שתף קטע נבחר
 

אלון חסן? "זה רק קצה הקרחון של השחיתות"

עובד נמל אשדוד שהסתכסך עם בכיר בוועד ואיבד את ההיתר לשמש כשופט כדורגל, וסמנכ"ל משאבי האנוש שפוטר בשביל שקט תעשייתי עם הוועד. כמה מקרים שיכולים לשפוך אור על הקשר שהתקיים לאורך השנים בין הנהלת הנמל לבין הוועד

בשבוע החולף סערה הארץ. יו"ר ועד נמל אשדוד, אלון חסן, השעה את עצמו בעקבות פרסומים אודות חברות פרטיות הנמצאות בבעלותו, ואשר מנהלות קשרים עסקיים עם הנמל. דירקטוריון נמל אשדוד, נישא על גלי ביקורת ציבורית שהופנתה נגד חסן, אזר אומץ והורה על הפסקת הקשרים בין הנמל ושתיים מחברותיו הפרטיות של חסן. אבל כלל לא בטוח שראוי להריע לאומץ של הדירקטוריון וההנהלה.

 

 

בדיון קצר שנערך השבוע במליאת הכנסת, התייחס ח"כ יצחק וקנין מש"ס לפרשיית חסן ונמל אשדוד. "אני חושב שהדבר הזה מעורר הרבה תהיות, כיוון שבכל זאת, מדובר בדירקטורים שיושבים ומנהלים את המערכת הכלכלית בנמל", אמר וקנין. "לצערי הרב, הייתה פה עצימת עיניים או ידיעה ברורה, ומישהו העדיף להתקפל מול הכוחות של יושב-ראש הוועד". 

 

על איזו עצימת עיניים או ידיעה ברורה מדבר ח"כ וקנין? הנה כמה מקרים, שיכולים לשפוך מעט אור על הקשר ההדוק שהתקיים לאורך השנים בין הנהלת נמל אשדוד, ועד העובדים והעומדים בראשו.

 

העובד שרק רצה להיות שופט כדורגל

שלומי בניטה הוא עובד בנמל אשדוד, ומשמש כבר שנים רבות שופט כדורגל ומאמן כושר. עיסוקיו הנוספים גלויים וידועים, וקיבלו היתר כדת וכדין מהנהלת הנמל. אלא שלפתע, ב-2010, בוטל ההיתר. בניטה עתר נגד ביטול ההיתר לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, ובעקבות זאת נחשפה פרשה עגומה במיוחד, שבה מככבים ועד עובדי הנמל, ההנהלה - והקשר ההדוק שמתקיים ביניהם.  

 

"נוסף על עבודתו בנמל, משמש (בניטה) מזה כ-17 שנה כעוזר שופט בכיר בליגת העל בכדורגל וכשופט בינלאומי, וכן משמש כמאמן כושר גופני", כותבים שלושת הדיינים שדנו בעתירה של בניטה. "מעת לעת פנה (לחברת הנמל) וביקש היתר לעסוק בעיסוקו הנוסף כשופט כדורגל, והיתר זה ניתן לו". אז למה בוטל פתאום ההיתר?

 

כך נקבע בפסק הדין: "כעבור זמן מה ממתן ההיתר... נתגלע סכסוך על רקע אישי בינו לבין אחד מעובדי (חברת הנמל) המשמש בתפקיד בכיר. העובד הבכיר אחראי על סידור העבודה של כל העובדים בסקטור התפעול בנמל ושל מנהלי העבודה, ומשמש כחבר ועד מנהלי העבודה. אין חולק כי מדובר בעובד בעל מהלכים רבים בנמל". 

 

ובמלים פשוטות, בניטה הסתכסך עם בכיר בוועד העובדים של הנמל. ועד מהרה התברר שסכסוך שכזה הוא צעד לא מוצלח בכל הנוגע לקריירה של בניטה כשופט כדורגל. כחודשיים בלבד לאחר שקיבל היתר להמשיך בעיסוקיו בתחום הכדורגל, קיבל בניטה הודעה מסמנכ"ל הנמל - "הנני מפסיק לעת זו ועד להודעה חדשה את העבודה הפרטית". 

