שתף קטע נבחר
 

מחלוקת בממשלה: נמל פרטי אחד או שניים?

הרפורמה בנמלי הים מגיעה לנקודת ההכרעה, ומשרדי האוצר והתחבורה חלוקים: שר התחבורה כץ רוצה להקים שני נמלים במקביל, ובאוצר תומכים בנמל אחד. לוויכוח מצטרף גם ראש עיריית חיפה, יהב, שמכריז: בראייה לאומית כלכלית וחברתית, יש להעדיף את הקמת נמל המפרץ בחיפה

בימים הקרובים יוכרע עתיד הרפורמה בנמלי הים , ובין משרדי התחבורה והאוצר מתנהלים דיונים באשר למתווה שבו תיושם. במסגרת הרפורמה יוקם נמל פרטי ליד אחד מנמלי הים הקיימים, ונראה כי המחלוקת העיקרית בין המשרדים היא מספר הנמלים שיוקמו. על-פי הערכות, שר התחבורה, ישראל כץ, מעוניין להקים שני נמלים במקביל, ואילו באוצר סבורים כי שיקולים תקציביים מטים את הכף לטובת הקמת נמל אחד.

 

 

אתמול (ב') נפגש השר כץ עם שר האוצר, יאיר לפיד, כדי לדון במתווה הרפורמה. במערכת הפוליטית אומרים כי בימים הקרובים ייפגשו השניים פעם נוספת, ובמקביל נערכים דיונים בדרגים המקצועיים בשני המשרדים. אם יוחלט להקים נמל אחד תחילה, אחת הסוגיות הרגישות שיוכרעו בקרוב תהיה היכן להקים אותו - באשדוד או בחיפה. להחלטה זו צפויות השלכות פוליטיות, חברתיות וכלכליות, הנבחנות כעת במשרדי התחבורה והאוצר. 

 

על ההשלכות החברתיות - וגם הפוליטיות - אפשר ללמוד מדברים שאמר היום (ג') ראש עיריית חיפה, יונה יהב. "בראייה לאומית כלכלית וחברתית, יש להעדיף את הקמת נמל המפרץ בחיפה על-פני נמל הדרום שתוכנן באשדוד", אמר יהב בהתייחס לסוגיית מיקום הנמל החדש. "בעוד שאשדוד צמחה בעשורים האחרונים בקצב מואץ, סבלה חיפה מצמיחה איטית ביחס לצמיחת המשק, תוך איבוד אוכלוסייה משמעותי למחוז המרכז ותל-אביב".

 

נמל חיפה, מבט מהאוויר (צילום: אריאל ורהפטיג) (צילום: אריאל ורהפטיג)
נמל חיפה, מבט מהאוויר(צילום: אריאל ורהפטיג)

 

בנוסף, להחלטה בנוגע למיקום הנמל תהיה השפעה גם בכל הנוגע ליחסי העבודה עם הוועדים. הקמת נמל שיתחרה ישירות באחד הנמלים הקיימים צפויה להיתקל בהתנגדות נמרצת מצד ועדי העובדים, כפי שכבר הבהירו העומדים בראשם - מאיר תורג'מן מחיפה ואלון חסן מאשדוד. השעייתו של חסן ביום ראשון אמנם התקבלה בשמחה בחלק ממשרדי הממשלה, אך היא אינה צפויה לשנות את עמדת הוועד באשדוד או לרכך את התנגדותו.  

 

קודם מכרז, אחר כך מו"מ עם הוועדים?

שר התחבורה כץ הבהיר בחודש שעבר כי משא ומתן עם ועדי העובדים וההסתדרות יחל רק לאחר שיפורסמו המכרזים להקמת הנמל הפרטי. במשרד התחבורה ציינו כי בתחילת יולי יפורסמו שני מכרזים - האחד להקמת הנמל, והאחר להפעלתו. אם תתקבל כעת עמדת המשרד, יתכן כי יפורסמו במקביל שני מכרזים נוספים, להקמה והפעלה של נמל פרטי שני.

 

יש לציין כי בעבר הוערך כי ועדי העובדים, בגיבוי ההסתדרות ובשיתוף פעולה עם החברות הממשלתיות המפעילות את הנמלים, ינסו להשתתף במכרזים להקמת הנמל החדש. אלא שלאחרונה הודיע הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, כי בכוונתו להכריז על נמלי אשדוד וחיפה כ"קבוצות ריכוז", בכפוף להליך שימוע. אם יממש הממונה את כוונתו, לא יוכלו העובדים להשתתף במכרזים. 

 

ראוי גם להזכיר כי על הקמת נמלים חדשים הוחלט בעשור הקודם, אך יישום ההחלטה התקדם באיטיות. אמנם משרד התחבורה, באמצעות חברת נמלי ישראל (חנ"י), קידמו את הליכי התכנון, אך איומי עובדים סיכלו התקדמות בשטח.

 

כעת נראה כי הממשלה נחושה ליישם את הרפורמה, ועל כך אפשר ללמוד מדברי השר כץ, שהבטיח רק בשבוע שעבר כי "איש לא ימנע מהמדינה ייעול. הימים הללו חלפו וכדאי ש(הוועדים) יפנימו את המסר".

 

עם זאת, בסוגיה הנוגעת ליכולתה של הממשלה למנוע שביתות ועיצומים, נראה כי יש מחלוקת משמעותית בין משרדי האוצר, התחבורה ומשרד ראש הממשלה. בזמן שהשר כץ ומשרד רה"מ מעוניינים לקדם חוק שיגביל את יכולתם של ועדי הנמלים לשבות, במשרד האוצר אמרו רק לאחרונה כי הנושא כלל אינו עומד על הפרק. למעשה, בהסתדרות אמרו כי השר לפיד הבהיר ליו"ר ארגון העובדים, עופר עיני, כי הוא מתנגד ליוזמת החקיקה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים