האם תתייקר הנסיעה במונית משדה התעופה?
נהגי מוניות שאינם חברים בזכיינית המפעילה את שירות הנסיעות מנתב"ג, נדרשים מתחילת יוני לשלם עבור חניה. לטענתם, רשות שדות התעופה נכנעה ללחץ הזכיינית. מנגד, בזכיינית אומרים ש"חאפרים" פוגעים בזיכיון. בארגון המוניות מזהירים - "נבקש אישור 'לגלגל' את העלות על תעריף הנסיעה"
חוזרים מחו"ל והזמנתם מונית שתמתין לכם בשדה התעופה? יתכן שנהג המונית ידרוש מכם תשלום נוסף, עבור אגרת חניה. כידוע, למוניות הדר יש זיכיון להסעת נוסעים מנתב"ג. תמורת הזכיון, משלמת התחנה כ-400 אלף שקלים בחודש. לכן, נהגי התחנה "מעמיסים" עוד חמישה שקלים לתעריף הנסיעה המופיע במונה. מוניות שאינן חברות בתחנה, לא יכולות לקחת נוסעים מהשדה. זאת, גם אם הן מביאות נוסעים לשדה ונאלצות לחזור ריקות.
אלא שבכל זאת קיימת "פירצה" קטנה בענין בהסדר. נוסע שרוצה בכך, יכול להזמין מונית מכל תחנה בארץ, שתמתין לו עם שובו לארץ. בהסדר זה משתמשות חברות שעובדות בקביעות עם תחנות מוניות. עד כה, מונית שהייתה מוזמנת מראש, היתה נדרשת להירשם ולהיכנס לעמדת המתנה בקומה 2 בטרמינל. הנהג היה אוסף את הנוסע, מגיע עמו לעמדת ביקורת, ומשלם אגרה בסך חמישה שקלים.
אלא שבתחילת יוני שינתה רשות שדות התעופה את ההסדר, והחלה לחייב בעלי מוניות שאינם משתייכים לתחנת המוניות הדר לשלם גם עבור חניה בטרמינל, וזאת בנוסף לאגרה. הדרישה החדשה מעוררת זעם רב בקרב הנהגים, ורבים מהם מעדיפים כעת להמתין מחוץ לטרמינל. כך נגרם אי סדר בכניסת המוניות, בדרך לאיסוף הנוסעים.
בעלי המוניות טוענים כי רשות שדות התעופה נכנעה למוניות הדר, שהפעילה לחצים שנועדו למנוע ממוניות של תחנות אחרות מלהיכנס לנתב"ג. לטענת מוניות הדר, יש נהגים "חאפרים" שמגיעים לטרמינל מבלי שהזמינו אותם, ומנצלים את האפשרות לחנות בטרמינל. נהגים אלה, כך נטען, מגיעים לאולם הנוסעים ומנסים "לצוד" נוסעים. לטענת מוניות הדר, הדבר פוגע בזיכיון שקיבלו.
הארגון הארצי של נהגי המוניות, שקיבל תלונות רבות, פנה למשרד התחבורה בניסיון לבטל את הגזירה. אלא שבמשרד התחבורה השיבו כי רשות שדות תעופה רשאית לגבות מבעלי המוניות אגרת חניה. "הצלחנו קצת להמתיק את הגלולה", אומר יהודה בר אור, יו"ר הארגון. "רשות שדות התעופה רצתה לגבות סכום של שישה שקלים לשעת החניה הראשונה, ועוד שני שקלים עבור כל רבע שעה נוספת".
לדבריו, בעקבות התערבות הארגון הושג הסדר, לפיו בעלי המוניות נהנים מחצי שעת חניה ראשונה חינם, ורק לאחריה נגבה סכום של שישה שקלים לשעת החניה הראשונה. "אמנם לעתים חצי שעה אינה מספיקה לאיסוף הנוסעים", אומר בר אור, "אבל זה הרע במיעוטו. אם יתברר שהזמן הזה אינו מספיק לרוב הנהגים, נבקש אישור 'לגלגל' את עלות החניה על תעריף הנסיעה".
במשרד התחבורה אומרים דברים דומים. על-פי תגובת המשרד, רשות שדות התעופה היא הגוף האחראי לשרותי המוניות, ובסמכותה להחליט על גביית דמי חניה. עם זאת, לאחר התערבות משרד התחבורה הוחלט לאפשר למוניות המוזמנות לשדה לחנות חצי שעה בחינם ולא לחייבן בתשלום כבר מרגע הכניסה לחניון.