שתף קטע נבחר

"לבטר פלייס היה יותר מדי חזון, ומעט מדי מכירות"

נשיא סקודה הפגין בקיאות מרשימה במצבו של מיזם טעינת הרכב החשמלי, והפתיע כאשר אמר כי השוק הישראלי הוא אחד החשובים בעולם עבור המותג הצ'כי. ויש לו גם תכניות לגדול - נהיה המותג האירופי הגדול בישראל

"לשים טכנולוגיה זה קל. הבעיה היא למכור את זה. למצוא לקוחות שיהיו מוכנים לשלם על זה". כך אומר נשיא יצרנית הרכב סקודה, וינפריד פאהלנד, בהתייחסו למכירות הדלות של מכוניות המצוידות בהנעה חשמלית והיברידית. בשיחה עם עיתונאים ישראלים, העריך פאהלנד כי מכוניות חשמליות לא יזכו להצלחה משמעותית בשנים הקרובות.

 

דגמי סקודה המעודכנים:

 

סקודה סופרב: בעתיד הלא רחוק תהיה גם גרסה היברידית - כנראה בדגם החדש ()
סקודה סופרב: בעתיד הלא רחוק תהיה גם גרסה היברידית - כנראה בדגם החדש

 

"לבטר פלייס הישראלית היה יותר מדי חזון, ומעט מדי מכירות", הוא אומר, ומגלה בקיאות במצבה של חברת הטעינה הישראלית שנכנסה להליכי פירוק לאחרונה. "כמכונית ראשונה, אף אחד לא רוצה לקנות היום מכונית חשמלית", מסביר פאהלנד. "כמכונית שנייה, יקנה אותה רק מי שיכול להרשות לעצמו".

 

כמו רבים בתעשיית הרכב, פאהלנד סבור כי הטווח המוגבל של מכוניות חשמליות הוא בעיה חמורה, שאינה ניתנת לפתרון בזמן הקרוב. "יש לנו כמה גרסאות חשמליות של אוקטביה, שמתרוצצות כאן בסביבה", הוא מספר, "וכל הזמן אתה בודק כמה קילומטרים נשארו לך עד שהסוללה תיגמר".

 

אופטימי לגבי אופטימיזציה

לדברי פאהלנד, בשנים הקרובות אמנם צפוי שיפור בטווח שמציעות מכוניות חשמליות, אך את עיקר מרצה משקיעה תעשיית הרכב בשיפור של מנועי בנזין ודיזל. "אופטימיזציה של מנועי בנזין ודיזל, חסכון במשקל, ניצול טוב יותר של מערכות שצורכות אנרגיה - כך היצרניות יתמודדו עם תקני זיהום האוויר המחמירים", הוא מסביר.

 

אוקטביה: "יש לנו חשמליות כאלה. כל הזמן בודקים כמה ק"מ נשארו" ()
אוקטביה: "יש לנו חשמליות כאלה. כל הזמן בודקים כמה ק"מ נשארו"

 

פאהלנד מציין כי סקודה אינה ממהרת לאמץ את ההנעה ההיברידית, המשלבת מנוע חשמלי עם מנוע בנזין או דיזל. "אני חושב שלקוחות עוד לא מוכנים לשלם תוספת מחיר לגרסה היברידית בסקודה", הוא מסביר. אמנם קונצרן פולקסוואגן, בעל השליטה בסקודה, יציע גרסאות היברידיות כבר בעתיד הקרוב, אך לסקודה זה ייקח עוד כמה שנים. מתי? כנראה עם הצגת דגם חדש של המשפחתית הגדולה, הסופרב, בעוד יותר משנתיים.

 

פאהלנד גם מעריך כי בשנים הקרובות יגדל חלקם של מנועי הבנזין על-חשבון מנועי הדיזל. אפילו באירופה, שכבר שנים מעדיפה את מנועי הדיזל החסכוניים, צפוי שינוי ומעבר למנועי בנזין קטנים ובעלי מגדשי טורבו. הסיבה לכך, מסביר פאהלנד, היא העלויות הכרוכות בהתאמת מנועי הדיזל לתקני זיהום האוויר המחמירים - תקנים שצפויים ללכת להחמיר אף יותר בשנים הקרובות, וכך לייקר עוד יותר את התאמת מנועי הדיזל.

