משרד התחבורה מדווח לציבור על קריאות לתיקון
למרות שבאיגוד יבואני הרכב לא מוכנים לחשוף את המידע החשוב לכלל הציבור, במשרד התחבורה החליטו על שקיפות בנושא קריאות בטיחותיות לתיקון
רוצים לוודא אם המכונית נדרשה להגיע למוסך לצורך ריקול? משרד התחבורה מסייע. במשך שנים ארוכות סירבו יבואני הרכב לחשוף את קריאות התיקון (ריקולים) שנדרשו לבצע בדגמים אותם הם משווקים בישראל. היחידים שנחשפו למידע המסווג לכאורה היו במקרה הטוב בעלי המכוניות שהוזמנו למוסך ומשרד התחבורה, לו מחויבים היבואנים לדווח.
אלא שכעת מיישם משרד התחבורה צעד "עוקף-יבואנים" עליו הצהיר לפני שלוש שנים בדיוק, ומפרסם באופן עצמאי כל קריאה לתיקון שמועברת אליו. זאת, למרות שבאיגוד היבואנים עדיין שומרים על חשאיות, ומאפשרים בדיקה רק בעזרת הזנת מספר רישוי של הרכב הנבדק. מדובר בצעד נוסף שמבצע המשרד בדרך לגילוי נאות של קריאות התיקון, שכן לאחרונה החל לחייב את יבואני הרכב להעביר את המידע המועבר אליו, במקביל גם לכלי התקשורת. זאת בניגוד לפרסומים מחויבי-חוק רק בעמודי המודעות של שני עיתונים יומיים.
- משרד התחבורה
יש להכיר כי במסגרת השינויים שערך המשרד בנושא הקריאות לתיקון, לא יוכל בעל רכב שלא ביצע קריאת תיקון לרכבו, לחדש את רישיון הרכב במועד ביצוע מבחן הכשירות השנתי (טסט). בנוסף, אי עדכון ביצוע ריקול במחשבי משרד הרישוי, לא יאפשר לבצע "העברת בעלות" בעת מכירת רכב משומש.
יש לציין כי ברחבי העולם יש דוגמאות אינספור לחשיפה מלאה של קריאות תיקון לציבור הרחב. הסיבה לכך מוצהרת, וזהה לזו שהניעה את משרד התחבורה בישראל לביצוע השינוי - הפצת המידע על ליקויים בטיחותיים ואחרים העלולים לפגוע בתפעול התיקן של רכב על הכביש. כך למשל נוהגת הרשות הלאומית האמריקאית לבטיחות בדרכים, ה-NHTSA.