תגידו שלום לשרשרת האופניים - יש לה מתחרה
שאלתם עצמכם פעם איך לא מצאו פתרון יעיל, נקי ושקט יותר לשרשרת האופניים, זו שתמיד תהיה לא-מספיק מתוחה ויותר-מדי מלוכלכת? אם לא, זה הזמן. ויש לנו כמובן תשובות לשאלה
שרשרת אופניים, אם בוחנים זאת אובייקטיבית, היא המצאה לא-כל-כך ידידותית למשתמש: היא מלכלכת, דורשת תחזוקה מאסיבית בדמות ניקוי, שימון, והחלפה כל קילומטרז' די קצר, אם היא נקרעת צריך כלים מיוחדים כדי לחבר אותה מחדש וגרוע מכל - רק מעטים באמת מתעסקים בזה. וכעת נדלג עוד כמה עשרות מילים של הקדמה מיותרת, ונעבור לעניין. אם זה תלוי בנו, זמנה של השרשרת לזוז הצדה ולפנות מקום לפתרון טוב יותר, הגיע זה מכבר. למעשה, פתרון כזה מיושם ועובד היטב על מגוון אופני סינגל-ספיד (בלי הילוכים) ואופני עיר שונים. נא להכיר - "רצועה".
- רוצים לקרוא עוד על אופניים? ממתינים לכם ב-Bikepanel
רצועות-במקום שרשרת מופיעות בינתיים בקטגוריות ייעודיות בלבד, למשל אופני קסטום: זוג אופניים בהזמנה מיוחדת ומפורטת של לקוח אנין. אחת הסיבות לכך - וכן, פוזה אינה סיבה זניחה - היא מורכבות התאמת רצועה לשלדת אופנים קיימת הנדרשת להתאמות. החל מיצירת מקום לרצועה, וכלה במנגנון פתיחה של השלדה דרכו אפשר להכניס אותה למקומה. זכרו, בניגוד לשרשרת, כאן אין אפשרות לפרק חוליה ולהשחיל למקום. מה שמסביר מדוע חווינו רצועה לראשונה דווקא בזוג אופניים שתכנן ובנה עבור עצמו ארי, כוריאוגרף ואומן המייצר שלדות בוטיק לרוכבים אניני טעם כמוהו. רכבנו לזמן-מה על אופניים שבנה עם רצועה, וגילינו תחליף מצוין שאינו רק הצהרה אופנתית, אלא בעיקר שקט מופתי.
בעד, נגד - אם בכלל
מלבד תפקידה כמקדמת קריאות התפעלות ופליאה מפי הסביבה הקרובה, הרצועה מתפקדת כמובן באופן דומה לשרשרת, שכן גם היא מעבירה את כוח הרגליים לתנועת הגלגל האחורי, ועושה זאת באמצעות הצמדות לשני גלגלי הפעלה מלפנים ומאחור - נכון, כאלה המבצעים עבודת גלגלי שינייים קלאסיים.
בצד החיובי של השימוש ברצועה ניתן למנות את הנתונים החיוביים הבאים:
- שקטה לחלוטין
- אינה דורשת שימון
- דורשת תחזוקה מעטה בלבד
- לא מלכלכת
- לא סופחת לכלוך ולכן פועלת בצורה מיטבית בכל מצב
- קל מאד לנקות אותה - שטיפה מהירה במים
- מחזיקה כנראה יותר זמן מעמד
אלא שמסתבר כי גם היום, עם כל הידע שנצבר והחומרים המרוכבים שעומדים לרשותנו, הרצועה כך מסתבר אינה יעילה כמו שרשרת. יעילה במובן של "מעבירה את הכוח עם כמה שפחות הפסדים. מחקר שנערך על-ידיFriction Facts בשיתוף עם אתר BikeRadar העלה כי רמת החיכוך של רצועה גדולה פחות או יותר בכ-30% מזו של שרשרת, כאשר מותחים אותם ברמה הנדרשת כדי למנוע החלקות של הרצועה. מעניין לציין כי הרצועות דווקא יותר יעילות באפס מתיחה - אולם זה כמובן מצב תיאורטי בלבד. נשמע כמו נתון משבית שמחה, אבל במפתיע, האתר המקצועי טוען כי מדובר בהבדל שמרבית הרוכבים הרגילים, בתנאי רכיבה רגילים, לא יחושו בו.
ועוד. הרצועה אינה יכולה לעבוד עם מעבירי הילוכים קיימים, אלא רק עם "הילוכים-פנימיים" שקיימים - בינתיים - רק בתצורה עירונית (שימאנו נקסוס), או מערכת של רולהוף, מערכת הילוכים פלנטרית איכותית במיוחד, סגורה, אטומה ומוגנת בתוך הנבה לשימוש בשטח, אולם יקרה וכבדה יותר מהמערכות הסטנדרטיות.
מצד שני, כך עוד האתר, לאופני עיר או שבילים מתאימה הרצועה באופן מושלם. צריך רק לזכור כי היא אינה מאפשרת שימוש במעבירי הילוכים מסורתיים, ולכן תידרש התאמה ל"נאבות" מיוחדות בעלות הילוכים פנימיים. הנה דוגמה נאה במיוחד לאופני עיר עם רצועה:
מי מייצר, כמה ולמה
Gates היא החברה שמייצרת - פחות-או-יותר באופן בלעדי - רצועות למגוון תחומים, ובכל הנוגע לאופניים היא לא צריכה להתמודד עם תחרות כלשהי. כבר מספר שנים שהיא משווקת רצועות שכאלה, יחד עם כל קיט ההרכבה הנדרש, שכן "גלגלי השיניים" תואמים וייחודיים לרצועה. רק לפני שאתם אצים רצים להזמין קיט הסבה כזה, זכרו כי מאחר ולא ניתן לקצר או להאריך, חובה לקבוע מראש בדיוק איזה אורך רצועה דרוש.
ומעבר לכך, כאמור, לא כל שילדה מהמדף מתאימה לרצועה. כדי להשחיל אותה צריך שלדה שנבנתה מראש לכך. אגב, מתיחת הרצועה קבעת עם כלי מיוחד. ושיא השיאים, יש לכך אפילו אפליקציית אייפון המקליטה את טון הרצועה בפריטה עליה, ומנתחת את עוצמת המתיחה לפי הצליל.
ולשאלת השאלות, האם השרשרת עומדת לפרוש? לא כל-כך מהר, אבל האלטרנטיבה שכבר היום נראית מצוין באופני סינגל ספיד ועיר, צפויה מן הסתם לגדול בעתיד.