קונסולת משחק למען החינוך המיוחד
מצלמת וידאו שמשמשת בדרך כלל למשחק עוקבת אחרי תנועה של ילדים, מקרינה אותה על מסך, וכך מתרגלים שמירה שיווי משקל תוך שינוי מנחים, תפיסת מרחב וגוף, הבנת כיוונים, דיוק בתנועה ועוד
קונסולת המשחקים פלייסטיישן ומצלמת ה-eyetoy משמשות בגני הילדים "פלורה" לחינוך מיוחד באזור חיפה, ככלי עזר לסיוע בתרגול פעולות מוטוריות ופיתוח מיומנויות חברתיות וגופניות שונות. המכשיר מסייע במיוחד לילדים עם מוגבלויות בתנועה, באמצעות החזרה על תנועה נכונה וחיקוי.
במקום לומדים ילדים בני 3-7, בעלי לקויות קוגניטיביות ופיזיות. המנהלת, טלי קוניג, הסבירה כי תוכנית ההתערבות פותחה על ידי צוות רב מקצועי של אשכול הגנים, הכולל מרפאים בעיסוק, קלינאיות תקשורת, תרפיסטיות, גננות וסייעות. גם עמותת מלב"ת, שמפתחת עזרים וטכנולוגיה לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, סייעה בהתאמת המתקנים לפרויקט.
שיווי משקל תוך כדי משחק
המצלמה העוקבת אחרי תנועה, ומקרינה את דמות השחקן על מרקע טלוויזיה. "כל תנועה של הילד בחדר, יוצרת תגובה על המסך", אמרה קוניג, "כלומר לכל פעולה יש תגובה ומשמעות. ככה מתרגלים שמירה שיווי משקל תוך שינוי מנחים, תפיסת מרחב וגוף, הבנת כיוונים, דיוק בתנועה ועוד. והכל לכאורה תוך כדי משחק. בצורה כזו הופכים פעילות רוטינית ולכאורה משעממת לחוויית משחק מהנה".
בפעילות משתתפים לעתים שני ילדים או יותר, בו זמנית, דבר המסייע גם לאינטראקציות ומיומנויות חברתיות. "זה יוצר אצל הילדים הבנה ותיווך, ומסייע להבנת מיומנויות חברתיות, כמו המתנה בתור, שיתוף פעולה ועוד".
להצליח ולהעצים
מפעילי התוכנית משלבים גם חושים נוספים של הילדים באמצעות שילוב של הנעשה על המסך עם פעילויות המתבצעות "בעולם האמיתי". כך לדוגמה, כשעל המסך מוקרנות בועות סבון והילדים אמורים לפוצץ אותן, מפריחים המטפלים בועות סבון גם בחדר בו מתבצעת הפעילות". אנשי הצוות ציינו כי השימוש במשחקים מסייע גם בפן הרגשי: חוויות הצלחה שהילדים חווים במהלך המשחקים, מעצימות את ביטחונם העצמי ודימוי הגוף שלהם.
ראש עיריית חיפה יונה יהב אמר כי התכנית מהווה חלק מתפיסה חדשנית: "בחרנו לחבור לטכנולוגיות המתקדמות ביותר בעולם, כאמצעי לחיזוק ילדי הגן ברבדים שונים. היוזמה המקורית הזו משפרת תהליכי למידה ומגבירה את הסקרנות והמוטיבציה בקרב הילדים".