שתף קטע נבחר

פרשת שבוע כלכלית: עקשנות נשית וקנאות דתית

מדוע קיימים פערי שכר בין גברים לנשים ומה החשיבות בקביעת מסגרות? פרשת פנחס, בה אנו מגלים את העקשנות של בנות צלופחד ואת המתינות של יהושע, מלמדת אותנו שאפשר לשנות הכל מתוך הידברות ורצון טוב

פרשת "פנחס" ממשיכה את סיפור עצירת המגיפה שהחלה בסיומה של פרשת "בלק" על ידי פנחס בן אלעזר בן אהרון הכהן. זכה פנחס שתקרא פרשה על שמו מפני שהשיב את כבודם של ישראל.

 

 

פרשת "פנחס" עוסקת במספר נושאים השזורים במציאות היומיומית שלנו. מעיון בפרשה אנו מוצאים למעשה את חילופי ההנהגה של העם טרם כניסתו לארץ ישראל.

 

מנהיגי העם נענשים במדבר ולא מורשים להיכנס לארץ המובטחת. למעשה, הדור הצעיר יורש את ההנהגה. יהושע בן נון נבחר כמחליפו של משה רבנו ואלעזר בן אהרון מסומן כיורש לאהרון הכהן.

 

מילים רבות נכתבו על הנהגתו של משה. גדולת הנהגתו ומנהיגותו מתוארת בפרשה בעת העברת המושכות ביד אומן ליהושע מחליפו. העברת תפקיד היא אינה דבר של מה בכך. הדבר מלווה באמביציות רבות ולעתים אף במשקעים. היה כמעט מתבקש שעם הקביעה שמשה לא ייכנס לארץ הוא יתכנס אל עצמו ולא ישתף פעולה.

 

"וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, קַח-לְךָ אֶת-יְהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן--אִישׁ, אֲשֶׁר-רוּחַ בּוֹ; וְסָמַכְתָּ אֶת-יָדְךָ, עָלָיו. וְהַעֲמַדְתָּ אֹתוֹ, לִפְנֵי אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן, וְלִפְנֵי, כָּל-הָעֵדָה; וְצִוִּיתָה אֹתוֹ, לְעֵינֵיהֶם. וְנָתַתָּה מֵהוֹדְךָ,

עָלָיו לְמַעַן יִשְׁמְעוּ, כָּל-עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (במדבר כ"ז .י"ח-כ').

 

הנצי"ב מוולזין בפירושו העמק דבר מסביר את המשמעות של המילים "ונתתה מהודך עליו" ו"שיהא ניכר שאתה מנהיג אותו לראש". שכולם יראו כי אתה מאמין שהוא האיש הנכון להחליף אותך בהנהגת העם. משה מעביר את התיק ליהושע באופן מושלם.

 

בפרשה עוסק הכתוב במִפקד נוסף שנערך לעם ובחלוקת הארץ לנחלות. כל נחלה מחולקת לפי שוויה ולפי מיקומה איכות הקרקע והמיקום מוערכים בסטנדרטים המוכרים אף כיום. דיני ירושה ומעמד האישה הם נושאים המהווים חלק מהותי מהפרשה.

 

הפמיניסטיות הראשונות

עם החלוקה של הארץ לנחלות עולה סיפורם המפורסם של בנות צלופחלד שהיו מעוניינות לשמור על שם אביהם לא זכו לנחלה היות שלא היו לו בנים. במהלך יצירתי, טקטי ומבריק הן מתייצבות מול משה ביציאתו מאוהל מועד ושוטחות בפניו את אשר על ליבן. התעקשותן הביאה את משה להעלות הנושא בפני הקב"ה ולמעשה "לכופף" את הכלל הקובע כי רק לזכרים יש חלק בנחלת האבות.

 

"ותעמדנה לפני משה ולפני אלעזר הכהן ולפני הנשיאים וכל העדה" (במדבר כ"ז ב'). הגמרא כותבת ש"בנות צלופחד חכמניות הן, דרשניות הן, צדקניות הן" (בבא בתרא קי"ט ע"ב). "ויקרב את משפטן לפני ה'". תשובת הקב"ה למשה היא: "כן בנות צלופחד דוברות נתון תתן להן אחוזת נחלה בתוך אחי אביהן והעברת את נחלת אביהן להן" (במדבר כ"ז ו'-ח'). רש"י במקום מפרש "יפה תבעו. אשרי אדם שהקב"ה מודה לדבריו". כלומר, הבקשה שלהן ראויה והגיונית ויש לקבלה. מצאנו מעט מקרים בתורה שבהם הקב"ה מקבל תביעות ובקשות של בני אדם.

 

בנות צלופחד הן פורצות דרך. הן הקימו את התשתית למעמד האישה ולזכויות הנשים. בפעולתן הן קבעו סדר חברתי שבו נקבע בסיס השוויון (הרב אלחנן סאמט). הפערים בין גברים לנשים נשארו מאז ועד היום. אנו עדים לפערי שכר לא מוסברים. משלח יד נשי כמעט באופן מסורתי יתוגמל בסכומים נמוכים ממשלח יד גברי. המגזר הפרטי אינו היחיד בו פערים אלו קיימים, אף במגזר הציבורי נמצאים פערים תמוהים ומכעיסים.

 

החלפת הנהגה 

יהושע בן נון מחד ופנחס מאידך מהווים דוגמאות מעניינות מאוד לגישות הן בהתנהלות החיים והן בדפוסי ההנהגה. פנחס הוא למעשה סוג של נסיך - נכדו של אהרון הכהן הגדול. מוגדר כקנאי לאל, התקומם על עוולה וללא היסוס מיד פונה אל המעשה. לעומתו, יהושע שקול ומתון פי כמה.

ייחוסו של פנחס לא מובא סתם. אהרון הכהן סבו, משכין שלום ומנסה לרצות את העם. פנחס חדור האמונה רוצה לתקן את הכל ברגע אחד. הוא מחפש סיפוק מיידי. עכשוויסט.

 

איזה מנהיג אנו צריכים

על יהושע בן נון כתוב " קַח-לְךָ אֶת-יְהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן אִישׁ, אֲשֶׁר-רוּחַ בּוֹ". יש בו סבלנות ומתינות. הוא אוהב אדם וחשוב מכך מכיר הוא בשונה ובאחר. בעת בחירת מנהיג יש לזכור כי מנהיג לא יכול לדחוף ולנהוג בגישה של הכל כאן ועכשיו.

 

החופש הגדול בפתח, תרבות "הכאן ועכשיו", "מגיע לי" ו"אני רוצה" תגיע לשיאה במהלך החופש הגדול. הגבלות הן מתבקשות. אחריות ומידה נכונה מכל דבר הכרחיות לשמירה על הנוער במסגרת כל שהיא.

 

אורכו של החופש הגדול עלה לכותרות כבר מזמן. ישראל מובילה במספר ימי החופש השנתיים יחד עם ארה"ב במדינות המפותחות. שר חינוך חדש עם ניסיון חינוכי עשיר, הנהגה חדשה ועדכנית יכולה וצריכה לקבוע מהלך חופשות שונה שיאפשר לנוער ולהורים "לשרוד" את החופש בשלום הוא ברוח והן בחומר.

 

מהעקשנות של בנות צלופחד ומהמתינות של יהושע שיודע להלך כנגד רוחו של כל אדם ואדם ניתן ללמוד כי אפשר לשנות הכל מתוך הידברות ורצון טוב.

  

מתי אלפר הוא מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה ויועץ שיווקי אסטרטגי

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
צילום: דודי יחזקאל
מתי אלפר
צילום: דודי יחזקאל
מומלצים