר.

 

ואם כבר בשר, נניח שתחפשו בגוגל את המילה "המבורגר". יכול להיות שכשתהיו בכבישים, תנווטו עם ווייז לצימר בצפון, ופתאום בדרך המבורגריה לידכם, ווייז ידע להציע לכם לנווט לשם בזמן אמת. נכון, ווייז כבר עכשיו מציע לנו לבצע חיפוש מבוסס מיקום לשירותים שונים, אבל החיבור שלו עם פרופיל הגוגל שלנו יכול להפוך אותו ליעיל יותר. גם גוגל עושה משהו כזה כבר עכשיו עם אפליקצית Google Now, שמציעה לנו לנווט מהטלפון למקומות שחיפשנו קודם במחשב.

 

חיפשתם המבורגר בגוגל? ינווטו אתכם כבר (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
חיפשתם המבורגר בגוגל? ינווטו אתכם כבר(צילום: ירון ברנר)

 

מקומות שירצו לקבל מקום בולט בחיפוש של "תוצאות ממומנות" יצטרכו לשלם לגוגל בשביל זה, בדומה למפרסמים שפונים כעת לווייז. האם אפשר לעשות מזה מספיק כסף בשביל לכסות את ההוצאה של הרכישה? זה משהו שגוגל תצטרך להוכיח לציבור הרחב שמחזיק מניות שלה. יוטיב נרכשה על ידי גוגל בסכם שדווח שהיה 1.6 מיליארד דולר, ומנסה בכל השנים הללו לייצר הכנסות משמעויות שיהפכו את הרכישה למשתלמת, כשהצעד האחרון הוא קריאה למפרסמים לעבור אליה מהטלוויזיה ויצירת תוכן בתשלום.

 

גוגלי או ווייזי

אך מעבר לעניין הכסף, גוגל תצטרך לפתור בעיה קצת מורכבת, כי כבר יש לה תוכנת ניווט, ודי מוצלחת. גוגל תצטרך לחשוב האם להשאיר את ווייז כפי שהיא או להפוך אותה ליותר גוגלית ולאחד אותה עם שירות הניווט-מפות הנוכחי של גוגל.

 

גם להם יש מפות (צילום: ניב קנטור) (צילום: ניב קנטור)
גם להם יש מפות(צילום: ניב קנטור)

 

כי ווייז אינו סטארטאפ קטן שיש לו רק טכנולוגיה שאפשר פשוט לתעל ולהפוך למוצר אחר לגמרי. לווייז יש ממשק נוח ומוכר מאוד לנהגים שלו. ומעבר לכך, ווייז היא רשת חברתית מאוד מבוססת של נהגים, שמדווחים אחד לשני ומעדכנים את התוכנה בחכמת ההמון. כביש נסגר? אפשר לדווח. כביש חדש נסלל, אפשר "לסלול" אותו גם בווייז. זה מה שהפך את ווייז למה שהיא - כלומר שווה את הסכום שמדברים עליו. מדובר לא רק בתוכנת ניווט, אלא ברשת חברתית של ממש.

 

מהצד השני,  מצידה של גוגל קיימים שירותי מיפוי וניווט ותיקים ומקיפים: תוכנה שמאפשרת לסייר וירטואלית סביב כדור הארץ, צילומי לווין של חלקים גדולים מהעולם, צילומים פנורמיים של רחובות וסמטאות (שצולמו בסיורים של גוגל בעצמה) ומפות שאפשר לשים בהן שכבות רבות של מידע.  השירותים של גוגל גם מתקיימים במחשב ובטלפון במקביל. כך שאי אפשר יהיה פשוט למחוקאת כל זה ולתת את ווייז במקום, אך גם אי אפשר יהיה למחוק את ווייז ולהטביע אותה בתוך גוגל. הנהגים לא יאהבו את זה.

 

ההערכות כרגע הן שווייז תישאר תוכנה עצמאית שתחיה לצד המפות של גוגל. אבל ככל שהיא תתחזק, וככל שהמתחרים יתחזקו, יתכן שגוגל תצטרך להגיע להכרעה  שונה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים