שתף קטע נבחר
 

הפתעה לנכים - משרד התחבורה גילה את המחשב

מדוע לוקח זמן כה רב לקבל תו נכה? למשרד התחבורה יש הסבר מעניין - הפקת התו מתחילתו ועד סופו מתבצעת בעיקר באופן ידני. מתי יתקצר הזמן? כשבמשרד יעברו לטיפול ממוחשב

נכים יקרים, התאזרו בסבלנות - משרד התחבורה מטפל בפניות שלכם באופן ידני, וחסרים לו עובדים. משרד התחבורה מודה כי הטיפול האיטי בבקשות לקבלת תגי חניה לנכים, נובע מכך שהתהליך נעשה ברובו באופן ידני. בתגובה לעתירה שהוגשה לבג"ץ, גם מסבירים שם כי מחסור בכוח אדם תורם להתארכות הטיפול בפניות הנכים.

 

ומתי להערכת משרד התחבורה ניתן יהיה להאיץ את תהליך קבלת תו חניה? עד סוף 2013, שכן עד אז יחלו פקידי המשרד לבצע את התהליך - לפחות באופן חלקי - באמצעות מערכת ממוחשבת, שאולי תאפשר את קיצור הזמן הנדרש לטיפול בפניות.

 

תהליך הטיפול בבקשות - ברובו המכריע ידני" (צילום: ויז'ואל/פוטוס) (צילום: ויז'ואל/פוטוס)
תהליך הטיפול בבקשות - ברובו המכריע ידני"(צילום: ויז'ואל/פוטוס)

 

ראוי לזכור כי נגד הטיפול של משרד התחבורה בהנפקת תגי חניה לנכים, נמתחת ביקורת חריפה כבר תקופה ארוכה. בין השאר, הורים לילדים אוטיסטים וחולי סרטן בתקופת טיפולים כימותרפיים או הקרנות, מתלוננים כי המשרד דוחה רבות מהבקשות המוגשות לו. במקרים אחרים נטען כי הטיפול מתמשך תקופה ארוכה מן הראוי, וכתוצאה מכך נגרם לנכים ולחולים סבל מיותר.

 

גם מבקר המדינה מצא ליקויים חמורים בהתנהלות זו של משרד התחבורה. בדו"ח שפורסם במאי 2012, נמצא כי "בין הפונים למשרד התחבורה היו חולים הזכאים לתג חניה זמני, למשל עקב טיפולים כימותרפיים או טיפולי דיאליזה. התמשכות ההליך הביאה לכך שחלק מהחולים קיבלו את התג הזמני כמה חודשים לאחר מועד הגשת הבקשה, ולמעשה לאחר התקופה - או מרביתה - שבה הם נזקקו לו, ואפשר גם כי לאחר מותם".

 

מחשבים זה כל-כך שנות ה-80

בהתיחסות ללוחות הזמנים לטיפול בבקשות לתגי חניה לנכים, מסבירים במשרד התחבורה לבג"ץ כי "לוחות הזמנים נגזרים כעת מהיותו של תהליך הטיפול בבקשות, ברובו המכריע ידני, וממחסור בכוח אדם המיועד לטיפול בכמות העצומה של בקשות - כאלפי בקשות - המוגשות למשיבים בממוצע מדי חודש". בשנה שעברו אמרו בכירים במשרד התחבורה כי מספר הבקשות מגיע לכ-4,500 בחודש.

 

כדי לייעל את התהליך, ולקצר את הזמן בין הגשת הבקשת והנפקת תג חניה או מתן תשובה אחרת, מבטיחים במשרד התחבורה להכניס לשימוש מחשבים. "פעילות למיחשוב חלקי של אופן הטיפול בבקשות, מצויה בתוכנית העבודה של משרד התחבורה לשנה זו", הם אומרים בהתייחסות שהוגשה לבג"ץ. "להערכת גורמי המקצוע אצל (משרד התחבורה), פעילות זו צפויה להסתיים עד סוף שנת 2013, ויש להניח, כי תהא לה השפעה על קיצור לוחות הזמנים".

 

שמישהו יקח מאיתנו את העול הזה

בכירי המשרד לא הסתירו במהלך השנים את חוסר שביעות רצונם מכך שהטיפול בתגי הנכים הועבר לאחריותם. "צריך לשים את זה על השולחן, אנחנו עושים את זה בלית ברירה", הודה בכיר באגף הרישוי רק בשנה שעברה. "אני אומר משהו, אני רוצה להעביר את הסמכות (הזו). הסמכות למתן תג נכה בישראל לא צריכה להיות (בידי) משרד התחבורה".

 

גם בעיית המחסור באמצעים וכוח אדם, אינה חדשה. לפני שנה, בדיון בוועדת פניות הציבור של הכנסת, אמר מנהל אגף הרישוי באותה עת כי "משרד התחבורה קיבל את האחריות למתן תווי חניה במרץ 2008, לפני כן היה באחריות של משרד הבריאות. אני יכול לומר... שזה עבר למשרד התחבורה, ולא נעשית עבודת מטה נכונה. קיבלנו אחריות אבל לא קיבלנו אמצעים, לא בהיבט של אמצעים פיזיים, ולא בהיבט של כוח אדם".

  

סגנו אמר באותה ישיבה דברים לא פחות חמורים. "אנחנו לא מבינים ברפואה, לא מבינים באוטיזם, לא מבינים בכלום, לצערי", הוא הסביר לחברי הוועדה המופתעים. "אנחנו מבינים ברשיונות נהיגה, ברשיונות רכב. קובץ רכב נמצא באגף הרישוי, זו הסיבה היחידה שזה עבר אלינו". התגובה שהועברה לבג"ץ מלמדת שרק מעט השתנה מאז תחילת הטיפול של המשרד בתגי הנכה, ועד היום.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
משרד התחבורה: "אלפי בקשות מדי חודש"
צילום: ויז'ואל/פוטוס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים