אל תחכו לפיטורים: כך תמצאו עבודה חדשה
שוק התעסוקה משתנה לנגד עינינו ורבים חוששים למקום עבודתם. אבל אלו לא חייבות להיות בשורות רעות: אם תדעו לנצל את ההזדמנויות החדשות, תוכלו כבר עכשיו להיערך ולצבור ניסיון. כך תעשו זאת
המשק הישראלי עובר משבר בשנים האחרונות, שאלו רק ניצניו הראשונים. אם אתם חוששים למקום עבודתכם או חוויתם פיטורים - אולי נדמה לכם שהגרוע מכל קורה. אולם אם תלמדו להביט על המהפך ככלי שיכול לזרז אתכם לעשות דברים בדרך אחרת, החווייה לא חייבת להיות שלילית אלא כזו שמאפשרת להצמיח תעסוקה ראוייה יותר, כזו שאף יכולה לתרום יותר לכלכלה הישראלית.
- הקדמה הטכנולוגית מוחקת את מעמד הביניים
- עו"ד ודוור: מקצועות שנמחקים בגלל הטכנולוגיה
- אפקט פסיכולוגי: המשק דווקא נפגע מהעלאות מס
בין הגורמים למשבר והתסמינים שלו, כלולים:
התפרקות תאגידים - תודות לרגולציות חדשות התומכות בתחרות חופשית, גוברת התחרות בשווקים שמחיר הכניסה אליהם היה גבוה עד לא מזמן. ברגע שגוברת תחרות בשוק מסויים, כפי שקרה בסלולר למשל, נוצרת מיד הורדת מחירים לצרכן.
זו משקפת תיקון של עיוותי מחיר, הנובעים ממונופולים או חברות מעטות שנהגו לשלוט על שוק גדול ולפיכך יכלו לכפות מחירים גבוהים. משום כך תהליך של הגברת התחרות יוצר כעת הפסדים אצל חברות ותאגידים גדולים ובעקבות תהליך זה חלים קיצוצים הכוללים בין היתר פיטורי כוח אדם.
גלובליזציה ומיקור חוץ - אל רבות מן המדינות המתפתחות כגון הודו וסין כיום מועתקים מערכות ייצור ושירותים, בשל היכולת לשכור כוח אדם זול. ניוד שירותים ומוצרים ככלל, הפך בשנים האחרונות לנזיל יותר, בעיקר בשל מהפכת האינטרנט שבה כל אחד יכול להציע את מרכולתו ומגבלת השפה כמעט אינה קיימת בזכות תוכנות תרגום. זאת הסיבה שאנחנו רואים האטה בגידול בכוח אדם יצרני כמו גם בהעסקת נותני שירות.
קדמה טכנולוגית - הטכנולוגיה מחליפה פונקציות רבות שבעבר היו מבוצעות על ידי בני אדם, מרובוטים שמנקים עבורנו ועד תוכנות שמחליפות עבודות ידניות כגון כתיבה, חישובים ועוד. בשנים האחרונות נדמה בעיקר, שהגבול להתפתחות טכנולוגית הוא אין סופי וכי בעתיד הלא רחוק, לא יהיו הרבה דברים שנצטרך לעשות או לבנות בעצמינו.
אם ניקח לדוגמה אנשים שיושבים במוקדי שירות ונותנים מענה אנושי - כבר היום אנחנו רואים פיתוח מערכות שמצליחות לדבר אלינו בצורה אנושית למרות שאין אף אדם בקו השני. קדמה זו תמשיך בשנים הקרובות לגרום להחלפת כוח אדם אנושי רב על ידי תוכנות, מערכות אוטומאטיות, ורובוטים.
דוגמה נוספת היא מנהלי חשבונות, שכיום אחראים על הקלדת וסידור הנתונים הכספיים כמו גם על הביצועים הפיננסיים של העסק כגון גבייה ותשלומים. בשל הקדמה הטכנולוגית ייתכן, כי בעתיד יפותחו יותר ויותר תוכנות שיצליחו לבצע ניהול זה ללא התערבותו של גורם אנושי. כך למשל, כבר כיום אנחנו כבר עדים למערכות לחיוב כספים אוטומאטיות.
הזדמנויות חדשות
בצד הצדדים השליליים של התפתחויות אלה, מדובר גם בחדשות טובות, מכיוון שהרצונות האישיים שלנו גם התפתחו עם השנים. אם בעבר בחרנו מקצוע לפי מה שפרקטי יותר, נחוץ יותר, נהוג ובעיקר שיכניס כסף - הרי שהיום אנחנו נתקלים בהרבה חוסר סיפוק הנובע מרצון האינדיבידואל לבטא את עצמו ואת הייחודיות שלו, כמו גם את הרצון לבטא יותר חופש בחייו.
אם נבחן מקומות עבודה רבים, נראה את מה שנתפס בעיני בני האדם כיום כ"עבדות תעסוקתית". הביטויים שלה הם נורמות ארגוניות אליהם חייב הפרט להתאים את עצמו, לחץ לשעות עבודה רבות, הסתגרות במקום אחד ברוב שעות היממה וכדומה. תנאי עבודה אלו כבר אינם מתאימים לבן האדם של היום, התר גם אחרי גירויים רבים יותר. אז מה ההזדמנויות החדשות?
תרגום יתרון תחרותי לשירות - בשוק המשתנה נוצרת הזדמנות יותר מתמיד לכל פרט לייעל את הייתרון התחרותי שלו. מדובר באותה ייחודיות ומומחיות שקיימת אצל כל אחד מאיתנו והיא לאו דווקא מוכתבת על סמך הכישורים שלנו בלבד, אלא גם משלבת כישרונות, רצונות ופוטנציאל.
ניקח לדוגמה את מנהל החשבונות שיש לו כישרון להיות מדוייק ולרדת לפרטים - הרי שהייתרון התחרותי אינו טמון בתכונה זו בלבד אלא בנטיות ובתחומי עניין נוספים. כך למשל, אם יש גם יכולת ורצון ליזום ולתקשר בקלות עם מקבלי החלטות, יתכן שיתגלה יתרון תחרותי דווקא ביכולת ללוות באופן שוטף בעלי עסקים קטנים ולהציע להם שירותי ניהול זמן ואדמיניסטרציה.
דוגמה זו ממחישה כיצד שילוב בין יחסי אנוש יחד עם היכולת לסדר ולדייק, מתרגמת היטב יתרון תחרותי. אם כל אחד יעסוק ביתרון היחסי שלו תקטן התחרות בין העובדים, כי כל אחד יצליח להתאים את השירות שלו לקהל מסויים בלבד.
שירותי ידע - יש שאומרים שזהו עידן הידע. אם הנחיצות לעובדי ייצור ושירות יורדת נשאלת השאלה, מה אם כך יוכל הפרט לעשות כדי להמשיך ולהתפרנס ולתרום לצמיחת הכלכלה? שירותי ידע הם אחד התחומים המתפתחים של השנים האחרונות. אנשים רבים מאגדים את מה שהם למדו, את הידע הייחודי שיש להם ומתרגמים זאת לחומרי לימוד כגון הרצאות, ספרים והדרכות.
הפצת מוצרים ושירותים מעבר לגבולות המדינה - הקדמה הטכנולוגית והאינטרנט מאפשרים לנו להגדיל כיום את מאגר הלקוחות שלנו ולהחליט למכור גם לשוק הגלובאלי. כבר היום ניתן להבחין בחברות סטארטאפ שקלטו את הפוטנציאל ומייצרות מערכות באינטרנט לשימוש כלל עולמי.
תמיכה חברתית - הצצה לעולם הרשתות החברתיות מראה שפרטים תומכים בפרטים אחרים מאשר בתאגידים גדולים. כך בעלי עסקים מפיצים את הידיעה על המוצר שלהם לחברים ברשתות החברתיות ואלו נותנים פידבק חיובי שמעודד אנשים לרכוש דווקא מאותו פרט.
יכולות חשובות
על מנת להגשים את ההזדמנויות החדשות, חשוב לפתח מספר יכולות חשובות ולהתחיל בצעדים ראשונים בכיוון. מה אלה כוללים?
יכולת יצירתית - בעידן שבו אנחנו מתחילים לראות גסיסה של רבים מהשירותים והמקצועות שהיו נהוגים במשק, הפיתרון הוא לבחון חלופות אחרות. כדי לעשות זאת, יש לחשוב באופן יצירתי. יכולת יצירתית קיימת בכל אחד מאיתנו ובכל מצב יש הזדמנות יצירתית. זה יהיה המבחן שיקבע האם אנחנו כבני אדם מסוגלים להתחיל לחשוב בכוחות עצמינו באופן זה ובדרך שתביא תרומה לצמיחה הכלכלית.
אחריות אישית - במקום הנטייה למצוא מעסיק המבקש להעסיק את שירותינו בהתאם למקצוע או ליכולות שרכשנו, בעתיד נראה יותר ויותר, שההתפתחות שלנו בתוך שוק התעסוקה תהיה תלויה באחריות שאנחנו נוטלים על מנת ליצור ביקוש במשק.
אחריות זו תדרוש מאיתנו בעיקר לשנות את התפישה העצמית שלנו לגבי מה אנחנו יכולים להשיג וליצור ומה לא, דרך העצמת היכולות שלנו. אנחנו נצטרך ללמוד איך להפוך את המקצוע שלנו לשירות שאנחנו נותנים בתוך החברה ואיך לפתח מיומנויות, שאולי לא נדרשנו מהם בעבר אך כעת הם יותר חיוניות. כך למשל היכולת לשווק את עצמינו, פיתוח משמעת עצמית וניהול עצמי.
לצבור ניסיון - אם אתם כבר מצליחים לקרוא את העתיד, אינכם חייבים לחכות לרגע המשבר או הפיטורים. אפשר להפחית כבר מעכשיו את לחץ הפרנסה העתידי, באמצעות מחשבה על תחומי המומחיות והעניין שלנו ולהתפתח בהם. אם תצברו ניסיון ותתחילו לשווק את עצמינו אפילו בקטן, תוכלו לצבור תאוצה ולהתברג טוב יותר ברגעי השינוי הגדולים של המשק.
הכותבת היא מומחית לאבחון ולפיתוח קריירה חדשה והבעלים של חברת FBC