שתף קטע נבחר
 

לאישור: נמל אילת יישאר מונופול בייבוא כלי רכב

תשכחו מעידוד התחרות - ועדת הכלכלה תתבקש לאשר צו לפיו יבוא כלי הרכב מהמזרח הרחוק ימשיך להתבצע באופן בלעדי דרך הנמל הדרומי - על אף שהוא נמכר זה מכבר לידיים פרטיות

נכס לאומי נשאר נכס לאומי, גם אם הוא נמכר לחברה פרטית. ועדת הכלכלה תתבקש לאשר ביום ד' (12.6) צו של משרד הכלכלה, הקובע כי יבוא כלי רכב מהמזרח הרחוק לישראל יתבצע באופן בלעדי דרך נמל אילת עד ינואר 2016. ומה עם עידוד התחרות בין הנמלים - יעד אותו הציבה לעצמה ממשלת נתניהו? על-פי נוסח הצו, יבוא כלי רכב דרך נמלים אחרים, גם אם אלה יתבררו כיעילים יותר, עלולה להביא להתמוטטות הנמל הדרומי, שנמכר בסוף 2012 לחברה פרטית.  

 

  • רוצים שכולם ישמעו אתכם? כתבו את דעתכם בפייסבוק שלנו , ואת התגובות הנבחרות נפרסם לכולם

 

במשרד המסחר והכלכלה, שמתח בשבועות האחרונים ביקורת חריפה על היעדר תחרותיות בנמלי אשדוד וחיפה, מבהירים כי "נמל אילת הינו נמל קטן יחסית לשאר הנמלים, המרוחק ממרכז הארץ ומנתיב השיט המרכזי של אניות בין המזרח לבין אירופה. הכנסותיו מייבוא כלי רכב מהמזרח הרחוק דרכו מהוות כ-70% מהכנסות חברת נמל אילת. אם היקף פעילות זו יפחת, חוסנו הכלכלי של הנמל יהיה נמוך עד כדי חשש להמשך קיומו".  

 

ראוי לציין כי הצו המחייב את יבואני הרכב להשתמש בנמל אילת, שמיישם החלטת ממשלה מ-2012, מנוגד להמלצות של ועדה להגברת התחרותיות בשוק הרכב ("ועדת זליכה"), אותה מינה ב-2011 שר התחבורה, ישראל כץ. על-פי הוועדה, "החלופה לייבוא דרך תעלת סואץ ועד נמל אשדוד עשויה להוזיל את מחירי המכוניות לצרכן... (לכן) הוועדה מוצאת לנכון להתיר יבוא מכל נמלי ישראל באופן חופשי, וללא מגבלות המגבילות את התחרות ומייקרות את מחיר הרכב".

  

נמל אילת - "נכס לאומי אסטרטגי" 

מזה שנים מחייבת המדינה יבואנים של כלי רכב המיוצרים במזרח אסיה, כמו מאזדה וטויוטה, לעשות שימוש בנמל אילת כנקודת הכניסה הבלעדית לישראל. לאורך השנים, ממשלות ישראל הסבירו את החובה הזו בכך שנמל אילת הוא "נכס לאומי אסטרטגי, מבחינה כלכלית, מדינית וביטחונית". אלא שרפורמה בנמלי הים, שיישומה החל ב-2005, אמורה הייתה להביא להגברת התחרותיות בתחום, בין השאר באמצעות הפרטה. אם כן, למה ממשיכה המדינה לשמור על נמל אילת כ"נכס לאומי" לאחר שהבעלות עליו עברה לחברה פרטית?

 

על-פי נוסח הצו שהועבר לוועדת הכלכלה, "המטרה הינה להעניק פרק זמן קצוב וסביר לפתח בנמל תחומי פעילות נוספים, לגוון מקורות הכנסה ולערוך התאמות נדרשות אחרות, על-מנת להבטיח איתנות פיננסית בת-קיימא אף אם היקף ייבוא כלי הרכב דרך הנמל ירד". ומאחר שכ-70% מהכנסות הנמל מגיעות מתחום הרכב, מבקשת הממשלה להגן על הנמל, ובכך גם על החברה המפעילה אותו, עד 2016.

 

אגב, בהחלטת ממשלה מ-2012 הובהר כי התלות של נמל אילת בתחום הרכב היא מוחלטת, וזאת בזמן שנמלי אשדוד וחיפה נהנים מגיוון משמעותי במקורות ההכנסה. על-פי ההחלטה, "משקל הכנסות ממטען כלי רכב מכלל הכנסות חברות הנמל חיפה ואשדוד, מהווה כ-1% ו-8% בהתאמה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים