לעידוד ההנקה: איסור על מבצעים בתחליפי החלב
בלי מבצעים, בלי דוגמיות ובלי אירועי קידום מכירות: משרד הבריאות אוסר על יצרניות תחליפי החלב לתינוקות לבצע כל פעילות הפוגעת בקידום ההנקה. "פעילויות מעין אלה הן בניגוד לקוד ולהבנות אליהן הגענו", מדגיש המשרד במכתב ליצרניות
משרד הבריאות נגד יצרניות תחליפי החלב: חוזר מיוחד שנשלח היום (ג') ליצרניות תחליפי החלב קובע כי חל עליהן איסור לקדם מכירות של הפורמולות לתינוקות או להתערב בפעילות משרד הבריאות לקידום ההנקה.
עוד חדשות ועידכונים בפייסבוק של ynet
היוזמה לחוזר משרד הבריאות, עליו חתום הפרופ' איתמר גרוטו ראש שרותי בריאות הציבור, היא שורה של מבצעים בהן נקטו חברות תחליפי החלב בישראל. בין היתר טוען המשרד כי במסגרת המבצעים חלק מהחברות מעניקות פורמולות חינם או במחיר מוזל כנגד מסירת אריזת פורמולה ריקה.
כבר ביקרת בערוץ הריון ולידה שלנו?
עוד על הנקה:
הנקה: איזו משאבת חלב אם הכי טובה ונוחה
איך יודעים שהתינוק ינק מספיק? עובדות על הנקה
מדריך וידאו: לעבור בקלות את ההנקה הראשונה
בנוסף יצאו החברות במבצעים כגון תרומה של תחליף חלב כנגד מסירת כפיות הנמצאות באריזות התחליפים ומסירת ערכה המכילה תחליף חלב תמורת תשלום סמלי כנגד הצגת תעודת לידה, לתינוקות מתחת לגיל שישה חודשים. כמו כן בוצעה חלוקת דוגמיות של תחליפי חלב לרופאים, אחיות טיפת חלב, נשים בהריון ונשים לאחר לידה.
בחוזר נקבע כי בהתאם למדיניות המשרד ולקוד הבינלאומי של ארגון הבריאות העולמי לשיווק תרכובות מזון לתינוקות, נדרשות החברות להימנע מלבצע כל פעילות שיווקית או פעולות לקידום מכירות של תחליפי חלב המיועדים לתינוקות מתחת לגיל שישה חודשים. "פעילויות מעין אלה הן בניגוד לקוד ולהבנות אליהן הגענו", כתב הפרופ' גרוטו.
במשרד פרטו כי חל איסור על פרסום או ביצע קידום מכירות לציבור הרחב. כמו כן נאסרת הענקת דוגמיות של מוצרים באופן ישיר או עקיף לנשים הרות, אמהות או בני משפחותיהן. בנוסף אוסר המשרד על פרסום בנקודות המכירה באופן ישיר לצרכן או על חלוקת מתנות המקדמות את השימוש בתחליפי חלב לתינוקות מתחת לגיל שישה חודשים.
בתוך כך מציין הפרופ' גרוטו כי בהתאם לעמדה המקצועית של המשרד בעניין חשיבות ההנקה הבלעדית עד גיל שישה חודשים, ובחתימת מדינת ישראל על הקוד, מצפים במשרד כי יצרניות תחליפי החלב ימנעו לחלוטין ממעורבות בפעילות קידום ההנקה.
ההוראה של פרופ' גרוטו ממשיכ את הקו הנוקשה של משרד הבריאות ורופאי הילדים בתחום. לפני כשבועיים פרסמנו לראשונה ב-ynet כי גם האיגוד הישראלי לרפואת ילדים יצא חוצץ נגד הפעילות השיווקית של חברות יצרניות החלב לתינוקות. על פי ההנחיות מרפאות הילדים בקהילה לא תשמשנה כמקום לשיווק תחליפי חלב ועל כן מומלץ כי המרפאות יימנעו מקבלת דוגמאות מיצרניות הפורמולות. אם התקבלו דוגמאות בודדות, שמטרתן מתן להורים במקרי הצורך, הן לא יוצגו במקום מרכזי ובולט במרפאה, במטרה שלא יהיו גלויות לציבור.
במסמך קובע האיגוד כי על רופאי הילדים להימנע מהשתתפות בכנסים או אירועים שיווקים ביוזמת חברות תחליפי החלב, וכי יוכלו ליטול חלק רק בכינוסים שיובלו על ידי האיגודים המדעיים של ההסתדרות הרפואית או של האיגוד לרפואת ילדים. מטרת הכינוס תהיה מדעית בלבד ולא בעלת אופי שיווקי.
חברות תחליפי החלב, הנוהגות לממן רבים מהכנסים, יוכלו להמשיך ולתמוך כלכלית בכינוסים, בתנאי שבכל אחד כזה יהיו מעורבות לפחות שתי יצרניות אשר יתחייבו לשקיפות מלאה ולא תהיה להם שליטה על התכנים ובחירת המרצים. אלה האחרונים יהיו מחוייבים בחובת הגילוי הנאות אודות קשרים עסקיים עם חברות תחליפי החלב.
האיגוד סיכם ואמר: "חלב אם הוא המזון המיטבי לתינוק, עידוד הנקה תורם תרומה חשובה לגדילה והתפתחות בריאים של התינוק. כאשר ההנקה אינה מתאפשרת, יש מקום לשימוש בתחליפי חלב אולם שיווקם והפצתם אסור שיפגע בעידוד ההנקה".
תחליפי חלב. בלי מבצעים
צילום: shutterstock
מומלצים