איום השביתה הוסר: נתניהו ייפגש עם עיני
יו"ר ההסתדרות הוזמן לפגישה עם רה"מ וביטל את מסיבת העיתונאים הערב, שבה צפוי היה לאיים בהשבתת המגזר הציבורי. שר התחבורה ישראל כץ: "אם עיני רוצה מלחמה - תהיה מלחמה, אם הוא רוצה הידברות - תהיה הידברות"
איום השביתה במשק הוסר? יו"ר ההסתדרות , עופר עיני , ביטל את מסיבת העיתונאים שאמור היה לקיים הערב (א'), זאת לאחר שהוזמן לפגישה עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. על פי ההערכות, עיני צפוי היה לאיים בהשבתת המגזר הציבורי, בין השאר כתגובה לכוונת הממשלה להקים שני נמלים פרטיים וכן לניסיונותיה "לפגוע בעבודה המאורגנת", כך לפי גורמים בהסתדרות.
- נתניהו: עידן המונופולים בנמלי הים נגמר
- כץ: "הנמלים אינם רכושם הפרטי של הוועדים"
- חוסר יעילות בנמלים: הממשלה מתנערת מאחריות
שר התחבורה, ישראל כץ התייחס היום בפתח ישיבת הממשלה למסיבת עיתונאים שתכנן לערוך הערב יו"ר ההסתדרות. "אם עיני רוצה מלחמה - תהיה מלחמה, אם הוא רוצה הידברות - תהיה הידברות", הזהיר כץ, זמן קצר לפני שעיני ביטל את מסיבת העיתונאים. "אם הוא רוצה להשבית את המשק, זו תהיה הכרזת מלחמה והיא תתקל במלחמה דומה", הוסיף.
תגובה לצעדי הממשלה
לכוונה של עיני לכנס הערב מסיבת עיתונאים, קדמו שלושה צעדים שבהם נקטה הממשלה בחודשים האחרונים, שניים מהם ברמה מעשית ואחד ברמה הצהרתית בלבד. הצעד הראשון הוא אישור המלצות ועדת דיין לבחינת מדיניות ניהול כוח האדם במגזר הציבורי, הכוללות צעדים שמשנים מהותית את אופי יחסי העבודה בשירות המדינה. אלה מעוררים אוטומטית את התנגדותו של יו"ר ההסתדרות כל עוד לא נעשו בתיאום מלא עמו.
הצעד השני שעורר את התנגדותו של עיני הוא ההחלטה לפרסם שני מכרזים להקמת נמלי ים פרטיים בישראל, אחד ליד נמל חיפה ואחד ליד נמל אשדוד. ההחלטה להקים נמל פרטי ליד כל נמל ציבורי מתפרשת על ידי עיני כניסיון לנטרל את יכולתם של עובדי הנמלים הציבוריים להשבית את הכלכלה הישראלית.
בנוסף, בעת פרסום מכרז הנמלים, יצא נתניהו בהתבטאות חריפה נגד ההסתדרות, שבה ציין כי עידן המונופולים נגמר. כשנשאל אם יש היערכות לשביתת ענק בנמלים, השיב כי "שום שביתה לא תעצור את זה. אני רוצה לומר לחבריי בהסתדרות - זה נגמר, אין יותר. לא יכול להיות ש-2,000 אנשים יחנקו את המשק, ישתקו את המדינה, ימנעו מאיתנו להתקדם לעתיד שעומד לפנינו... עידן המונופולים בנמלי הים נגמר".
הצעד השלישי שאליו מגיב עיני, נמצא רק בהצהרות כלליות ומעורפלות - מדובר בכוונה לחוקק חוק שיגביל את זכות השביתה של ועדים בשירותים חיוניים. חוק כזה, אם יעבור, יגביל את כוחם של ועדים וארגוני עובדים גדולים במיוחד, מה שמכנים בהסתדרות "פגיעה בעבודה המאורגנת".
למרות שלא ברור כרגע מה תהיה מתכונתו, אם יחוקק ועל מי הוא יחול - יש להניח שהכוונה היא לעובדים בשירותים מצילי חיים, כגוון כבאים, רופאים ואחיות. עם זאת קיימת אפשרות להגדיר את עובדי חברת החשמל, נמלי הים והאוויר והרכבת כעובדים בשירותים חיוניים. במצב כזה תוגבל זכות השביתה של כל עובדי החברות הממשלתיות הגדולות וכוחו של עיני להשבית את המשק הישראלי יצטמצם משמעותית.
"השאלטר אצל הוועדים הגדולים"
בכירים בהסתדרות מעריכים כי עיני לא ייפול במלכודת שמנסים לטמון לו כץ וחברי הממשלה ולא יקשור את גורלו במאבק ברפורמה בנמלים ובדמויות שנויות במחלוקת כמו אלון חסן, יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד. מקורביו מעריכים, כי יו"ר ההסתדרות יתמקד בעיקר בטענות לפיהן הממשלה הנוכחית אינה מעוניינת בקידום תחרות והוזלת מוצרים, וכל מהלכיה נועדו לפגוע בעבודה מאורגנת ולמנוע מעובדים מלממש את זכותם להתאגד.
אלא שאי אפשר לנתק לחלוטין את מאבקו של עיני למען עבודה מאורגנת מהרפורמה שמתכננת הממשלה בנמלים. בשיחות עם ynet אומרים בכירים בסביבת עיני, כי כדי לעודד עובדים לממש את זכותם להתאגד, הוא זקוק לכוחם של הוועדים גדולים כמו אלה של נמלי הים - גם אם הם אינם נהנים מתמיכה ציבורית. בכיר בהסתדרות מסביר כי ה"שאלטר" שנמצא בידיהם של ועדי העובדים החזקים, מועיל בסופו של דבר לכל העובדים ולוועדים קטנים וחלשים.
