הכיתות בישראל - כמעט הכי צפופות במערב
דו"ח ה-OECD מראה שבכיתה בבית ספר יסודי בישראל לומדים 6 תלמידים יותר ביחס לממוצע במערב. גם בחטיבות הביניים המצב עגום: מקום 22 מתוך 25 מדינות. מורה ממוצע מלמד פחות שעות ומרוויח פחות כסף. נקודת האור: שיעור הלומדים בישראל גבוה בהרבה משיעורם במדינות ה-OECD
החוליים של החינוך בישראל שוב מתועדים שחור על גבי לבן: דו"ח ה-OECD לנושאי חינוך שפורסם היום (ג') ומתייחס לשנים 2010-2011 מראה כי ישראל נמצאת בתחתית מדד צפיפות הכיתות ושכר המורים נמוך מהממוצע ביחס למדינות המערב.
דיווחי חדשות נוספים ב-ynet:
חשד לפיגוע ירי בשומרון, אוטובוס ישראלי נפגע
חזק בחוץ, חלש בפנים. מורסי סוגר שנה בתפקיד
לפי הדו"ח, בכיתה ממוצעת בבית ספר יסודי בישראל לומדים יותר מ-27 תלמידים לעומת 21.2 תלמידים בממוצע ה-OECD - מקום 25 מתוך 27 מדינות במדד זה. בחטיבות הביניים בישראל מספר התלמידים בכיתה ירד משמעותית בשנים האחרונות מ-32.2 תלמידים לכיתה ב-2009 ל-28.7 תלמידים ב-2011, לעומת 23.3 בממוצע ה-OECD. גם כאן ישראל עמוק בתחתית - במקום ה-22 מתוך 25.
מנתוני 2011 עולה כי מספר שעות ההוראה הפרונטאליות והפרטניות בשנה למורה בחינוך היסודי בישראל גבוה מהממוצע במדינות המערב (842 לעומת 790), אולם נמוך יותר בחטיבת הביניים (614 לעומת 709) ובחטיבה העליונה (521 לעומת 664). מבחינת מספר שעות הנוכחות, מורה בישראל נוכח פחות מרוב מדינות הארגון בכל שלבי החינוך.
בנוסף, רמת השכר של המורים בישראל נמוכה יותר באופן משמעותי - שכר מורה בארץ בחינוך היסודי הוא 71% בלבד מממוצע שכר מורה ב-OECD. נתונים אלו - הן בנוגע לשכר המורים והן בנוגע לנוכחותם - מתייחסים לטרום רפורמת "עוז לתמורה". כמו כן, ההוצאה הלאומית על חינוך תלמיד ביסודי נמוכה אף היא מממוצע מדינות ה-OECD. בנוסף, שכר מורה בחינוך היסודי מהווה 95% מהשכר הממוצע של בעל תואר ראשון במשק. לעומתו, מורה בחינוך היסודי מרוויח כ-82% משכר ממוצע של בעלי תואר ראשון.
נתון נוסף שעלה מהדו"ח מתייחס להוצאה הלאומית לתלמיד. מהנתונים עולה כי בחינוך הקדם יסודי, יסודי ותיכון, ההוצאה הדולרית בממוצע לתלמיד בשנת 2010, הייתה נמוכה מזו של מדינות ה-OECD. בחינוך הקדם יסודי עמדה ההוצאה הממוצעת לתלמיד על כ-17,516 לעומת הממוצע כ-30,293. בחינוך היסודי: כ-25,795 בישראל, לעומת הממוצע: כ-35,723. בחינוך העל יסודי: כ-25,159 בישראל לעומת הממוצע: כ-40,382.
עוד עולה מהנתונים כי מורה בישראל נוכח פחות ומלמד פחות ממורה ממוצע ב-OECD. כך למשל בשנת 2011 שעות הנוכחות של מורה בישראל בחינוך היסודי היו 1,165 לעומת הממוצע – 1,215. בחטיבות הביניים שעות הנוכחות של מורה בישראל עמדו על 874 לעומת הממוצע – 1,219. בחטיבה העליונה: 700 לעומת הממוצע – 1,154.
ויש גם היבטים חיוביים. שיעור הלומדים מקרב כלל האוכלוסייה בישראל גבוה בהרבה משיעורם במדינות ה-OECD. ישראל מדורגת במקום השני במדד זה עם 29.7% לעומת 22% בממוצע. אוכלוסיית ישראל היא מהמשכילות בעולם, בארץ המורים צעירים יותר (53% מהם הם בני 39 ומטה לעומת 41% בממוצע) וישראל ראשונה במערב בשיעור הגידול בשכר המורים ביסודי ובחטיבת ביניים, במונחי מטבע מקומי. ישראל נמצאת במקום השני מתוך 32 מדינות בהשקעת שעות לימוד בחינוך היסודי ובמקום העשירי בחטיבות הביניים.
מממצאי הדו"ח עולה כי באופן לא מפתיע אחוז המורות בישראל גבוה משמעותית בכל שלבי החינוך. תופעה זו קיימת במרבית מדינות ה-OECD, אך בישראל - בייחוד בחינוך היסודי - התופעה בולטת יותר. אחוז המורים הגברים הולך וגדל בשלבי החינוך הגבוהים יותר.
Read this article in English