פגיעה בייבוא רכב בנמל אילת - "מכת מוות לעיר"
מנכ"ל הנמל אמר את הדברים לאחר דיון בוועדת הכלכלה שאישרה צו הקובע כי יבואנים יחוייבו להשתמש אך ורק בשירותי נמל אילת בייבוא כלי רכב מהמזרח הרחוק עד ינואר 2016. מנכ"ל איגוד יבואני הרכב: "נמל אילת עלול להפוך למונופול"
ועדת הכלכלה אישרה: יבואנים יחויבו להשתמש בשירותי נמל אילת בייבוא כלי רכב מהמזרח הרחוק. בדיון שנערך היום (ד'), אושר צו הקובע כי כל כלי הרכב הפרטיים והמסחריים שמיוצרים במזרח הרחוק, ייובאו באופן בלעדי דרך נמל אילת עד ינואר 2016. מנכ"ל נמל אילת, גדעון גולבר, אמר במהלך הדיון כי יבוא כלי רכב מהווה כיום כ-70% מפעילות הנמל. כל פגיעה בהיקף הייבוא של כלי רכב, כך הזהיר, תהיה בבחינת "מכת מוות לנמל אילת, לעיר אילת ולכל הנגב".
נמל אילת הופרט תמורת 120 מיליון שקל
האוצר הודיע: פפו ספנות תפעיל את נמל אילת
מתחרה בודד על רכישת הפעילות בנמל אילת
הסיפורים הכי חמים - לפני כולם - בפייסבוק של ynet
נציגי משרד הכלכלה, שהגישו את הצו לאישור הוועדה, הסבירו כי מטרתו היא לאפשר לחברה הפרטית שרכשה את נמל אילת, חברת פפו ספנות, להרחיב ולגוון את תחומי הפעילות בשנים הקרובות, תוך הבטחת מקור ההכנסה העיקרי של הנמל בתקופת המעבר. יש לציין כי הצו שאושר היום מיישם החלטת ממשלה מ-2012, שקבעה כי נמל אילת הוא נכס אסטרטגי לאומי, ויש לפעול להבטחת מעמדו ואיתנותו הפיננסית - גם לאחר מכירתו לחברה פרטית.
באיגוד יבואני הרכב שיבחו את נמל אילת על רמת שירותים גבוהה, אך הביעו חשש מכך שהצו יקנה כעת לנמל מעמד של מונופול. "מחר אתם (נמל אילת) יכולים לבוא ולומר שאתם מבטלים את כל ההנחות הנהוגות כיום", אמר מנכ"ל האיגוד, יהודה רודד, "שכן עם חתימת הצו, הנמל יהפוך למעשה למונופול". לדבריו, הקניית מעמד של מונופול לנמל אילת עלולה להביא להעלאת מחירי השירותים שהוא מספק ליבואני הרכב.
את החששות שהעלה איגוד יבואני הרכב ניסה להפיג יו"ר נמל אילת, אבי חורמרו. "אם אנחנו רוצים לפתח את הנמל לטווח הארוך, האינטרס שלנו הוא להוריד מחירים", אמר חורמרו לחברי ועדת הכלכלה. העלאת מחירים, כך הסביר, תהיה "(כמו) לירות לעצמנו ברגל. הכוונה היא לתת שירות הכי טוב ובמחירים הכי טובים, ואנחנו לא מסתכלים רק על שלוש השנים הקרובות".
ראוי להזכיר כי ועדה שמינה ב-2011 שר התחבורה, ישראל כץ, המליצה לבטל את החובה המוטלת על יבואני רכב לעשות שימוש בלעדי בנמל אילת. הוועדה להגברת התחרותיות בשוק הרכב מצאה כי "החלופה לייבוא דרך תעלת סואץ ועד נמל אשדוד עשויה להוזיל את מחירי המכוניות לצרכן... (לכן) הוועדה מוצאת לנכון להתיר יבוא מכל נמלי ישראל באופן חופשי, וללא מגבלות המגבילות את התחרות ומייקרות את מחיר הרכב".
נמל אילת
צילום: יוסי דוס-סנטוס
מומלצים