להיות שם בשבילם - כל הזמן
בקיץ הזה הילדים שלכם לא יישבו עד ארבע בבוקר בגינות ציבוריות, לא יסתובבו בחדרי צ'טים באמצע הלילה ולא יתעוררו בצהריים. אם זה תלוי בשר החינוך שי פירון, הם ילכו למוזיאונים ולהצגות, יטיילו בארץ - ויחזרו לשנת הלימודים הבאה קצת יותר משכילים ותרבותיים
שנת הלימודים היא זמן בו נדרשים התלמידים למצות את הפוטנציאל שלהם, לנצל את הזמן ללמוד ולהחכים, ולהתאמץ לעשות הכל על הצד הטוב ביותר כדי להבטיח לעצמם עתיד טוב יותר.
- חדשות ועדכונים נוספים בעמוד הפייסבוק של ynet
לעומת זאת, החופש הגדול מאפשר לתלמידים לעבד את כל מה שעבר עליהם במהלך שנת הלימודים - לא רק בתחום הלימודים, אלא גם מבחינה חברתית ואף אישית-רגשית. אפשר לומר שחופשת הקיץ היא זמן "מילוי מצברים" עבורם, הם משנים אווירה וצוברים כוחות לקראת שנת הלימודים הבאה.
במשרד החינוך מאמינים שהחינוך לא מתחיל בשמונה בבוקר ומסתיים בשתיים בצהריים, ושהקשר בין התלמידים למורים לא נפסק גם בסופי שבוע ובחופשות. "העתיד של הילדים מצוי באחריות כולנו", אומר שר החינוך, שי פירון.
"חינוך אינו מוגבל בזמן ובמקום. חינוך אמיתי הוא חינוך פורץ גבולות. מהיום אנחנו מחנכים מסביב לשעון. בבוקר, אחה"צ ובערב. בשנת הלימודים ובחופשה, כולנו, ההורים, המורים והמדריכים, בבית הספר, בתנועת הנוער, ובמתנ"סים. מהיום, חינוך זו שפה, חינוך - זו בשורה, חינוך הוא תמצית התקווה, מאז ולתמיד".
חזון זה של משרד החינוך הפך באחרונה לתוכנית "מחנכים סביב השעון", שיוצאת היום לדרך ומטרתה להבטיח לילדים ולבני-הנוער חופשה בטוחה ומלאת פעילויות מעשירות. התוכנית, שתופעל בחודשיים הקרובים בכל המגזרים ובכל המחוזות, נבנתה בשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות, תנועות הנוער, משרדי הממשלה, ארגונים חברתיים ועוד.
במסגרת התוכנית יוכלו התלמידים בחופשה ליהנות מפעילויות חינוכיות, קייטנות ומפעלי קיץ, לילות לבנים במתנ"סים, מסיבות, סרטים, מוקדי התנדבות, הטבות באתרי בילוי, מוזיאונים ותיאטראות ואפילו תוכניות ייחודיות בטלוויזיה החינוכית. במקביל יפעיל המשרד קו פתוח להורים ולתלמידים, שבו הם יוכלו להעלות שאלות, לשתף ולהתייעץ עם מומחים.
כך למשל, אחת הפעילויות המרכזיות שיזם המשרד היא הקמת מתחמי אוהלים במוקדי מפגש מרכזיים של בני־נוער בחופש - בחופי הים בתל-אביב, בטבריה ובאילת, וכן בכיכר החתולות בירושלים. מתחמי האוהלים יהיו פתוחים בשעות הערב והלילה ויהוו מקום מפגש לבני נוער. במאהלים יחכו להם בין השאר נציגים של השירות הפסיכולוגי ומדריכים של נוער בסיכון שאיתם יוכלו לשוחח על כל מה שמטריד ומעסיק אותם, וגם ליהנות ממוסיקה ומכיבוד קל.
"כמופקדים על חינוכם של התלמידים במשך כל ימות השנה", אומרת מנכ"לית המשרד, דלית שטאובר, "אנו מכירים את צרכיהם, שאיפותיהם ותחומי העניין שלהם. יש לנו הזדמנות להפוך את החופשה הגדולה לתקופה משמעותית המאפשרת יצירה וצמיחה".
על מנת שהקשר עם המורים יישמר גם בחופשה, משרד החינוך קרא למורים לעמוד בקשר עם התלמידים ככל שימצאו לנכון במפגשים אישיים או קבוצתיים, בטלפון או באינטרנט. "הרעיון הוא שכמו שבמשפחה לא יוצאים לחופשה האחד מהשני, כך גם אנחנו לא יוצאים לחופשה מהתלמידים", מסבירה אורלי בטיטו, מנהלת התיכון הדתי יגאל אלון ביהוד, שמתכוונת גם השנה לשמור על קשר עם תלמידיה במהלך החופשה.
"גם הקיץ, כמו בשנים קודמות, נקיים 2-3 מפגשים בבית־הספר, אולי נביא סרט או נקיים דיון. התלמידים מאוד אוהבים את המפגשים האלה ומחכים להם. גם עבור המורים המפגשים האלה לא חובה, אבל הם מגיעים בשמחה כדי לראות את התלמידים.
זה גם עוזר להתחיל את השנה טוב יותר, ולא ממקום של נתק ארוך. אני שמחה שמה שנעשה אצלנו בממלכתי דתי כבר שנים מתפשט עכשיו גם לבתי־ספר בחינוך הממלכתי".
יש לציין, שטרם יציאתם לחופשת הקיץ התקיימו בבתי הספר שעורי הכנה לקראת החופשה והתלמידים נחשפו לפעילויות המוצעות העומדות לרשותם. אלפי תלמידים בכל הארץ הביעו הסכמתם להתנדב לטובת פעילות חברתית-קהילתית.
"אנו מבקשים כי בחופשה יוקדש זמן לנופש ולמנוחה, לרוגע ולשלווה", אמר ארז אשל, מנהל מינהל חברה ונוער. "אך לצד זאת, תתמלא החופשה במשמעות. אנו מבקשים שצוותי המורים, התלמידים, אנשי החינוך כולם וכל אלו העוטפים את הילד בחופשה מרגע ההשכמה בבוקר ועד הליכתו לישון בשעות הקטנות של הלילה יעניקו משמעות לחופשה, ינצלו את הזמן בה כדי לטעת בקרב התלמידים ובקרב אנשי החינוך עצמם יסודות של סקרנות, של עשייה, של יצירה, של קשר אישי, של נכונות לעזרה בבית ולהתנדבות בקהילה".