כמעט סגור - סובארו יכולה לעבור לידי סמל"ת
הממונה על ההגבלים העיסקיים אישר לחברת סמל"ת, יבואנית פיאט, לרכוש את חברת יפנאוטו - המייבאת את סובארו. זאת לאחר שנקבע כי השתיים אינן מתחרות באותן קטגוריות. במשרד התחבורה לא יאהבו את ההחלטה
מזל טוב: יבואנית פיאט תוכל לרכוש את יבואנית סובארו. הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, אישר היום (ד') ליבואנית פיאט ואלפא רומיאו, חברת סמל"ת, לרכוש את יבואנית סובארו, חברת יפנאוטו. ברשות ההגבלים אומרים כי בדיקה שנערכה לעסקה, העלתה כי השלמתה לא תפגע בתחרותיות בשוק הרכב המקומי. אם תשולם העסקה, יבואנית סובארו תתמזג לתוך חברה ש-95% ממניותיה יוחזקו על-ידי יבואנית פיאט.
אישור הממונה על ההגבלים עשוי להתקבל בכעס ניכר במשרד התחבורה. שר התחבורה, ישראל כץ, הביע פומבית את התנגדותו לעסקת הרכישה, ואף המליץ שלא לאשר את השלמתה. יש לזכור כי השר כץ תקף לאחרונה כמה מיבואני הרכב, וטען כי אלה נוקטים אמצעים המגבילים את התחרות בשוק הרכב, ופועלים לסיכול פעילותם של יבואנים חדשים.
"אין חששות תחרותיים"
בהתייחסות לאישור שניתן לעסקה, מסבירים היום ברשות ההגבלים כי "במסגרת הבדיקה, נבחנו המכירות של כל היבואנים בפילוחים לפי סוגי הלקוחות, לפי סוגי המכוניות, ולפי מחירי המכוניות. בכל הבדיקות, התברר כי נתח השוק של החברה הממוזגת הינו נמוך, ואינו מעלה חששות תחרותיים, ונתחי השוק של סמל"ת בתחומים הרלוונטיים למיזוג - זניחים".
ברשות גם מציינים כי "בדיקת המחלקה הכלכלית העלתה כי פעילותה של יפנאוטו מתמקדת במכוניות משפחתיות ומכוניות מנהלים, והיקף פעילותה של סמל"ת במקטעים אלה - זניח". ראוי לציין כי פעילות שתי היבואניות סובלת בשנים האחרונים מהיצע מוגבל יחסית של דגמים, שהיה אחת הסיבות לירידה משמעותית בהיקף המכירות של השתיים בעשור האחרון.
בחמשת החודשים הראשונים של השנה מסרה יבואנית פיאט כ-1,800 כלי רכב, מהם כ-1,000 כלי רכב מסחריים. יבואנית סובארו מסרה 734 כלי רכב, כאשר רובם המוחלט - 690 - היו רכבי פנאי. לאחרונה השיקה יפנאוטו את האימפרזה החדשה, איתה היא מקווה להגדיל משמעותית את היקף פעילותה. על-פי אורן חסון, מנכ"ל יבואנית סובארו, יעד המכירות של האימפרזה הוא כ-3,000 עד 5,000 יחידות בשנה.
בדו"חות הכספיים האחרונים שפרסמה יבואנית סובארו, נרשם שיפור מסוים במצבה. הפסדיה הסתכמו בכ-2.6 מיליון שקלים, לעומת קרוב ל-10 מיליון ברבעון המקביל אשתקד. עם זאת, ראוי לזכור כי בחודשים האחרונים נחלש דרמטית הין היפני, וכך שיפר משמעותית את מצבן של היצרניות היפניות - ובהתאם גם את מצבן הפיננסי של יבואניות המותגים היפניים.