 

בבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, טען בניטה כי "בעקבות הסכסוך שפרץ בינו ובין העובד הבכיר, רצו ראשי הוועד לעזור לעובד הבכיר המקורב אליהם, והשפיעו על הנהלת החברה לקבל את ההחלטה (לבטל את ההיתר, ש.ה)... ההנהלה קיבלה את ההחלטה בעקבות לחצים שהופעלו עליה מצד ועד התפעול, מתוך שיקולים לא עניינים ומניעים זרים - כניעה ללחצי הוועדים". 

 

נמל אשדוד (צילום: אלעד גרשגורן) (צילום: אלעד גרשגורן)
נמל אשדוד(צילום: אלעד גרשגורן)

 

בחברת הנמל דחו את הטענות מכל וכל. "ההחלטה מבוססת על שיקולים ראויים וסבירים", הסבירו שם. "עבודתו הנוספת (של בניטה) גרמה למתיחות בינו לבין העובד הבכיר, וזו יצרה תסיסה בנמל, שפגעה בעבודה השוטפת... יש (בסכסוך) כדי להשפיע על יחסי העבודה בנמל, וכפועל יוצא מכך על השירות ש(הנמל) נותן ללקוחות". כן, קראתם נכון - הנמל טען כי עיסוקו של בניטה כשופט ומאמן כושר פוגע בלקוחות. 

 

בית הדין לעבודה לא התרשם מטיעוני הנמל. "דווקא על רקע מערכת יחסי העבודה בנמל, חשוב כי ההנהלה תדע להציב גבולות ברורים בין עניינים אישיים וענייני עבודה", נזפו הדיינים בהנהלה. "אל לה לאפשר הבאתם של סכסוכים אישיים אל תוך העבודה, לאפשר 'חיסולי חשבונות' פרטיים ולשמש כלי שרת בידי הוועדים או עובד בכיר". בית הדין הורה להשיב לבניטה את ההיתר, בכפוף להסכמה שכבר נתן להפסיק לשמש כמאמן כושר. 

 

"פיטורים כה מקוממים לא יבואו על פתרונם"

הנהלת הנמל הפעילה את סמכותה לא רק מול עובדים זוטרים. למשל, ב-2011 הוחלט להפסיק את עבודתו של אחד הסמנכ"לים בחברה. פיטורי עובד בכיר הוא צעד הנתון לסמכותם של המנכ"ל והדירקטוריון, גם אם אינם נעשים לעתים תכופות. אלא שבמקרה זה, התברר כי התהליך שהוביל לפיטורי הסמנכ"ל היה רצוף ליקויים, ואפשר למצוא "רמזים" לתרומה של ועד העובדים.

 

כאשר הגיע המקרה לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, מצאו הדיינים מציאות קשה. "נפלא מבינתנו כיצד במסגרת חברה ממשלתית, מנצל מנכ"ל פגישה עם סמנכ"ל כדי לבשר לו שמשרתו בוטלה, והכל במסגרת עדכון", כותבים הדיינים בפסק דין שפורסם באפריל האחרון. "כך עושה בעל המשרה הבכירה ביותר... זוהי דרך קלוקלת ונפסדת, שאין לה מקום במסגרת יחסי עבודה, שלא לדבר על יחסי אנוש בסיסיים". 

 

קצרה היריעה מלפרט את כל הליקויים שמצאו הדיינים בהחלטה להפסיק את עבודת הסמנכ"ל. אבל כדי להבין את משמעותם, הנה דברים שכתבו הדיינים במעין סיכום ביניים - "על חומרת הפגם שדבק בפיטורי (הסמנכ"ל) אין חולק. החברה הטעתה את (הסמנכ"ל) כי התקבלה החלטה בעניינו לפיה משרתו מתבטלת, שעה שבפועל לא כך היו הדברים... פיטורים כה מקוממים (ו)בולטים בחומרתם, לא יבואו על פתרונם באמצעות סעד כספי".

