רק תרגיל: מטוס נוסעים "התרסק" בחיפה. צפו
נמל התעופה בחיפה דימה תרחיש אימה של התרסקות על המסלול. "תרגלנו את שיתוף הפעולה בין הכוחות השונים"
8 "גופות", 22 "פצועים", עשרות ניידות של מד"א, משטרה וכיבוי אש וגם מטוס נוסעים ש"התרסק" - כך נראה היום (ד') תרחיש האימה שדימה התרסקות על המסלול בנמל התעופה בחיפה. בהתאם לתרחיש, מטוס הנוסעים עלה באש ועשרות השוהים עליו "נפצעו" או "נהרגו".
עוד בערוץ החדשות של ynet:
"קשר העוגה": החשיפה מראשית הכור בדימונה
נטישה בכנסת: "תישארו עם האנטי-דמוקרטיה"
בתרגיל השתתפו עשרות אנשי ביטחון והצלה מצה"ל, מכבי אש, מגן דוד אדום ורשות שדות התעופה. מנהל הנמל ציין כי עיקר מטרת התרגיל היה לבחון את שיתוף הפעולה בין הגורמים השונים שמטפלים באירוע בסדר גודל כזה.
סמוך ל-10:00 בבוקר החל התרגיל. עשרות חיילים מבסיס חיל האוויר הטכני בעיר נכנסו למטוס ה-ATR של חברת "ארקיע". המטוס המריא לאזור עתלית ומשם דיווח על "תקלה" באחד ממנועיו. שדה התעופה נערך למצב חירום ודיווחים נמסרו ליחידות הצבאיות בבסיס הטכני הסמוך ולגורמי ההצלה האזרחיים בחיפה.
עם נחיתת המטוס הובערה שריפה בסמוך וכוחות של השדה עמלו על כיבוי האש. בהמשך הצטרפו אליהם אנשי כיבוי האש מתחנות חיפה. בתוך זמן קצר הגיעו למקום גם אמבולנסים צבאיים ואמבולנסים של מד"א ממרחב כרמל.
"מטרת תרגיל כזה היא בראש ובראשונה לתרגל את שיתוף הפעולה בין הרבה גופים והרבה כוחות, שאמורים לפעול תוך שיתוף פעולה", הסביר מנהל שדה התעופה יוסי גלסברג. "את הדבר הזה תרגלנו בהצלחה. הפעילות במהלך התרגיל עצמו מתנהלת באיטיות ובמצב חירום הכול יהיה יותר מהיר".
אף על פי שמדובר בשדה תעופה קטן יחסית, אירעו בו בשנים האחרונות כמה תאונות קשות: באוגוסט 2008 נהרגו ארבעה נוסעים בהתרסקות מטוס ששב מקפריסין ובאפריל 2011 נהרגו ארבעה נוסעים בהתרסקות מטוס שהתרסק זמן קצר לאחר שהמריא וביקש לשוב לנחיתה. באחרונה אירעו בשדה התעופה בחיפה שתי תאונות נוספות, שבהן נפצעו שני בני אדם.
לדברי גלסברג, כמות התאונות הגבוהה באופן יחסי בשדה נבעה מהעובדה שבמקום
פועלים לרוב טייסים חובבים ושהוא משרת כמות גדולה של טיסות מטוסים קלים. "אנחנו חווים מצבי חירום כמעט על בסיס יומיומי. למרבה המזל המטוסים הקטנים האלה, למרות גודלם, בטיחותיים מאוד ולרוב מצבי החירום נגמרים בלא כלום".
מנהל מד"א במרחב כרמל, שמעון ביטון, אמר כי התרגול חשוב הן לצורך האימון עצמו והן לצורך הסקת מסקנות מהקשיים שבהם נתקלים הכוחות המתרגלים. לדבריו, "המתכונת של פינוי הפצועים עבדה לפי הנהלים כשהפצועים מורחקים מהמטוס לאזור פתוח יותר - שם מבוצע המיון ומשם הם מפונים לבתי החולים. גם התיאום עם שאר הגופים שעובדים בשטח חשוב מאוד ומתורגל במקרה כזה".