שתף קטע נבחר
 

רפורמה ברישיון: הגיל יורד, המחיר לא

בתחילת יולי תיושם רפורמה בלימודי הנהיגה, ובמסגרתה יוכלו צעירים לקבל רישיון כבר בגיל 16 ו-9 חודשים. אבל דבר אחד לא ישתנה - המחיר שישלמו הצעירים למורה הנהיגה עבור השימוש במכוניתו בזמן מבחן הנהיגה, יישאר יקר פי 4 ממחיר שיעור

בעוד כשבועיים יוכלו תלמידי נהיגה לקבל היתר נהיגה זמני כבר בגיל 16 ו-9 חודשים, במסגרת הנהגת "רישיון נהיגה מדורג", הכולל גם את הכפלת תקופת הליווי משלושה חודשים לחצי שנה. אלא ששינוי שיטת לימוד הנהיגה לא יפתור את בעיה כלכלית המעיקה על צעירים בבואם לקבל רישיון - המחיר שגובים מורי הנהיגה עבור השימוש במכוניתם במבחן הנהיגה ("טסט") לא ישתנה, ויישאר גבוה עד פי 4 ממחיר שיעור נהיגה. 

 

תהליך קבלת רישיון נהיגה מהווה הוצאה כלכלית משמעותית עבור צעירים ומשפחותיהם, ובעיקר אלה שנמנים עם השכבות החלשות. העלות הממוצעת של היא כ-6,000 שקלים, ועלולה להגיע גם לכ-9,000 שקלים. מורים גובים כ-400 שקלים עבור השימוש במכוניתם במבחן מעשי, לעומת מחיר של כ-100 שקלים לשיעור נהיגה. בממוצע, תלמיד נהיגה נדרש לשלושה מבחנים מעשיים, כך שמורה מרוויח כ-1,200 שקלים מהעמדת מכוניתו לרשות התלמיד.

 

הממוצע: שלושה מבחנים מעשיים, 1,200 שקלים לתלמיד (צילום: סבסטיאן שיינר) (צילום: סבסטיאן שיינר)
הממוצע: שלושה מבחנים מעשיים, 1,200 שקלים לתלמיד(צילום: סבסטיאן שיינר)

 

בתגובה לפניית ynet אמרו במשרד התחבורה כי "הנושא נמצא בבחינה בימים אלה אצל מנכ"ל המשרד". אולם, יש לציין כי משרד התחבורה בוחן את הנושא שנים ארוכות. כבר לפני ארבע שנים אמרו שם כי הם בוחנים הטלת פיקוח על מחיר השימוש במכונית המבחן, כך שהמחיר יהיה "עד גובה של שני שיעורי נהיגה". מאז חזרו בכירי המשרד על הרעיון בהזדמנויות שונות, אך עד כה לא יושם דבר.

 

"שקול לסכום של 6-8 שיעורים"

עד תחילת העשור הקודם הוטל פיקוח על מחיר השימוש במכוניתו של המורה, אך ב-2001 לא ביקש משרד התחבורה לחדש את הצו הרלוונטי. בעקבות הסרת הפיקוח עלה המחיר בשיעור של כ-400%.לפני כשלוש שנים הזהיר מרכז המחקר של הכנסת כי המחיר הגבוה עלול לגרום לכך שמורים יגישו תלמידים למבחנים כאשר הם אינם כשירים, שכן "הרווח משני מבחני נהיגה, שמשכם יחד כשעה בלבד, שקול לסכום המתקבל מ-6 עד 8 שיעורים ביום".

 

במשרד התחבורה מודעים היטב למצב הבעייתי. כבר ב-2009 אמרו שם כי הם שוקלים להחזיר את הפיקוח על המחיר, וב-2011 הבהיר שר התחבורה, ישראל כץ, כי משרדו יגביל את המחיר לפי שניים ממחיר שיעור נהיגה, במקום פי 4 כיום. "היום גובים מורי נהיגה מחיר של שלושה או ארבעה שיעורים, ומנצלים את התלות של התלמיד", אמר השר כץ בתשובה לשאילתה שהוקראה במליאת הכנסת.

 

בתחילה תוכנן כי החזרת הפיקוח תתבצע במסגרת רפורמה בלימודי הנהיגה, שכללה את החלפת הלימוד באמצעות מורים פרטיים בלימוד במרכזי לימוד ייעודיים (מל"נים). אולם בנובמבר 2011 בוטלה הרפורמה, ובעקבות זאת נדחתה החזרת הפיקוח. לפני שנה מסר משרד התחבורה למרכז המחקר של הכנסת כי הוקמה ועדה לבחינת העלות הכוללת של לימודי הנהיגה, ובכלל זאת מחיר השימוש במכונית המבחן. "הוועדה תידרש לגבש מדיניות עד סוף 2012", הבטיחו שם.

 

ראוי לציין כי מורי הנהיגה אומרים כי התייחסות למחיר השימוש במכוניתם, ללא מרכיבים אחרים, גורמת לעיוות בלתי ראוי. זאת, מאחר שיש לבחון את מכלול העלויות של המורים, הכולל בין השאר את מחיר המכונית, רישוי, ביטוח, דלק ובלאי. בדיונים שנערכו בשנים האחרונות בוועדת פניות הציבור של הכנסת, גם אמרו מורי נהיגה כי מול העלייה במחיר השימוש במכונית המבחן, יש לזכור כי מחירם של שיעורי הנהיגה עצמם לא עלה תקופה ארוכה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: הרצל יוסף
הדרך הארוכה והיקרה לרישיון הנהיגה
צילום: הרצל יוסף
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים