נכשלתם בטסט? ההמתנה לטסט חוזר מתארכת
משרד התחבורה יאריך החל ב-1 ביולי את זמן ההמתנה בין מבחני נהיגה מעשיים ל-21 יום. הנימוק: תלמידים באים לא מוכנים לטסט משום שאין די זמן למורים לתקן להם שגיאות. מורי הנהיגה: רוצים רק לבטל מבחנים בימי שישי כדי לחסוך בבוחנים
אם נכשלתם במבחן הנהיגה המעשי (טסט), כדאי שתלחצו על מורה הנהיגה להגיש אתכם לטסט נוסף כמה שיותר מוקדם. הסיבה: החל ב-1 ביולי יגדל זמן ההמתנה המינימאלי בין מבחני הנהיגה ל-21 יום (שלושה שבועות) במקום 14 יום (שבועיים) כיום.
ה"הנחתה" החדשה של משרד התחבורה נפלה אתמול כרעם ביום בהיר על מורי הנהיגה ועוררה את זעמם, שכן היא נעשתה מבלי שהתייעצו עמם כפי שהיה מקובל עד כה במקרים של שינויים מנהליים מסוג זה. המורים חוששים להפוך קורבן לזעמם של לומדי נהיגה, שיאלצו עתה להמתין שלושה שבועות לפחות בין כשלון בטסט לבין הגשה נוספת. לטענת מורי הנהיגה, אין שום סיבה להאריך את מועד ההמתנה מבלי לחייב את התלמידים לקחת עוד שעורי נהיגה בתקופת ההמתנה.
ציון מזרחי, מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה, מסביר כי ההחלטה להאריך את מועד ההמתנה בין הטסטים נוצר משום שהתברר כי תלמידים מפעילים לחצים על מורי נהיגה להגיש אותם לטסט שני ושלישי מיד בתום תקופת ההמתנה בת שבועיים, מבלי שניצלו את תקופת ההמתנה כדי לתקן את שגיאותיהם. "למורי הנהיגה אין די זמן לעבור עם התלמידים על הליקויים שהתגלו בטסט הקודם, וכך נוצר מצב שבו תלמידים באים לטסט השני או השלישי כשהם לא מוכנים ונכשלים שוב. החלטנו לפיכך להאריך את זמן ההמתנה בין הטסטים כדי לאפשר לתלמידים ולמורי הנהיגה לשפר ולתקן את הליקויים שהתגלו במבחן שבו נכשלו".
אלא שגם במשרד התחבורה מודים שבחלק מהמחוזות זמן ההמתנה הממוצע לטסט נע כיום בין חודש לחודש וחצי, ולכן המשמעות של הארכת זמן ההמתנה - לפחות באותם מחוזות - אינה משמעותית. לטענת מורי הנהיגה, מאחורי הארכת מועד ההמתנה מסתתרת כוונת משרד הרישוי, בלחץ של משרד האוצר, להפסיק את ביצוע הטסטים בימי שישי. זאת כדי לחסוך בבוחנים. המורים אומרים כי ההחלטה לערוך טסטים בימי שישי התקבלה בעקבות זמני ההמתנה הגדולים להקצאת טסטים.
"אם באמת היו רוצים לאפשר למורי נהיגה להכין טוב יותר את התלמידים לטסט, היה משרד התחבורה מחייב את הנכשלים במינימום של שעורי נהיגה נוספים, בטרם יוכלו לגשת לטסט הבא. אבל בזה לא ישנו דבר. תלמיד יכול להמתין בביתו שלושה שבועות מבלי לקחת אף שעור נוסף, ולגשת לטסט הבא. אז מה הועילו חכמים בתקנתם?", אמר אחד ממורי הנהיגה הותיקים. "אם הכשרת לומדי הנהיגה כל-כך חשובה למשרד הרישוי, היו יכולים (גם) להגדיל את מספר שעורי המינימום לפני הטסט הראשון (כיום אלה 28 שעורים, ב.ב), אבל גם כאן לא שינו דבר", הוסיף אותו מורה.
מנהל אגף הרישוי, ציון מזרחי, הודה אמנם שיש לחצים של משרד האוצר לצמצם את מצבת הבוחנים, אבל לדבריו אין כוונה בשלב זה להפסיק את הטסטים בימי שישי. עוד אמר כי במשרד התחבורה נבחנת גם אפשרות לחייב תלמידים במינימום של שעורי נהיגה בין טסט לטסט. לדבריו, גורמים מקצועיים הציעו להאריך את משך ההמתנה בין טסטים ל-30 ואפילו ל-42 יום. "ההחלטה להאריך את תקופת ההמתנה בשבוע בלבד היא פרי פשרה של כל ההצעות שהועלו. ואני משוכנע שהיא תביא לכך שתלמידים יגשו לטסט השני או השלישי מוכנים יותר", אמר מנהל אגף הרישוי.