המשטרה: פחות דו"חות מהירות, פחות תאונות
נתוני דו"חות התנועה ב-2012 המתפרסמים כעת, מלמדים על צניחה משמעותית במספר דו"חות התנועה בכלל, והמהירות בפרט. אז איך בכל זאת יש שיפור ניכר בבטיחות בדרכים?
לא הכמות חשובה, אלא האיכות? מספר דו"חות המהירות שרושמת המשטרה נמצא במגמת ירידה קבועה בשנים האחרונות. ב-2012 היה מספר הדו"חות נמוך בכ-50% לעומת 2008-2009. ומה קרה למספר התאונות הקטלניות בתקופה זו? מספרן ירד ביותר מ-30%, בדומה לירידה שנרשמה במספר ההרוגים. כך עולה מנתונים שמפרסם אגף התכנון של משטרת ישראל.
שנה | דו"חות מהירות | תאונות קטלניות |
2008 | 214,857 | 381 |
2009 | 219,574 | 314 |
2010 | 200,381 | 324 |
2011 | 151,354 | 354 |
2012 | 104,149 | 261 |
עוד עולה מנתוני המשטרה, כי בשנה שעברה נרשם מספר נמוך במיוחד של דו"חות תנועה - כ-39% פחות מאשר ב-2011, וכמחצית ממספר הדו"חות ב-2008. מספר דו"חות המהירות היה נמוך אשתקד בכ-30% ממספרם בשנת 2011, וכמחצית ממספר הדו"חות ב-2008. ובכל זאת, בשנה שעבה גם נרשם מספר הרוגי התאונות הנמוך בכ-50 שנה.
אז איך יתכן שסך הדו"חות ירד משמעותית, ואיתו ירד גם מספר דו"חות המהירות, אך במקביל חל שיפור בבטיחות? על-פי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, לשיפור בנתוני התאונות וההרוגים אחראים מספר גורמים. למשל, שיפור דרמטי בבטיחות כלי הרכב, קיצור הזמן הנדרש לפינוי נפגעי תאונות ועלייה משמעותית במספר הנפגעים ששורדים הודות לטיפול רפואי טוב ומהיר מאי פעם. ומה עם אכיפה?
במשטרה, וגם ברשות לבטיחות, טוענים כבר תקופה ארוכה כי האכיפה כיום יעילה מבעבר. אישוש לכך אפשר למצוא בנתוני המשטרה, המצביעים על עלייה של יותר מ-17% במספרם של "דו"חות בריונות" - דו"חות הנרשמים לנהגים המבצעים עבירות כמו עקיפה מסוכנת, נהיגה בשוליים או על מדרכה, נהיגה נגד כיוון התנועה וכניסה לצומת לא פנוי. והנה נתון חשוב עוד יותר - דו"חות אלה היוו אשתקד כמחצית מסך הדו"חות, לעומת ממוצע של כ-25% בשנים 2008 עד 2011.
ועדיין, מהירות בסדר עדיפות גבוה
למרות הירידה בסך דו"חות המהירות, המשטרה עדיין מקדישה חלק ניכר ממשאביה באכיפת עבירות מהירות. על כך יעידו נתוני אגף התכנון בעניין שיעור דו"חות המהירות מסך דו"חות התנועה - כ-16% אשתקד, לעומת 14% ב-2011 וכ-17% בשנים 2008 ו-2009. בשנים הקרובות צפויה עלייה בהיקף האכיפה של עבירות מהירות, וזאת בעקבות הפעלת מערך האכיפה האלקטרונית, שיגיע לפריסה מלאה של השלב הראשון - 60 מצלמות מהירות ורמזור - עד תחילת 2014.
מעניין לציין כי למרות הירידה במספר דו"חות המהירות, מהירות הנסיעה הממוצעת בכבישי ישראל לא השתנתה ב-2012 לעומת 2011 ו-2010. על-פי סקר שנתי שעורכת הרשות לבטיחות, מדדי המהירות העיקריים לא השתנו - המהירות הממוצעת, ושיעור הנהגים שעוברים את החוק. תוצאות הסקר, כך הבהירו ברשות בדו"ח שפרסמו לאחרונה, "מעלות את התהייה לגבי יעילות האכיפה על-ידי המשטרה, המרבה לאכוף מהירות".
מה קרה לאכיפת שימוש בחגורת בטיחות?
בשנה שעברה, ובעקבות החלטת אגף התנועה, גם חלה ירידה משמעותית במספר דו"חות האזהרה שמחלקת המשטרה לנהגים. אם בשנים 2010 ו-2011 היוו דו"חות אלה כ-17% מסך הדו"חות, בשנה שעברה ירד חלקם ל-7% בלבד. במקביל עלה מספר דו"חות מסוג "ברירת משפט" - דו"חות שבהם יכול הנהג לשלם קנס, או לבקש להישפט. חלקם של דו"חות אלה עלה מ-77% בשנים 2010 ו-2011 ו-85% אשתקד.
בנתונים שמפרסם אגף התכנון של המשטרה אפשר למצוא כמה סימני אזהרה לגבי השנה הקרובה. למשל, בזמן שסך הדו"חות ירד בשנה שעברה ב-39%, מספר הדו"חות שנרשמו בגין אי-שימוש באביזר בטיחות - ובעיקר חגורת בטיחות - ירד בשיעור כפול, כ-76%. חשוב לזכור כי חגורות בטיחות הוכחו במספר רב של מחקרים כגורם עיקרי להפחתת מספר ההרוגים בתאונות בעשורים האחרונים, וירידה בהיקף אכיפת חובת החגירה עלולה להוביל לבעיה חמורה.