אך דווקא על כוונת הממשלה לקדם את הקמת נמלים חדשים ופרטיים, נראה כי לא יתקיים בשלב זה מאבק גלוי. בהסתדרות מודעים היטב לכך שהוועדים בנמלים אינם זוכים לאהדה ציבורית ואף נחשבים בקרב רבים לסמל לחוסר יעילות ושחיתות.
רמז לכך שיו"ר ההסתדרות לא ימהר כעת להשבית את הנמלים, אפשר היה לקבל בשבוע שעבר. עורכי דינו של חסן הודיעו לבג"ץ, כי הסכים להפסיק את פעילות אחת מחברותיו, כדי שיוכל לשוב לתפקידו כיו"ר הוועד - תפקיד ממנו השעה את עצמו בחודש שעבר בעידודו של עיני. אלא שבהסתדרות מיהרו להבהיר כי חסן אינו חוזר לתפקידו בוועד. פחות משעה אחרי הודעת עורכי דינו של חסן, כבר הבהירה ההסתדרות כי "בשלב זה אלון חסן אינו חוזר לעמוד בראשות ועד נמל אשדוד".
בכירים בענף התחבורה סבורים כי אין להסתדרות סיבה למהר במאבקם נגד הנמלים העתידיים, שכן הנמל הראשון לא יחל לפעול לפני סוף העשור הנוכחי. בכירים בתחום אף אומרים כי ההסתדרות אף עשויה להתחזק בסופו של דבר, שכן העובדים באותם נמלים עתידיים צפויים להתאגד בוועדים. ואכן, דוגמאות מהעולם מלמדות כי הקמת נמלים פרטיים אינה מבטיחה "שקט תעשייתי" ולמעשה, כוחם של ועדים בחלק מהמדינות אף גדול משמעותית מזה שבישראל, זאת למרות פעילותם במסגרת נמלים פרטים.
גם מצד הממשלה נראה, כי יש כבר מי שמבין לאן מכוון עיני. "אם הוא רוצה הידברות - נדבר לא רק על הנמלים, אלא על דברים נוספים", הבהיר היום השר כץ בעניין הרפורמה בנמלים. בכך הוא התכוונן לחוק להגבלת זכות השביתה - לשכת נתניהו תומכת בחוק המוצע, אך שר האוצר, יאיר לפיד הבהיר כי אין בכוונתו לקדמו. ביטול היוזמה עשוי לספק את שני הצדדים - את עיני מחד, ושרי הממשלה מאידך.
ואולי בכלל, הבעיה אחרת?
המשוואה שמציג ראש הממשלה, בנימין נתניהו, פשוטה. הקמת הנמלים הפרטיים תוזיל את מחירי מרבית המוצרים במשק, תשבור את המונופול של ועדי העובדים בנמלים ותשפר את החיים של כל האזרחים. "(זה) יגדיל מאוד את התחרות, יוזיל את העלויות, יוריד את יוקר המחייה של כמעט כל המוצרים, וגם יעשה את הייצוא שלנו הרבה יותר אטרקטיבי", אמר נתניהו בשבוע שעבר. "זה מייצר מקומות עבודה, זה דבר חשוב מאין כמוהו, גם מבחינה כלכלית וגם מבחינה חברתית".
אך האם הרפורמה בנמלי הים באמת תפתור את בעיית יוקר המחייה בישראל? בוועדת טרכטנברג העריכו שהתשובה חיובית, אך יש גם מי שטוען כי הבעיה האמיתית בנמלים היא אחרת. "האם הבעיה תיפתר עם ההפרטות המתוכננות? לצערי לא", אומר ד"ר אריה סחיש, ראש תחום לוגיסטיקה במרכז האקדמי רופין ולשעבר סמנכ"ל ברשות הנמלים.
לדבריו, הבעיה העיקרית כיום בנמלי ישראל היא מבנה העסקת עובדים מיושן, שאינו מאפשר את הגמישות הנחוצה לתפעול יעיל של נמלים מודרניים. "יתכן שהמצב אף יורע, אם מבנה העסקת העובדים יישאר במתכונתו הנוכחית", הוא מזהיר.
סחיש מוסיף כי הקמת נמלים חדשים ופרטיים היא מהלך נחוץ וחשוב, אך אין להסתפק בו. "חובה על הממשלה, ההסתדרות והעובדים להגיע כבר עתה ובדחיפות להסכם להסדרת גמישות הצבת הצוותים", הוא מזהיר. ללא הסכם שכזה, כך הוא מתריע, "תהליכי ההפרטה עלולים להיפגע, שכן המפעילים הפוטנציאליים יהססו רבות להיכנס ל'דייסה' הלא מבושלת".
עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אמר היום בתגובה לכוונות ההסדרות להתנגד למכרז הנמלים: "זהו ניסיון קיקיוני להלך אימים על שרי הממשלה. לאמיתו של דבר זהו מהלך שבמהותו הוא אנטי דמוקרטי ופוגע באופייה של ישראל כמדינה דמוקרטית".
לין הוסיף כי "הטענות כאילו מתנהלת הסתה כנגד חופש ההתארגנות וזכויות העובדים נשענות על כרעי תרנגולת. האמת היא הפוכה. מגמת התאגדויות העובדים בישראל רק מתחזקת אם כי לא תמיד באמצעות ההסתדרות הכללית. אין במהלכיו של עיני שום תרומה לזכויות או חופש ההתארגנות של העובדים. הוא אינו מגן על זכויות העובדים אלא שואף להגן על זכויות היתר של הועדים החזקים במונופולים החיוניים".
בילי פרנקל השתתפה בהכנת הכתבה