 

אך בכך לא מסתיימת הביקורת. "הליקויים שנפלו בהתנהגות המנכ"ל הרחיקו לכת", הבהירו הדיינים. "התברר שהעברת (הסמנכ"ל) מתפקידו כסמנכ"ל משאבי אנוש ב-2005 נעשתה על-רקע הטענה כי אינו מסתדר עם הוועדים. טענה זו לא הוכחה, וגם אם הייתה נכונה - לא התבררה די צורכה על-ידי המנכ"ל, על-רקע סכסוכים משפטיים שהיו קודם לכן, ובהם נמצא (הסמנכ"ל) כאמין, בשעה שיו"ר הוועד נמצא לא מהימן, בלשון המעטה".

 

בהמשך חוזר בית הדין ומתייחס לוועד העובדים, והשפעתו על התנהלות הנמל. "ליקויים נוספים נפלו בשיקול הדעת של המנכ"ל", כותבים הדיינים. "ליקויים אלה מצביעים ורומזים כי יתכן ויש רגליים לכך ששיקולים זרים נפלו בהחלטה על ביטול משרת (הסמנכ"ל) ופיטוריו... כמי ששמעו את המנכ"ל בעצמו, ברור היה לנו כי המנכ"ל העדיף להקריב את (הסמנכ"ל) לטובת שקט עם ראשי הוועדים".

 

על חומרת הליקויים שמצאו הדיינים, אפשר ללמוד מהחלטה חריגה, המובאת בסופו של פסק הדין - שבו הורו על החזרת הסמנכ"ל לעבודה בנמל. "העתק פסק הדין יועבר למנהל רשות החברות הממשלתיות, על-מנת שישקול האם יש מקום להורות כי לנוכח האמור, מנכ"ל החברה ויו"ר הדירקטוריון יחויבו אישית בתשלום החיובים הכספיים לפי פסק דין זה". 

 

"רק קצה הקרחון לשחיתות מאסיבית"

סגנית שר התחבורה, ציפי חוטובלי, הגיבה השבוע לדבריו של ח"כ וקנין בעניין נמל אשדוד. "ברור שזה רק קצה הקרחון לשחיתות מאסיבית שהייתה בקרב אותם ראשי ועדים", אמרה סגנית השר במליאת הכנסת. "נושאים אלו, המצויים באחריות הנהלת חברת נמל אשדוד ודירקטוריון החברה, נמצאים תחת בדיקה בהיבטים השונים, שעל פניו הינם בהחלט בלתי ראויים, ויש לטפל בהם בהתאם לאופיים וחומרתם".

 

בהמשך דבריה גם הבהירה סגנית השר חוטובלי כי "חייב (להיעשות) בדק בית יסודי באופן שבו התנהל הנמל בשנים שבהן הלכה ונבנתה אימפריית עסקים זו (של אלון חסן)... צריך לברר גם כיצד לא ננקטו כל צעדי מנע על-ידי הגורמים האחראיים להתנהגות זו בטרם קם הגולם על יוצרו".

 

הפרשיות שהוכרעו בשנים האחרונות בבית הדין לעבודה בבאר שבע, עשויות לסייע לסגנית השר לעשות את בדק הבית הנחוץ. כפי שכתבו הדיינים בעניינו של שופט הכדורגל בניטה, "טענת (נמל אשדוד) שלפיה ניתנה הסכמת נציגות העובדים להחלטת ההנהלה, היא בבחינת לעג לרש. שכן, ההחלטה נתקבלה לדרישת ועד העובדים, על מנת לרצות את העובד הבכיר... הסתמכות ההנהלה על הסכמת הוועד ממחישה את השימוש בכוחו של (בכיר) בוועד העובדים באופן הפסול ביותר".

פורסם לראשונה 21/06/2013 09:22

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נמל אשדוד
צילום: gettyimages
צילום: באדיבות נאור תקשורת
אלון חסן
צילום: באדיבות נאור תקשורת
מומלצים