שתף קטע נבחר
 

מהיום: גיל הרישיון הוא 16 ותשעה חודשים

רפורמת "רישיון מדורג" יוצאת לדרך. צעירים יוכלו לקבל היתר נהיגה זמני בגיל 16 ותשעה חודשים, במקום 17 עד כה. אלא שבמקביל, יידרשו הצעירים לנהוג עם מלווה במשך חצי שנה, במקום שלושה חודשים

רפורמת "רישיון נהיגה מדורג" מתחילה - גיל קבלת הרישיון הוקדם, תקופת הליווי הוכפלה. החל מהיום (ב') יכולים צעירים הלומדים נהיגה לגשת למבחן מעשי ("טסט") בגיל 16 ותשעה חודשים, במקום 17 עד כה. במקביל, יידרשו אותם צעירים לנהוג עם ליווי של מבוגר לתקופה כפולה מזו שהייתה נהוגה עד כה - חצי שנה במקום שלושה חודשים.

 

גיל הרישיון הוקדם ל-16 ו-9 חודשים, תקופת הליווי הוכפלה (צילום: הרצל יוסף) (צילום: הרצל יוסף)
גיל הרישיון הוקדם ל-16 ו-9 חודשים, תקופת הליווי הוכפלה(צילום: הרצל יוסף)

 

50 שעות ליווי לפחות

דרישות הליווי החדשות חלות על כל נהג צעיר, שגילו מתחת ל-24. על-פי משרד התחבורה, נהג שיעבור בהצלחה את המבחן המעשי יקבל "היתר נהיגה" לתקופה של חצי שנה. הנהיגה בתקופה זו מותנית בליווי מבוגר. בשלושת החודשים הראשונים נדרש הליווי בכל שעות היממה, ובשלושת החודשים האחרונים נדרש ליווי בלילה בלבד. בסך הכל יידרש כלך צעיר לנהוג 50 שעות לפחות בליווי מבוגר, מהן 20 שעות בכבישים עירוניים, 15 בכבישים בינעירוניים ו-15 בלילה.

 

בתום תקופת הליווי ידרש כל נהג צעיר, ביחד עם מלווה, לחתום על תצהיר בעניין השלמת חובות הליווי. רק לאחר מכן יונפק לאותם נהגים רישיון נהיגה קבוע, שתוקפו עד תום תקופת "נהג חדש". יש לזכור כי בתקופת הליווי מוגבל מספר הנוסעים שצעירים יכולים להסיע (עד שניים), וחל איסור מוחלט על נהיגה לאחר שתיית אלכוהול.

 

לדברי שר התחבורה, ישראל כץ, הכפלת תקופת הליווי תאפשר לצעירים לרכוש ניסיון ולשפר את מיומנויות הנהיגה שלהם. "הארכת תקופת הליווי לשישה חודשים עשויה לצמצם את מעורבותם של צעירים בתאונות דרכים", מציין השר כץ. "מהנתונים עולה כי צעירים שנהגו ללא מלווה היו מעורבים בתאונות דרכים באחוזים גבוהים משמעותית מצעירים שעברו תקופת ליווי".

 

כל אחד והחובה שלו? 

ראוי לציין כי חובות הליווי אינן אחידות. למשל, מתגייסים שעוברים תוכנית "חונכות נהיגה" צה"לית יהיו פטורים מדרישות הליווי, ויזכו בהקלות משמעותיות. על-פי נוהל שפרסם משרד התחבורה, תוכנית החונכות הצה"לית ל-"נהגי יחידה" כוללת "הדרכה מעשית מינימלית על-ידי קצין הרכב במשך 5 שעות נהיגה ביום, וחצי שעה עד שעה בלילה".

 

בנוסף, צעירים שאינם יכולים לקבל ליווי במסגרת המשפחה, וזכאים לתמיכת המדינה במימון ליווי על-ידי מורה נהיגה, יידרשו לעמוד בדרישות קלות משמעותית. צעירים אלה יקבלו מימון לביצוע 12 שעות ליווי עם מורה נהיגה מוסמך, מהן 4 שעות בכבישים עירוניים, 4 שעות בכבישים בינעירוניים ועוד 4 שעות בלילה. הסיבה לדרישות המופחתות היא תקציבית - "המדינה פשוט לא מסוגלת לספוג 50 שעות (של ליווי)", הבהירה לאחרונה בכירה במשרד.

 

בעניין זה ראוי להזכיר דברים שאמר בוועדת הכלכלה מרדכי פדר, יו"ר עמותת הבטיחות מתונה. "אם שר התחבורה חושב שצריך ליווי של 50 שעות - (אז) כולם צריכים ליווי של 50 שעות", אמר פדר. "אם (השר) חושב אחרת, אז הוא אומר בעצם - אנחנו מתירים שינהגו על הכביש נהגים טובים ונהגים רעים. לא ייתכן שהדרישה מהילד של השר לא תהיה כמו הדרישה מרותי מחדרה, ומהילד שלי והילד שלך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
השר כץ: הארכת תקופת הליווי תשפר הבטיחות
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים