השר כץ מזהיר: "קרטל היבואנים ישכור לוביסטים"
הוזלת מחירי מכוניות, הקטנת עלויות אחזקה ואיום בסנקציות על מי שיערים קשיים. שר התחבורה, ישראל כץ, מתכוון לדחוף בכל הכוח את הרפורמה עליה הכריז, ויודע מהיכן תגיע התנגדות - "קרטל יבואני הרכב ישכור לוביסטים במאות אלפי שקלים לאדם"
בשבוע הבא: הקרב על הרפורמה בשוק הרכב מגיע לכנסת. ביום רביעי הקרוב צפויה הכנסת להצביע בקריאה ראשונה על הצעת חוק ממשלתית, שאמורה להגביר את התחרות בשוק הרכב, להוזיל את מחירי המכוניות ולצמצם את עלויות התחזוקה. הצעת החוק, שנוסח מעודכן שלה אושר בממשלה בסוף מאי, צפויה לעבור את מחסום הקריאה הראשונה ללא קשיים. עם זאת, לאחר שתאושר במליאת הכנסת תועבר הצעת החוק לוועדת הכלכלה, ושם צפוי להתפתח מאבק על חלק מסעיפיה, ובעיקר אלה הנוגעים לייבוא כלי רכב.
"קרטל יבואני הרכב ישכור לוביסטים"
לאחר אישור ההצעה בממשלה אמר שר התחבורה, ישראל כץ, כי "עכשיו המערכה עוברת לכנסת. קרטל יבואני הרכב ישכור לוביסטים ויבטיח להם תגמול של מאות אלפי שקלים לאדם, אם יצליחו להשפיע על חברי הכנסת להתנגד לחוק או לשנות את תוכנו".
השר, שהבטיח כי יתייצב "באופן אישי בוועדת הכלכלה, כדי לוודא שהחוק יעבור ללא שינוי", גם אמר כי "הרפורמה תוזיל לכל בעלי הרכב את עלויות חלקי החילוף, הטיפול וקניית הרכב, ותקנה לי סמכות לבטל רישיון של יבואן שינסה לפגוע בתחרות".
מנגד, בשוק הרכב אומרים כי תחזיות השר, לפיהן מחירי המכוניות יירדו ב-20%, אינן ריאליות. בכיר בשוק אמר לאחרונה ל-ynet כי "גם אם יחליטו היבואניות להפסיק להרוויח, אי אפשר להוריד את המחיר ב-20%. מספיק לבחון את הדו"חות הכספיים של היבואניות, כדי להבין שזה בלתי אפשרי".
בעניין זה ראוי לציין כי גם ועדה בינמשרדית, שעם חבריה נמנו נציגים ממשרדי התחבורה והאוצר, מצאה כי "בניכוי מרכיב המיסוי, רמות המחירים של רכבים חדשים אינן חריגות באופן מיוחד מהמקובל בעולם". אותו צוות גם מצא כי בשוק הרכב אין כשלים מהותיים בתחרותיות, וזאת בניגוד לעמדת השר כץ.
סמכות חריגה ובלתי-מידתית?
בשוק הרכב טוענים כי הבעיה המהותית בחוק המוצע היא סמכות חריגה ובלתי-מידתית שהוא מקנה לשר התחבורה, וזאת מבלי שייקבעו אמות מידה ברורות ושקופות להפעלתה. למשל, השר יוכל לשלול רישיון יבוא ממי שלדעתו פוגע בתחרות בשוק הרכב, אך בהצעת החוק אין תנאים המגדירים מהי תחרות, ומה תיחשב פגיעה בתחרותיות.
אמנם על-פי הצעת החוק הממשלתית תוקם ועדה מייעצת לשר - "ועדה מייעצת לייבוא רכב ולשיווקו" - אשר בין השאר תייעץ לשר בעניין ביטול רישיונות יבוא, או סירוב לחדש רישיונות קיימים. אלא שהרכב הוועדה נראה לבכירים בשוק הרכב בעייתי. ששלושה משבעת חברי הוועדה יהיו עובדי משרד התחבורה, ושניים נוספים יהיו נציגי ציבור - נציגים שהתנאים לבחירתם אינם ברורים.
ראוי לציין כי חלק משמעותי ברפורמה המוצעת עוסק בתחום המוסכים וחלקי החילוף. במשרד התחבורה אומרים כי הרפורמה תביא להסרת חסמים "שמנעו עד כה את הוזלת החלפים". למשל, המשרד הסביר כי ביטול דרישות ייחודיות לשוק הישראלי יביא להגדלת היצע החלפים, ולכן גם להורדת מחירים. הרפורמה כוללת גם את הסדרת שוק הייבוא האישי - מהלך שישפיע בעיקר על מי שרוכש מכונית יוקרה.
בעניין מחירי החלפים, בשוק הרכב יש מי שאומרים כי חלק מהסעיפים המוצעים אמנם ראויים, אך השפעתם עלולה להתברר כזניחה. לדברי בכיר בשוק, חלקי החילוף לא יוזלו משמעותית בעקבות יישום הרפורמה, שכן אחת הבעיות העיקריות בתחום זה נוגעת לאותם חלפים שמחיריהם מושפעים ישירות מהתנהלות חברות הביטוח - התנהלות שאינה מפוקחת על-ידי משרד התחבורה.