 

סקודה זה מאוד "in" בסין

עבור פאהלנד וסקודה, נראה כי צמיחה חשובה הרבה יותר מפיתוח טכנולוגיית הנעה חדשה - פעילות שממילא שמורה לקונצרן פולקסוואגן. ואת עיקר הצמיחה, כמו חברות רבות, רואה פאהלנד בשווקים המתפתחים במזרח אסיה, ובעיקר בסין. לדבריו, כבר היום מנסה היצרנית לפתח מכוניות שיצליחו לקלוע לטעמם של לקוחות גם באירופה וגם בסין.

 

איך עושים את זה? פאהלנד, ששהה שנים רבות בסין, מסביר - "צריך היום למצוא את השילוב הנכון. זו טעות לא להקשיב ולהבין את השוק הסיני. למשל, המכוניות של סקודה תמיד גדולות יותר מהמכוניות המקבילות של פולקסוואגן. האוקטביה גדולה מהגולף, הסופרב גדולה מהפאסאט. וזה מאוד מתאים לשוק הסיני".

 

אגב, פאהלנד רואה פוטנציאל משמעותי גם במדינות שנמנו בעבר עם ברית המועצות. רוסיה כבר מהווה שוק חשוב וצומח עבור רבות מהיצרניות, אך היא לא לבד. לדברי פאהלנד, גם מדינות אחרות במזרח אירופה מעוררות עניין רב - וזאת למרות שחלקן נפגעו קשות במשבר הכלכלי הפוקד את אירופה. ודווקא במדינות אלה פאהלנד רואה יתרון לסקודה הצ'כית, כיצרנית שחולקת תרבות דומה והיסטוריה משותפת עם רבות ממדינות הגוש הקומוניסטי לשעבר.

 

המותג האירופי המוביל בישראל?

בזמן שבו כל מדינות אירופה סובלות ממשבר כלכלי חמור, שלדעת רבים אף מאיים על עתיד האיחוד האירופי, לא מפתיע אם כן שסקודה מחפשת שווקים שבהם תוכל להשיג צמיחה. וכן, גם ישראל נמצאת על מפת המטרות הדמיונית של פאהלנד והיצרנית הצ'כית. ומתברר שאפילו שמור לנו מקום של כבוד. עם צפי מכירות של כ-14 אלף יחידות בשנה הנוכחית, ישראל היא אחד השווקים הגדולים והחשובים של סקודה.

 

וזה לא מספיק. פאהלנד רוצה יותר. "אנחנו רוצים להיות היצרן האירופי הנמכר ביותר אצלכם", הוא מבהיר. נתח השוק אליו הוא מכוון הוא יותר מ-10%, לעומת כ-7% כיום. אבל זה כמובן לא יהיה קל. פורד, היצרנית האירופית המובילה כיום, מציעה מגוון רחב מאוד של דגמים, ולסקודה אין כיום מענה לחלקם.

 

אבי צור, מנכ"ל צ'מפיון מטורס - יבואנית סקודה וכל מותגי קונצרן פולקסוואגן - מתייחס ברצינות ליעד שמציב נשיא סקודה. "אם נהיה המותג האירופי המוביל, זה לא יהיה לשנה אחת", הוא מבהיר. "הכוונה היא להיות מספר אחת לתקופה ארוכה".

 

להסביר את ה-DNA

מלבד תחרות קשה, שחלקה ודאי תגיע מצד מותגים-אחים מקונצרן פולקסוואגן, סקודה תידרש גם לרענן ולחזק את התדמית שלה. פאהלנד אינו מכחיש כי היצרנית נתפסת בקרב חלק מהלקוחות כחלופה זולה לפולקסוואגן. הוא גם אינו מסתיר את תלות היצרנית הצ'כית בחברה האם. "לא נצליח בלי פולקסוואגן", הוא מציין כמה פעמים בשיחה עם העיתונאים מישראל.

 

אבל פאהלנד אינו מוכן להתייחס אל סקודה כאל מותג זול או עממי, כמו שרנו למשל מתייחסת אל דאצ'יה הרומנטית. "סקודה לא הייתה מעולם, ולא תהיה לעולם, מותג זול", הוא אומר בלהט. "התדמית שלנו, הד.נ.א שלנו, מאוד ברור לנו, בתוך סקודה", הוא ממשיך. "אולי אנחנו צריכים להסביר את זה יותר טוב". 

 

הכתב היה אורח חברת סקודה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים