תקופת ליווי - למה נהג ג'ובניק צריך פחות מאזרח?
במשרד התחבורה הוחלט כי תקופת ליווי נהג חדש תוכפל בזמן ותחייב 50 שעות נהיגה לפחות. מדוע אם כך מחוייב נהג בוס בעשירית משעות הליווי בלבד?
משתלם להיות "נהג בוס". בעוד כשבועיים יחל משרד התחבורה ביישום "רישיון נהיגה מדורג", במסגרתו יוקדם גיל הוצאת הרישיון ל-16 שנים ותשעה חודשים, ותוכפל תקופת הליווי משלושה חודשים לחצי שנה. בתקופה זו יידרשו מרבית הצעירים לנהוג לצד מבוגר במשך 50 שעות לפחות במצבי נהיגה שונים. אבל מדוע רק מרביתם, ולא כולם?
למשל, מתגייסים שעוברים תוכנית "חונכות נהיגה" צה"לית יהיו פטורים מליווי, ויזכו בהקלות משמעותיות לעומת צעירים שנדרשים לליווי "אזרחי". על-פי נוהל של משרד התחבורה, תוכנית החונכות ל-"נהגי יחידה" כוללת ראיונות, תדריכים ו"הדרכה מעשית מינימלית על-ידי קצין הרכב במשך 5 שעות נהיגה ביום, וחצי שעה עד שעה בלילה". ובמלים אחרות, כעשירית בלבד ממכסת שעות הליווי של צעירים שאינם עוברים חונכות צה"לית.
מנגד, נהגים לוחמים, שדרגת הרישיון שלהם היא "C1", נדרשים לעבור הכשרה מעשית ארוכה הרבה יותר. בנוהל של משרד התחבורה מובהר כי הם נדרשים לעבור הכשרת נהיגה מעשית של 20 שעות - 15 ביום ו-5 בלילה. נהגים מקצועיים, בעלי דרגת רישיון "C", עוברים חונכות של 50 שעות במרכז התובלה של צה"ל.
ראוי לציין כי גם צעירים שאינם יכולים לקבל ליווי במסגרת המשפחה, וזכאים לתמיכת המדינה במימון ליווי על-ידי מורה נהיגה, נדרשים לעמוד בתוכנית ארוכה מזו של אותם "נהגי יחידה" בצבא. על-פי משרד התחבורה, צעירים אלה יקבלו מימון לביצוע 12 שעות ליווי עם מורה מוסמך, מהן 4 שעות בכבישים עירוניים, 4 שעות בכבישים בינעירוניים ועוד 4 שעות בלילה.
האם יש פגם בדרישות השונות שמציבה המדינה בפני צעירים בעלי רישיון חדש? "אם שר התחבורה חושב שצריך ליווי של 50 שעות - (אז) כולם צריכים ליווי של 50 שעות", אמר רק לאחרונה יו"ר עמותת בטיחות. "אם (השר) חושב אחרת, אז הוא אומר בעצם - אנחנו מתירים שינהגו על הכביש נהגים טובים ונהגים רעים. לא ייתכן שהדרישה מהילד של השר לא תהיה כמו הדרישה מרותי מחדרה, ומהילד שלי והילד שלך".
גם מורי נהיגה כבר הביעו ביקורת על קביעת דרישות מופחתות מצעירים שיהיו זכאים לתמיכה מהמדינה. שי ברק, מורה ותיק, הסביר בוועדת הכלכלה בדצמבר האחרון כי "הקטע הזה עם ה-12 שעות, שתלמיד שאין בידו להשיג מלווה יכול להמיר... יש פה איזושהי בעיה, שאותן 12 שעות, אם יתפרסו על שישה חודשים, יש פה יותר הפסד מאשר רווח, כי למעשה מה שיקרה זה שהתלמיד ייקח שעה בשבועיים".
אגב, הסיבה לכך שצעירים הזכאים לתמיכה נדרשים לבצע ליווי מקוצר, היא תקציבית. כך בדיוק הסבירה סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חווה ראובני, בדיון שנערך לאחרונה בוועדת הכלכלה - "אנחנו אומרים שקיצור השעות לליווי מאילוצים תקציביים, מיועד אך ורק לאוכלוסיית הזכאים המצומצמת שהוגדרו בתקנות. לאלה אנחנו ניתן תקופה מקוצרת. המדינה פשוט לא מסוגלת לספוג 50 שעות (של ליווי)".